Anmeldelse av The Walking Dead - Sesong 3, amerikansk tv-serie fra 2013

Grøsser, Thriller, Drama

The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 5 26.07.2014   The Walking Dead - Trailer 03.11.2010   The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 6 11.07.2015   The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 4 21.07.2013

Walking Dead - Sesong 3 - Ny giv i zombieverdenen!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.09.2013]

Rick og hans gruppe overlevende fortsetter å søke tilflukt i den ødelagte og avfolkede verdenen de befinner seg i. Snart oppdager de at det finnes enda sterkere krefter å frykte enn bare zombiene. Våre venner lever med nervene i høyspenn. De forsøker å utnytte alle de resurser de kommer over og må snu hver krone for å finne løsninger som gjør dem trygg for hver natt. Det blir flere og flere zombier hele tiden. Snart er over halve verden blitt til vandrende døde. Og også trusselen fra andre levende begynner å melde. Kampen for å overleve har aldri vært vanskeligere...

Sesongen åpner med at Rick og kompani kommer inn og dreper noen zombier i et hus. De klarerer huset og rydder klart slik at de og resten av flokken kan flytte inn. Daryl skyter også en ugle med buen sin slik at det blir middag på dem. Like etter må de igjen flykte fordi det kommer en rekke zombier mot huset deres. De må da bare hive seg i bilene og finne et nytt sted. Ute på veien midt i skogen tar de et allmannamøte. De har et stort kart over området, men det er zombier på alle steder rundt dem. De er innestengt. Men de velger å dra vest selv om de har vært der før. Lori skal også snart føde, og det er en dårlig kombinasjon med flukten de nå skal utføre. De finner et fengsel som er fullt av zombier i luftegården. Etter en utrensking, finner de ut at de kan bruke dette som fort.

Dette begynner med mye spenning fra første stund. Det gjør at man begynner å få godfølelsen igjen etter at serien kjørte seg fast litt i den langdryge andre sesongen. Etter en sesong med litt lite zombier er det deilig å være tilbake med flere og mer spennende zombiekonfrontasjoner enn noen gang. Man sitter her med hjertet halvt i halsen over den sitrende spenningen som oppstår hver gang våre venner må forsvare seg mot en horde med zombier. Det er kanskje mest intenst når de er inne i fengselet og farer lurer rundt hvert et hjørne.

Det blir også mer blod og gørr her enn noensinne. Man får en liten ‘stuck’ kroppen for hver eneste voldsomme scene. Sesongen er også ekspert i å skake deg med ekle scener og fiffige fortellergrep for å fortelle oss om flere farer som truer i kulissene. Det er skikkelig ekkelt når man øver seg på å kutte i zombier for å utføre en operasjon på et skikkelig menneske senere. Det er derfor ikke noe man ønsker å se mens man spiser en blodig biff eller ikke føler seg helt vell. Spesialeffektene er solide saker. Alt ser helt smashing ‘discusting’ ut. Zombiene ser virkelig døde ut og alle konfrontasjonene med zombiene ser virkelig ekte ut. Man kan nesten lure litt på hvordan man får til alt dette på så solid vis uten å skade skuespillerne. Det må være en voldsom planlegging på gang for å få til all actionen som det er bøttevis med her.

Man treffer også noen nye rollefigurer her. Aller først treffer vi på en farget dame i første episode ved navn Michonne. Hun er helt rå og nådeløs med sitt samuraisverd og sine ‘nasty’ zombiekjæledyr som hun har skåret av underkjeven på. Hun holder seg sammen med Andrea, som vi kjenner fra de andre sesongene. Michonne minner ganske mye om en afroamerkansk 'The Bride' fra Tarantinos 'Kill Bill'. Vi møter også på en som man bare kaller Guvernøren. Han styrer en hel by med folk. Mennene i byen er ute og forsvarer byen hver eneste dag og holder byen trygg med å holde vakt om nettene. Men Guvernøren har skumle planer. Vi får også hilse på en gammel kjenning som vi ikke har sett på en stund. Det blir også selvfølgelig karakterer som må bøte med livet som vi har fulgt lenge.

