Anmeldelse av Dagny, norsk film fra 1977

Drama Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 15 år

Et kunstnerisk portrett av en omsvevet norsk dame

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.09.2013]

Dagny Juell ble født i 1867 i Kongsvinger. Hun var legedatter og var med Edvard Munch som barn. Noen tiår senere i begynnelsen av 1890-årene reiste hun til Berlin for å studere musikk. Hun kom raskt inn i kunstnerkretsen rundt vertshuset Schwarze Ferkel. Der traff hun både Edvard Munch og August Strindberg. Begge de prøvde å forføre henne, men det ble med den polske forfatteren Stanislav Przybyszewski som hun fant verdig til å gifte seg med. Med ham fikk hun et stormende samliv...

Filmen åpner med at noen barn leker bro bro brille ned på stranden. Så høres en mors rop på Dagny. I neste scene er det gått minst ti år. Et tog som ankommer Berlin. På perrongen står Edvard Munch og tar imot Dagny. Han viser henne Berlin i en hestekjerre. Det er fire måneder og 17 dager siden de så hverandre sist. Hun er kommet for å studere musikk i Berlin. Munch har leid et rom til henne. Men de drar først hjem til ham og elsker. Han har ventet på henne så lenge. Det blir også tid til at han maler henne. Like etter kommer en polsk venn på døren og forteller at Munch får stille ut bilder i byen.

Filmen forteller historien om en viktig norsk kulturpersonlighet. Dagny Juell var en norsk forfatterinne, muse og kulturarbeider. Dagny gjorde mye for å formidle norsk kunst i utlandet. Hun ble også avbildet på flere malerier av flere kunstnere. Her får vi hele hennes livshistorie fortalt. Det vil si fra hun er er i tidlig i 20-årene og frem til sin død. I løpet av livet er hun både veldig høyt oppe og ganske langt nede. Strindberg har beskrevet henne som en hensynsløs manne-eter. Edvard Munchs omtale av henne er noe av det vakreste som er skrevet. Alle har sine helt forskjellige oppfatninger av Dagny Juel.

Dette er en norsk-polsk samproduksjon med dialog på norsk, tysk, svensk og polsk. Regien er ved Haakon Sandøy og dette er også hans beste film. Her får han virkelig vist hva som bor i ham. Han lager en fin og solid kunstnerisk film som beskriver godt det store kunstnermiljøet i Berlin der man treffer storheter alt fra Munch til Ibsen. Musikken er også svært spesiell og dynamisk. Den er det ingen ringere enn Arne Nordheim som står for. Manuset er ved polske Aleksander Scibor-Rylski. Det er mye kvaliteter med denne filmen. Den er både lærerik, gripende og sensuell i sin utforming. Mange vil nok kanskje peke på at den kan virke noe tung, men dette beskriver en helt annen tid. Og med kommer en helt annen kultur og miljø.

Skuespillerne gjør også en fin innsats her. Helt i spissen finner vi den alltid så velspillende Lise Fjeldstad. Hun er leken og lett som Dagny i begynnelsen, men klarer også godt å formidle hennes forvandling gjennom livet. Daniel Olbrychski er også stødig som hennes motstykke her. Han er troverdig som denne polske forfatteren Stanislav Przybyszewski. I andre roller treffer vi også andre kjente navn som Per Oscarsson og Nils Ole Oftebro. Oftebro spiller Edvard Munch på en grei måte, i mens Oscarsson tilfører hele sin karisma over på August Strindberg.

Filmen har et okei dramatisk. Livet til Dagny Juell er spennende å basere en film på. Noen ganger føles det litt som det er litt lite driv i filmen. For noen kan dette kanskje bli litt for mye høykultur, men filmen er godt laget for sin tid. Den skiller seg også litt ut i mengden norske filmer. Her får man et fint kunstnerisk portrett levert via en film som selv også beretter alt på en til tider nærmest poetisk måte. Dette har helt klart sine kvaliteter, og leverer fint hele veien. Men til tross for dette føler jeg aldri at filmen som en helhet berører meg helt på grensen til det geniale. For å virkelig sette pris på dette må man enten være litt over gjennomsnittet interessert i kunst eller bare være åpen for kulturelle dramaer fra virkeligheten.

- Engler i sneen - Et romantisk spill om samme dame

• Dagny