Anmeldelse av The Walking Dead - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2010

Grøsser, Thriller, Drama

The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 5 26.07.2014   The Walking Dead - Trailer 03.11.2010   The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 6 11.07.2015   The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 4 21.07.2013

Walking Dead - Sesong 1 - Fantastisk zombieserie!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.08.2013]

Jorden sliter, eller i alle fall menneskene som har fått nok å stri med etter at de levende døde er begynt å skape en stor fare for de som har det tradisjonelle livet kjært. Vi følger Rick Grimes som er politimann. Etter at han blir hardt skadet og handler på sykehus, skjer det mye rundt ham. Zombiene har tatt over tronen etter at en zombiepedemi har brutt løs. Men han gir ikke opp av det og kjemper videre mens han leter etter sin kone og sønn. Grimes er helt alene da han treffer på likesinnede. Etter hvert tar han ledelsen for en gruppe overlevende. De står sammen gjennom tykt og tynt på jakt etter et trygt sted å leve...

Serien åpner med at en politibil kommer kjørende til et veikryss. Der er det mange veltede og utbrente biler som står midt i krysset. Politimannen går ut av bilen med en bensinkanne, men bensinstasjonen har ikke mer bensin igjen. Der treffer han en liten jente som han ønsker å hjelpe, men da han ser at egentlig er blitt om til en zombie er det ikke så mye han kan gjøre lenger. Han tar opp pistolen og skyter den lille zombiejenten i hodet så blodet spruter og den vesle skrotten faller i bakken.

Dette bygger på Robert Kirkmans tegneserie ‘The Walking Dead’. Det er laget en del zombiefilmer, men de pleier aldri helt å være av det aller beste slaget. Her får man en serie som skaper et solid zombieunivers. Zombiene er av det tradisjonelle slaget som man kjenner igjen fra filmer. Zombier er levende døde. De vandrer rundt og forsøker å bite mennesker så de kan formere seg. De bitte blir også zombier. De er mer aktiv etter mørkets frembrudd og blir drevet av lyder. Det eneste man lurer på er hvorfor ikke zombiene spiser hverandre, men det får man også en forklaring på etter hvert.

Jeg liker godt det at man ikke får noen oppsummering av hvordan verden er blitt som den er blitt. Her får man stadig mer og mer opplysninger om hva som har skjedd og man opplever det på samme måten som folka man følger. Vi blir med på en god del problemløsning i den nye hverdagen for disse uheldige skjebnene. Zombiene blir en del av hverdagen, eller i alle fall å forsøke å holde seg unna denne pesten. Vi følger en rekke forskjellige grupper mennesker som forsøker å overleve. Man få oppleve her at ikke alle folka er like snille, sympatiske og hjelpsomme. Man får følelsen av å følge virkelige mennesker av kjøtt og blod.

Serien er skapt av en av filmhistoriens store regissører i Frank Darabount som står bak solide filmer som ‘Frihetens Regn’ og ‘Den Grønne Mil’. Her har han klart å stable på beina et solid prosjekt som lett kan konkurrere med selv de store Zombiefilmene. Man føler det også litt på samme måten som i filmen ‘The Road’ og også forsåvidt ‘I am Legend’. Jeg tenker på verdenen der man må gjemme seg i hus og bruke av de ressursene man finner. Også nå er Zombiene mest aktive om natten og da må levende mennesker gjemme seg. Man har også heldigvis mer av logikken som zombiekomedien ‘Shaun of the Dead’ introduserte. Jeg tenker på den at siden zombiene er så langsomme så kan man lett ekspedere dem med balltre og andre redskaper som man kan slå dem og holde dem på avstand med.

Serien går litt sakte frem i første episode. Man tar seg her tid til å bli ordentlig kjent med karakterene. Men ting blir ofte bedre når man bygger opp usannsynlige scenarioer rundt et solid drama slik at det både ser og hørtes mer ‘ekte’ ut for folka vi følger. Alt flyter ganske bra her og serien er pent fotografert. Alt er gjort på en måte som strutter kvalitet av, og det er alt annet enn det man egentlig ville forventet av en zombieserie. Man har heldigvis ikke falt for fristelsen på å ha mye zombieaction, her forsøker man mer å bruke zombiene til et uromoment og menneskene bruker alle sine små grå til å forsøke å unnvike dem uten å bruke opp sine ressurser. Man får likevel se en masser av zombier allerede i første episode. Og selv om ting går litt tregt til tider bygger det seg opp mye spenning hver gang man treffer på en zombie eller hundre.