Handlingen og manuset i denne sesongen er også mye bedre enn i andre sesong. Den overgår også det man møter i første sesong med at det er mer spenning innbakt i episodene. Her er det svært engasjerende å følge karakterene som blir mer og mer av den harde kjernen med noen nye som kommer til. Det er også ganske mystisk å se hva denne Guvernøren egentlig driver med i byen sin. Det er mye spenning her og man føler at denne tredje sesongen tar dette til nye høyder. Om ting fortsetter slik kan dette bli en virkelig gromserie slik denne og første sesong er. Det blir også tid til en del drama mellom slagene. Rick får en datter å ta vare på og vi får se hvordan Rick og flokken fungerer sammen.

Man har økt antall episoder fra 13 til 16 episoder, men man har tatt signalene på alvor av hvilke klager og reaksjoner man fikk etter den andre sesongen. Manuset er mye mer intenst og spennende her enn det noen gang har vært. Man har virkelig klart å få ny giv inn i den serien som jeg nesten hadde avskrevet etter sesong 2 bare ble mellommenneskelig drama mer enn zombieshow. Man befester gjennom hele denne tredje sesongen at snuoperasjonen var vellykket, og det også med flere episoder i sekken. Karakterene kommer mer til sin rett og manuset er mye mer stødig utformet slik at det nesten er vanskelig legge dette fra seg. Det er også passe kule cliffhangere fra episode til episode. Dette er spennende og man knyttes til de rollefigurene som lever i denne kampen mot mer enn bare zombier. De må også kjempe mot sine egne, og det er et ekstra spenningsforhold som gir serien mye ekstra intensitet.

Det er godt gjort å holde spenningen oppe i episode etter episode. Dette er jo også mye mer blodig enn selv 'Motorsagmassakren'. Enkelte av episodene er så spennende at jeg holder på å tisse på meg. Det gjelder både med zombie-konfrontasjoner og med krig med andre grupper. Dette er så engasjerende at jeg faktisk tok meg selv i å se en god episoder mer enn beregnet for en dag fordi jeg måtte ha mer. Det er ikke ofte denne karen gjør nettopp det. Jeg digger hvordan man bygger opp under dramasekvensene slik at man føler man får maks ut av dem i serien, og slik blir man mildt sagt engasjert over.

For å oppsummere så er denne sesongen en eneste stor opptur. Jeg vil si at dette til og med var bedre enn sesong 1 var på underholdningsfronten. Alt fungerer liksom her, selv slutten er med på å trekke opp. Slutten begynner veldig intenst. Dette er som å se noen av de mest spennende episodene av 'Prison Break'. Jeg liker også hvordan enden utspiller seg, selv om den ikke blir helt som man hadde forestilt seg. Heldigvis er ikke så rett frem som man først tror. Nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen som jeg skal se på Fox i midten av oktober.

- The Walking Dead - Sesong 7
- The Walking Dead - Sesong 8: Mye action
- The Walking Dead - Sesong 9
- Walking Dead - Sesong 1 - Fantastisk zombieserie!
- Walking Dead - Sesong 2 - Mindre zombier og mer indre stridigheter
- Walking Dead - Sesong 4
- Walking Dead - Sesong 4
- Walking Dead - Sesong 4 - Zombiens seiersgang
- Walking Dead - Sesong 5 - Beste sesongen til nå!
- Walking dead - Sesong 6 - Iskald spenning

23.05.2011 sier cuegirl: Fantastisk serie!

Følger tegneserien til punkt og prikke! <3
08.11.2010 sier Jacob: Brukt over en dag på å laste ned første episoden i HD! Gleder meg :)

• The Walking Dead
  • The Walking Dead - Sesong 6
  • The Walking Dead - Sesong 7
  • The Walking Dead - Sesong 8
  • The Walking Dead - Sesong 9

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»