Anmeldelse av Showbiz - eller Hvordan bli kjendis på en-to-tre!, norsk film fra 1989

Komedie Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 11 år

For dumt til at det blir morsomt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.10.2013]

Det var en gang en sommer på Lamberseter på slutten av 1980-tallet. Espen Søplekladden sitter å drømmer seg bort foran TV-en og ser på Erna Verna i det kule programmet hennes ‘Hip hop’. Han har ikke hatt en lett oppvekst med en mor som ikke likte ham og lot ham skifte sine egne bleier selv. Espen har også alltid blitt plaget av sine eldre brødre Per og Pål. Mens hans brødre likte å spille instrumenter holdt espen mest på å rote i søppelet. Men nå er det blitt virkelig dårlige tider i samfunnet og hjemme i Søpplekladdenhjemmet. Per og Pål drar fra hjemmet for å søke lykken. Espen får ikke være med dem, men søker lykken på egenhånd. Etter å ha hjulpet en blind krok får Espen et magisk kort som skal hjelpe ham. Det fører han til jazzklubben Balla der Espen får oppdraget om å redde jazzklubbsjefens fortapte datter Erna Verna fra Zynthtrollets trolldom. Om han klarer det skal han få halve jazzklubben og få lov å ta med Erna med på jazzfestivalen i Molde...

Jeg husker at jeg digget denne filmen da jeg var mindre og var derfor veldig spent på gjensynet. Dessverre fant jeg ikke denne filmen like gøy denne gangen. Det hele hadde falt en god del hakk siden jeg så dette sist. Her gjøner man litt med det klassiske Espen Askeladd-eventyret, men man kunne virkelig laget dette mer lekent enn dette. Filmen er ganske amatørmessig laget, men det bryr man seg nok ikke om hvis man bare elsker humoren. Det er veldig TV-skesjekvalitet over denne filmen. Igjen er det underdogen Espen som er så dum og flaksen at alt han tar i blir til gull. Sånn sett er moralen god her.

Vitsene og filmen ellers er mer å foretrekke for eldre barn enn voksne. Ting er så banalt og karikert som i en tegneserie. Humoren er veldig krampaktig. Her blir det mye ordspillvitser og ellers ville innfall som preger humoren. Dette er med andre ord litt typisk for Prima Vera. Personlig synes jeg dette er noe av det bedre de har laget, men har egentlig aldri helt klart å svelge den merkelige humoren deres. I grunnen er dette bare en hel del sketsjer satt etter hverandre. Alt er forsøkt å gjort litt motsatt av vanlig og en rekke overdrivelser.

Manuset er virkelig dårlig og historien er så lite frisk som en utgått skosåle. Morsomhetene trekker faktisk litt opp her, men det blir for snålt og passer såvidt sammen med resten av filmen. Skulle man ført gjøre om et eventyr til moderne komedie så burde man hatt mer fantasi enn dette. Dette ble igrunnen bare et ræva forsøk på å underholde. Musikken er også en del av denne filmen. Det hele begynner med ‘Vi er gærne vi’ og så får man mye forskjellig servert i filmen med alt fra trøtte jazztoner til glasert søppelpop. Men selve filmmusikken er virkelig dritt og kunne knapt vært brukt til et slett Norge Rundt-program på midten av 1980-tallet.

Man har dog klart å få ganske mye flinke folk med her. I hovedrollen finner vi Herodes Falsk, men han er ikke så morsom og mangler litt karisma til å være skuespiller. Han fungerer dog helt ok til denne rollen som taper-Espen. Hans bedre halvdel i Tom Mathisen klarer seg bedre da han har mer humor i fremførelsen. Øivind Blunck er litt småartig som Synth-trollet. I andre roller finner vi kjente navn som Nils Vogt, Øystein Dolmen, Lars Lillo-Stenberg, Eldar Vågan, Åsleik Engmark, Anette Stai og Siw Anita Andersen. Men alle stjernene klarer aldri helt å løfte denne filmen til annet enn at den såvidt klarer å se igjennom uten å stoppe.

For min del ble ikke denne filmen mer enn bare nostalgi. Man skal kunne ha den rette barnslige humoren for å kunne finne noe som helst kvalitet i dette. Det var en spøk jeg smilte litt av her og det var det, ellers føltes filmen ganske kjedelig å trist. Dette forsøker å være en slags ellevill Brødrene Dal-film uten å nå KLM-gjengen til anklene en gang. Man forventer mer av en norsk spillefilm enn dette. Her blir man rett og slett litt flau på denne filmens vegne. Dette bør ikke den norske superprodusenten John M. Jacobsen (Veiviseren, Hodet over vannet, Max Manus og Trolljegeren) være stolt over å trykket navnet sitt på. Regien er også svært svak av Herodes Falsk. Man skal ha for forsøket på å skape ellevill komikk, men dette ble igrunnen bare like pinlig amatørmessig som en gjennomsnittlig skoleteaterforestilling.

- Glimrende norsk film!

• Showbiz - eller Hvordan bli kjendis på en-to-tre!