Anmeldelse av Liten Ida, norsk film fra 1981

Drama Spilletid: 78 minutter Aldersgrense: 11 år

Interessant og aktuell film om fordommer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.09.2013]

Året er 1944. Det er krig i verden og Norge er okkupert av Tyskland. Lille Ida lever i en liten kystby i Nord Norge sammen med sin mor. Ida har ingen venner og de andre barna får ikke lov til å være med henne fordi hennes mor har et forhold til en tysk offiser. Idas mor jobber store deler av dagen, og Ida bedriver derfor mye av tiden med å oppsøke de russiske fangeleirene. Det går etter hvert opp for Ida hvorfor de andre innbyggerne ser negativt på morens jobb, og hun opplever hvor grusomt tyskerne behandler de russiske fangene. En dag møter Ida jenten Reija som viser litt forståelse for lille Ida selv om Reijas far sitter i tysk fangeleir. Vi blir med Ida i hennes vanskelige oppvekst...

Filmen begynner med at et damptog kommer tøffende mot oss i lysningen . Like etter ser vi at vi befinner oss i Nord i Norge under andre verdenskrig. Lille Ida kommer sammen med moren sin hje til der de skal bo. Ida spør hvor den nye pappaen er. Mor svarer at han ikke er i byen nå. Han er på permisjon. Ida liker å leke ute sammen med dukken sin Mia. Man merker gjennom leken hennes at hun blir påvirket av den store rollemodellen som moren hennes er. De er ny på stedet og Ida forsøker å bli venner med de andre ungene, men det er vanskelig. De andre barna får ikke lov å være med Ida fordi de voksne tror at moren hennes er angiver. Det lager rom for at de andre barna kan mobbe den stakkars forsvarsløse lille Ida til bristepunktet.

Dette er en film som er nesten like aktuell i dag som da den kom ut. Det kan ikke være enkelt å være enkelt å bli mobbet på grunn av sin mors valg i livet. Ida vil jo bare være som de andre barna og aller helst også ha venner. Mobbing er noe som jeg tror de fleste ikke liker. Selv er jeg var for dette da jeg har opplevd det litt da jeg var liten. Heldigvis hadde jeg venner rundt meg, selv om jeg var tynn. Da er det verre med Ida som blir helt fryst ut fordi hennes mor er sammen med en tysk offiser. Det sterke hatet til fienden var sterkt på denne tiden og man var kanskje litt vel hard mot enkelte som hadde valgt å spille med fienden.

Det er forståelig at tyskerhatet var stort da de gjorde så mye grusomt under krigen, men når krigen er ferdig bør de som har gjort noe galt ta sin straff og få en ny sjanse når straffen er sonet slik som alle andre kriminelle. Men her gjør jo ikke moren til Ida noe kriminelt, men hun må finne seg i å bli kalt tyskerhore eller tyskertøs en lang stund fremover. Hvis det ble unger av forholdet ble disse kalt for tyskerunger. Tyskertøsene ble hardt behandlet etter krigen. Mange av dem ble utsatt for overgrep, og de fleste fikk avklipt håret. Vi hører også i kirken at om man gjør noe galt så må man ikke være redd for å be om tilgivelse, men her ser vi at det er verre å få tilgivelse fra sine medmennesker som har vanskeligere for å glemme.

Dette er ikke en krigsfilm om heltene slik vi er vant til. Her får vi se hverdagslivet sett gjennom taperens, svikerens og det uskyldige barnets øyne. Liten Ida er en slags film om barn, men er rettet mot den voksne garde. Denne kategorien var en ny trend som startet med Knut Andersens ‘Den sommeren jeg fylt 15’. Også ‘Liten Ida’ er en oppvekstskildring, men denne gangen lagt til andre verdenskrig. Vi får sett krigens dramatikk gjennom barneøyne. Filmen er regissert av Laila Mikkelsen som med denne filmen var den første filmen regissert av en kvinne der handlingen var lagt til krigen i Norge. Dette er den dramatiske historien om en liten jentes opplevelser på slutten av krigen og i den første fredstiden. Moren hennes har vært sammen med en tysk offiser, og etter krigen mobbes Ida av alle som en tyskerunge. Filmen er god til å sette ting på spissen og vi ser at folk kan være ganske grusomme mot hverandre fordi man har gjort ikke like kloke valg i livet.

Denne filmen gjør inntrykk på deg mens man ser den. Den stakkars lille Ida kan jo ikke noe for sin situasjon. Det er sterkt å se henne lide på denne måten. Men for dem som opplevde tyskernes grusomheter blir det kanskje litt vanskeligere å tilgi og vise forståelse for det Ida opplever her. Vi får se konflikten fra begge sider. Problemstillingen er ytterst interessant og filmen er godt sydd sammen slik at man får informasjon om hvordan det hele føles til en hver tid. Skuespillet er også svært stødig. Sunniva Lindekleiv er utrolig god som lille Ida og spiller fletta av de fleste barneskuespillere som har blitt presentert på film i lille Norge. I dag har vi de samme problemene, bare ikke med tyskere, men eksempelvis mange innvandrerbarn blir behandlet på samme måten som det man ser her. Dette er en film full av mening og den er også litt underholdende i tillegg. Det hele er svært godt fortalt. Denne filmen var for meg en stor overraskelse og burde vises i skolen med utgangspunkt for debatt i etterhånd.

- Snart 17 - Samfunnets kvinneideal er ikke alltid lett å leve opp til

27.10.2012 sier filmelsker77: dette er en meget bra film med handling fra andre verdenskrig.denne anbefales virkelig

• Liten Ida

Norge, Sverige

Norsk Film A/S, Svenska Filminstitutet (SFI)