Anmeldelse av Pushwagner, norsk dokumentar fra 2011

Dokumentar Spilletid: 73 minutter

Pushwagner - Trailer 02.09.2011

Genialt særegent portrett av en eksentrisk kunstner

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.10.2013]

Pushwagner er et svært anerkjent merkenavn innenfor kunsten. Her får vi oppleve mannen bak kunsten. Pushwagner har levd et omflakkende liv i over 40 år. Ting begynte å gå galt etter at hans personlige assistent lurte ham til å skrive under en kontrakt der han frasa seg retten til å eie kunsten sin. Etter å ha blitt flagget ut av eksen sin ble han boende på gaten. I slutten av 1990-tallet sov han knapt innendørs en eneste natt. Han begynte å bruke narkotika og var langt nede i livet. Hans drøm og visjon ble derfor å en gang skulle kunne ta kontroll over sin egen kunst igjen. VI blir med på denne prosessen i tillegg til å få et unikt møte med Pushwagner...

Filmen begynner svært stilig med at Pushwagner kommer inn i et kontrollrom med en tom skjerm. Han trykker på en knapp og så er filmen igang. Han gjør visse endringer på bildet og klippene. Men så får vi vanlig bilde og selv dokumentarfilmen er igang. Dette bildet er helt fenomenalt og viser at Pushwagner er en kontrollør i filmen, som også passer bedre og bedre inn jo mer man ser.

Pushwagner må ha vært en krevende mann å lage dokumentar om fordi han har så mange rare tanker om hvordan han blir fremstilt på film og hvordan selve dokumentaren skal utarte seg. Han kommer med utrolig mange artige, sære men intelligente kommentarer og innfall i denne dokumentaren. Push viser oss seg selv som litt av en kunstnerisk spilloppmaker og den seriøse kunstneren han virkelig er. Pushwagner forteller hva kunst er: ‘Kunst er diktning. Du skal fortelle en bra løgnhistorie. Det spiller ingen rolle hvis du underholder folk’. Dette utsagnet passer jo også perfekt på hvordan en film også fungerer.

Dokumentaren er svært lekent regissert og vi får en blanding mellom Pushwagners ideer og hvordan han er som person. Pushwagner kommer ofte med overraskende kommentarer. Han er en komplisert person som man aldri helt vet hva man kommer til å få ut av. Det er som han selv sier at man må gå på ham som en bulldoser for å avsløre mennesket bak masken.

Kunsten kommer virkelig til sin rett i dokumentaren. Regissørene viser seg å virkelig beherske dokumenarformatet og overrasker deg med de lekreste komposisjoner som forener dokumentaren med Pushwagners kunst. Vi får inntrykk av å virkelig dykke inn i kunsten. Disse scenene er virkelig en innertier og svært imponerende formidlet. Gjennom disse snuttene får vi se hvordan kunsten skapes.

Regissørene gjør en super innsats her og lager en virkelig særegen dokumentar. Even Benestad (Alt Om Min Far og Natural Born Star) og August Baugstø Hanssen sitter ved spakene og har både regissert filmen og skrevet og utarbeidet manuset for den. Benestad har et øye for film og dette opplever jeg som det beste han har levert noensinne og samarbeidet med Baugstø Hanssen har båret frukter. Det virker som om samarbeidet med Pushwagner har åpnet for nye muligheter for dem. Jeg tipper på at mye har blitt til spontant og at det har vært vanskelig å skulle forberede seg til å jobbe sammen med Pushwagner. Man vet aldri helt hva man får med den karen. Benestad er dog en god intervjuer og kommer med mange av de riktige spørsmålene for å få ut både følelser og synspunkter fra denne spesielle kunstneren. Det virker nesten som om Benestad nesten er som en slags kompis med Pushwagner i intervjuforholdet.

Alt i alt er dette blitt en snerten liten sak av en dokumentar. Dette er på grensen til genialt innimellom. Jeg kan nesten strekke meg til å si at dette er en av de mest gjennomførte dokumentarene jeg har sett noensinne, og det kommer fra en mann som i utgangspunktet ikke bryr seg katten om billedkunst. Jeg elsker at Pushwagner utfordrer filmskaperne og får dem skjerpet og konsentrert slik at vi får frem det beste i dem. Jeg bøyer meg i støvet og jeg føler at man kommer tett inn på mennesket ba kunsten på en strålende måte.

- Alt Om Min Far - En solid og personlig dokumentar om en transseksuell far

- Friskt og fascinerende om sær skrue

Omtalespalte: Dokumentarfilm

Her finner du omtaler av dokumentarfilmer.
Les flere spalteomtaler: Dokumentarfilm

• Haugesunds Avis
  • Øslandsposten
  • Tønsberg Blad

Indie Film

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»