Anmeldelse av Englandsfarere, norsk film fra 1946

Drama Spilletid: 107 minutter

Solid eldre norsk krigsfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.08.2013]

Det er krig i verden og Norge er okkupert av Tyskland. Gestapo er etter den unge verkstedarbeideren Harald. Sammen med Arild Jørn er planen å rømme til Sverige, men da det blir gjort klart for dem at de kan gjøre mer nytte for seg i England, beslutter de å bli med en skøyte som skal gå ut fra Ålesund. I drosje starter flukten nordover for fire gode nordmenn, og en som senere blir kalt Femtemann. Så bærer det ut på sjøen, men ting går langt i fra som planlagt og de finner ikke skøyta som skal ta dem over til England. Neste morgen er katastrofen et faktum, tyskerne finner dem og da er gode råd dyre...

Filmen åpner med en forside av Aftenposten der det står at alle militære støttepunkter i Norge er på tyske hender. I en stor leilighet befinner en ung norsk mann med navn Harald seg. Han får klare instrukser om å ikke ta telefonen om den ringer og må være helt stille om det ringer på døren. Men om det ringer det to korte en lang og en kort må han lukke opp. Et annet sted sitter to herrer med en radiosender, men så får de besøk. De henter seg en pistol hver og begynner å gjøre seg klar til å møte fienden. De skyter to som kommer brasende inn døren, men i gangen blir en av dem skutt av en som har gjemt seg i trappen. Yngstemann kommer overraskende på denne mannen og får fyrt av pistolen slik at alle er uskadeliggjort. Han skynder seg bort til leiligheten der den andre unge mannen sitter klar. Han ringer på med to korte, en lang og en kort.

Basert på Sigurd Evensmos bok med samme navn som filmen. Boken ble skrevet under andre verdenskrig og baserer seg på Evensmos egne erfaringer med krigen. Englandsfarere var en betegnelse på dem som under okkupasjonen 1940–45 drog til Storbritannia (særlig Orknøyene, Shetland og Skottland) over havet fra Norge, enten som flyktninger eller for å delta i Norges kamp på utefronten. Englandsfarten var det okkuperte Norges viktigste flukt- og kommunikasjonsmulighet vestover under krigen.

Englandsfarere er et moraldrama om arbeideren Harald som er en anti-helt og lærer å møte døden som en god nordmann. Harald mener at om ikke Tyskland hadde inntatt Norge, så hadde en av de andre stormaktene kommet og gjort det samme. Men han deltar likevel i motstandskampen. Dette blir et idedrama som skildrer en dobbelt kamp, både mot den indre og den ytre fiender. Det er ikke enkelt å være på flukt under krig og særlig når døden kan lure rundt hver sving. Filmen er bra spennende og er solid laget med bra driv i fortellingen av historien. Den er nok litt bak Arne Skouens ‘Ni Liv’, men dette forteller en annen historie om å være fange av tyskerne og gå igjennom deres terroravhør. Dramaet i filmen virker bra troverdig og seriøst. Vi får se her at tyskerne ikke akkurat er er til å spøke med og de fremstår som litt småonde til tider. Over hele Europa satt flere millioner i fengsler og leirer og sinker tyskerne. Ingen kan ikke kjøpe seg fri. Om man blir tatt må man ta konsekvensene. Motstandsmenn levde under mottoet: hver dem som tier sinker dem litt.

Filmen er regissert av Toralf Sandø. Det er mannen bak suksessen 'Den forsvundne pølsemaker' fra 1941. Og rett etter krigen fikk han endelig lov å lage et drama med innhold. Denne filmen er lett på listen over de beste norske krigsfilmene som er laget. Filmen er godt laget ut i fra de midler man hadde til rådighet. Man får noen litt friske og stilige filmtriks som at man får skyggen av tyske soldatene oppå en avis med hovedpersonen i forgrunnen. På den måten setter filmen deg inn i det som skjer via avisoverskrifter. Vi får også høre radiosendinger der vi også får informasjon om hva som skjer i Norge og verden under okkupasjonen. Actionsekvensene er litt enkle og virker langt fra ekte. Når det blir skutt med pistol, hørtes det mer ut som om noen smeller litt og så er det over. Selve actioneffektene er ikke særlig troverdige, men så forsøker ikke filmen å gjøre så mange av dem heller. Folk faller også litt vel rart uten at de skriker eller rekker å gjøre så mye før de faller om etter et skudd i brystet. Også Gunnar Sønstevolds filmmusikk er god og bygger opp rundt dramatikken i filmen. Man kjenner igjen hans lett gjenkjennelige stil som man også fant i mange av Arne Skouens filmer. Dette er også hans debutfilm som filmkomponist og den biffen fikser han svært solid.

Dette er en sterk film og kanskje helt annerledes enn man antar etter å ha sett tittelen. Jeg liker godt å få en norsk krigsfilm om fangenskap hos tyskerne. Og dette er jo også laget rett etter krigen slik at minnene sitter friskt. For min del synes jeg denne filmen var overraskende god. Det er ikke hver dag man kommer over en god norsk film man knapt har hørt om før. Denne filmen bør få komme mer frem i lyset. For min del ligger dette å slurer mellom fire og fem på terningen. Filmen er laget med god kvalitet og stor kreativitet. Jeg elsker mange av de små triksene som man bruker for å skape forskjellige stemninger. Istedet for å vise alt som foregår buker man effekter som lyd og lys for å eksempelvis skildre bombeangrep og andre krigshandlinger. Dette er jeg stor fan av, filmskapere som klarer å lage illusjoner som de egentlig ikke har budsjett til. Det Denne filmen ruller opp som den beste norske filmen fra hele 1940-tallet.

- Det æ'kke te å tru - Dårlig oppfølger til Den forsvundne pølsemaker
- Den forsvundne pølsemaker - Enkel folkekomedie som blir reddet av en svært opplagt Leif Juster

27.10.2012 sier filmelsker77: vel verdt og se film om andre verdenskrig

• Englandsfarere

Snorre Film A/S

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»