Anmeldelse av Dragens fange (I na kamnyakh rastut derevya), norsk film fra 1985

Eventyr, Drama Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 12 år

Norsk-russisk vikingfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.09.2013]

Torir er en norsk vikingehøvding som er på tokt med sitt langskip i daværende Gardariket. De kommer til en liten russisk landsby, hvor danske vikinger har herjet, og alle våpenføre menn er drept. Bare Kuksja, en gutt seint i tenårene, tar kampen opp til forsvar av kvinner og barn. Selv om Kuksja ikke kan klare seg mot vikingene, viser han slikt mot og en slik besluttsomhet i kampen mot berserken Sigurd, at Torir bestemmer at han skal få beholde livet. Han blir derfor tatt med på langskipet som krigsbytte. Vikingenes videre ferd blir meget dramatisk, men det viser seg at Kuksja fører hell med seg. Etter at han under et slag mot de danske vikinger snur krigslykken til Torirs fordel, blir han en fri mann og følger skipet til Norge som Torirs adoptivsønn...

Filmen åpner med vill og vakker natur med fjell og fjord. Så følger et sitat av Sigrid Undset: ‘Ti sed og skikk forandres meget, alt som tidene lider, og menneskenes tro forandres og de lenker annerledes om mange ting. Men menneskenes hjerter forandres intet i alle dager’. En russisk kvinne roper så på Kuksja. Høyt opp i et tre finner vi Kuksja. En jente ber ham kaste ned en bit av det han har funnet. Kuksja er ute etter honning, men bolet var ødelagt av bjørn så det fantes hverken bier eller honning. Jenten må gi beskjed til moren at han kommer hjem uten bytte. På vei hjem merker jenten at det kommer et vikingskip inn fjorden. Det er nordmennene som kommer for å plyndre.

Filmen handler om vikingtiden og bygger på en bok av Jurij Vronskij. Det er stilig med norske vikingfilmer. Dette er jo del av vår kulturarv som stolte krigere fra store Norge. Her får man et forsøk på et skikkelig norsk-russisk vikingdrama. Jeg hadde ikke hørt om denne filmen før jeg satte meg ned for å se den. Dette er noe helt annet enn Sigurd Drakedreper som er den andre norske vikingfilmen jeg nå har sett. Dragens fange har fine kostymer og virker passe tidsriktig historisk. Det er imponerende å se hva man ha stelt i stand her. Vi får her se hvordan det var å fare i viking. I begynnelsen blir det mye vikingslåsskamper med sverd, kniv, øks og skjold. Kampscenene er ganske godt koreografert. De gjør nytten sin slik at man får inntrykk av skikkelige vikingslag.

Filmen begynner bra med krig og strid, men så roes det hele kraftig ned. ‘Dragens fange’ handler egentlig om ungdomskjærlighet mellom Einar (Kuksja) og Signy. Russiske Einar knytter også sterke vennskapsbånd til Signys bror Harald–. Men det skaper litt ekstra uo at Signy er lovet bort til krigeren Sigurd…. Filmen skildrer folk forskjellige kulturer, med ulik oppdragelse og bakgrunn. Man snakker russisk i begynnelsen, men så kommer nordmennene inni bildet og med det tar norsken over.

Fotoet er også svært vakkert fotografert med fjell, fjord og flotte Sunnmøre. Egil Monn-Iversen har laget en veldig dramatisk klassisk musikk som virkelig passer inn sammen med det barske fotoet. Regien er ved Stanislav Rostotsky og Knut Andersen. De har forsøkt å gjøre dette til en så klassisk produksjon som mulig. Men handlingen oppfattes som litt for svak til tider. Da hjelper det ikke så mye at alt det tekniske er på plass i denne russisk-norske samproduksjonen. Det er dog imponerende å se hva man har fått til med denne filmen når det gjelder å skildre vikinger og hvordan de levde. Dramaet er ikke helt på topp. Det hele kan bli litt stillestående og trekantdramaet fungerer ikke helt etter hensikten. Man mangler litt spenning i det hele og det blir litt for opplagt hva som kommer til å skje. Filmen mangler med det litt en nerve. Det hele er litt teatralsk skrudd sammen til tider og man tror ikke helt på alle figurene som man her møter. Skuespillerne består av kjente fjes treffer som Tor Stokke, Petronella Barker og Lise Fjeldstad.

Jeg var greit fornøyd med denne filmen som helt fint går an å se. Jeg følte at filmen aldri ble noen stor vinner hos meg, men den føltes heller aldri direkte dårlig. Den kunne bli litt småkjedelig mellom stridighetene, men man tåler såpass. Selv om dette aldri ble en publikumsvinner her hjemme, så 20 millioner kinogjengere i Sovjetunionen denne filmen i 1985. Jeg ruller en fin treer på terningen for en film som har mye engasjement og filmvilje å komme med, men som nok lider under et litt for svakt manus og også litt skuespillerinstruksjon.

- For Tors skyld - En film om alkoholproblemer, vennskap og samhold
- Den Sommeren jeg fylte 15 - Lavmælt og grei pubertetsskildring
- Olsenbandens siste bedrifter - En Olsenbandenfilm du virkelig smiler av
- Balladen om mestertyven Ole Høiland - Ole Høiland, storforbryter og pikenes Jens
- Brent jord - En svært undervurdert norsk krigsfilm om tyskernes herjinger i Nordnorge
- Sus og dus på by'n - Norske småkriminelle skaper noe moro
- Hurra for Andersens! - Koselig, folkelig og humoristisk norsk film
- Nydelige nelliker - Som et komisk skudd i mørket
- Operasjon Løvsprett - Til tider morsomt tøys og tull

• Dragens fange

Russisk

Norsk Film A/S, Gorky Film Studios, Sovinfilm

«Rashomon - Demonenes port»