Man føler dette litt som den samme settingen som da man spilte dataspillet HalfLife første gang. Her er det zombier som truer og ikke romvesen, men det er mye på samme måten. Særlig scenene der vår helt, som blir skutt av noen kriminelle, våkner opp til et rasert sykehus der zombiene har vært på ferde. Man føler da litt av den samme creepy og utforskende stemningen som følger med når man forsøker å danne seg et bilde av hva som egentlig er på ferde her. Som i HalfLife, ser man at det er romvesen og her da zombier, men man vet ikke helt hvordan verden er blitt som den har blitt. Det er det man her skal få oppleve. Den mystiske stemningen var det jeg ble mest fascinert over her.

Zombiene ser skikkelig nasty ut og effektene er skikkelig 'topp nouth' her. Det blir mye blod og gørr når zombiene biter eller blir skutt og slått i hodet. Serien har hovedfokus på drama, men det er også en del action og spenning innimellom. Enkelte scener er spenningen svært høy som da våre venner gjemmer seg i hus og ser zombiene vandre rundt rett utenfor vinduet i mørket. Da øker pulsen mens man ser og slike scener er det en del av her i første sesong. Jeg liker godt hvordan an hele veien klarer å holde på spenningen. Første episode er bygger seg bra opp og i andre episode eskalerer det enda mer og serien kommer mer til sin rett. Dette er rett og slett dodsspennende hele veien. Jeg liker godt hvordan enkelte scener er laget på. Her får man mye skrekk og spenning med simple men solide trekk. Man biter en del neiler i det zombiene nesten tar tak våre helter. Enkelte scener er virkelig discusting og dette er ikke noe man ser mens man spiser blodig biff eller annen kjøttmiddag.

Noen episoder er roligere enn andre, men det gjør lite når serien føles så solid som dette. Jeg digger dramaet her og selv om jeg ikke er superfan av zombier, så var dette utrolig spennende og jeg følte at konseptet blir svært godt utnyttet. Og det at man ikke vet når det blir skrekk, gørr- og blodsprutende scener gjør at man hele tiden sitter å venter i spenning. Skuespillet er også svært stødig med Andrew Lincoln i spissen. Han virket litt anonym første gang man så den, men han leverer ganske stødig her hele veien og danner et menneskelig midtpunkt. For noen kan det kanskje blir for lite zombier her til tider, men det at man velger å spare opp zombieaction og fordele det utover på en måte der man aldri vet helt hva man får er gjort på en vellykket måte.

For å oppsummere så er dette tidvis strålende. Jeg liker godt fokuset i serien. Jeg tenker at det ligger på menneskene og deres overlevelse istedet for bare slåssing med levende døde. Det er jo slik at man selvsagt ville holdt seg unna slike farer. Her er det ikke scener der man føler ting blir for dumt. Man kjøper med andre ord det som skjer. Jeg liker også hvor massiv produksjonen virker. Her får man virkelig inntrykket av en helt ny verden. Effekter og alt som må til vitner om at man tar alt på alvor nå man skapte denne solide zombieserien. Slutten på første sesong slutter også slik at man vil fortsette å se og alt er åpent hva som skjer videre.

- The Walking Dead - Sesong 7
- The Walking Dead - Sesong 8: Mye action
- The Walking Dead - Sesong 9
- Walking Dead - Sesong 2 - Mindre zombier og mer indre stridigheter
- Walking Dead - Sesong 3 - Ny giv i zombieverdenen!
- Walking Dead - Sesong 4
- Walking Dead - Sesong 4
- Walking Dead - Sesong 4 - Zombiens seiersgang
- Walking Dead - Sesong 5 - Beste sesongen til nå!
- Walking dead - Sesong 6 - Iskald spenning

23.05.2011 sier cuegirl: Fantastisk serie!

Følger tegneserien til punkt og prikke! <3
08.11.2010 sier Jacob: Brukt over en dag på å laste ned første episoden i HD! Gleder meg :)

• The Walking Dead
  • The Walking Dead - Sesong 6
  • The Walking Dead - Sesong 7
  • The Walking Dead - Sesong 8
  • The Walking Dead - Sesong 9

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»