Anmeldelse av 1958, norsk film fra 1980

Action, Kriminal, Drama Spilletid: 96 minutter Aldersgrense: 15 år

Amerikanisert norsk ungdomsfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.10.2013]

Året er 1958. Amerikanerne skyter opp Explorer I, russerne svarer med Sputnik III, og folkekommunene innføres i Kina. Men hos de unge på Sinsen er det helt andre ting som står på plakaten, som å forføre det annet kjønn. Sinsen-gjengen består først og fremst av trekløveret Arne, Tove og Beate som er elever i andre klasse på realfagslinjen på Sinsen skole. I tillegg er også gjengen bestående av Knut, Jan og Doffen som er i fast arbeid. Og skoleelevene Hanser'n, Morten, Eddie og Wenke er også med i tillegg til de unge dagdriverne Rødtopp og Inger Lise rundt. Vi blir med gjengen gjennom kjærlighetseventyr, kameratskap og andre saker som er store høydepunkter hos dem som rocke-konsert, rocke-film, hyttetur, tivolibesøk og til og med biltyveri. De unge var unge også før i tiden...

Filmen åpner med at læreren vil ha elevene til å synge ‘No livner det i lunda’. Læreren holder full disiplin selv om enkelte av elvene kniser litt. I mens sangen går sender en av jentene et blikk bort på en av de tøffeste guttene i klassen. Blant gutta går også en medisinflaske levert sendt videre diskret mens sangen skråles ut. Etterpå samles gutta seg på en slitt kafe der de planlegger helgens erobringer. Medisinsflasken inneholder noe gutta kaller for ‘spansk flue’. Det skal de bruke på festen uten at de forteller det og hiver det i drikken deres.

Oddvar Bull Tuhus lager her sin første ungdomsfilm som nok er hentet fra tiden da han var på alder med gutta i filmen. 1958 er den første av tre ungdomsfilmer som kom fra Oddvar Bull Tuhus sin hånd på begynnelsen av 80-tallet. Tuhus står for både regi og manus, men på manussiden har han også med seg Tore Torell og Jan H. Jensen. Vi får se at selv om tiden er en helt annen, så er det mye av de samme problemstillingene de unge hadde den gangen selv om man ikke var like opplyst gjennom Internett. Festene er nok noenlunde like. Her har man fest i leiligheten til moren til Arne. Som vanlig er moren ute å sjekker ungdommene for alkohol når de kommer, men det klarer de å omgå lett for dette er ingen englegjeng.

Det er ganske smart å lage en ungdomsfilm med handling fra noen tiår tidligere slik at man får med seg både de som er unge i dag og de som var unge rundt 1958. På festene og ellers er det det annet kjønn som står i sentrum. Vi får den vanlige eksperimenteringen med seksdualdebut og annet som følger med spenningen med å være ung. Dette handler med andre ord om vennskap, kjærlighet og lojalitet. Det blir også en del innbyrdes konkurranse kontra jenter og posisjon i gjengen. Vi følger alle i medgang og motgang. Vi møter dem i alle miljøer de tar del i. Medaljens bakside av det å være ung blir også belyst. Her får vi se grunnen til at gjengen nærmest oppløses og etter det blir aldri alt helt det samme igjen.

I hovedrollene finner man en hel del nye ukjente fjes som ble samlet her for å spille ungdommer i denne ungdomsfilmen. Lars Espen Backe (Doffen) er en av gutta som overspiller en del. Særlig hans kommentar på guttas plan om å lure i jentene ‘spansk flue’. Der drar han skikkelig til og skriker ‘Tøft’ samtidig som han smiler fra øre til øre. Akkurat denne scenen synes jeg godt man kunne jobbet mer med å få naturlig. Resten av gutta er okei i sine roller uten at de er solide skuespillertalenter så har de noe sjarme i sine roller.

Dette er en slags norsk versjon av de klassiske amerikanske ungdomsfilmene. Som i Grease (1978) er det brylkrem i håret og rock på lokalet og i radio (Luxemburg) som teller. Handlingen er forsøk på voldsomme ting som skjer som å rappe biler og kjøre fra politiet. Alt er også adoptert litt til norske forhold. Til tross for at ungdommene skal være fra slutten av 1950-tallet er språket helt annerledes i dag, men det var vel slik man snakket den gangen? Dette er i alle fall litt bedre enn tidlig Wam og Vennerød, der alt virker superkunstig. Rockemusikken er også passende og blir levert av store norske navn og er også litt Grease-aktig den også til tider, selv om ikke våre helter ikke fremfører den selv her. Jeg har ikke opplevd 1950-tallet så jeg vet ikke helt om hvor tidsriktig dette er, men det ligner på noe av det andre jeg har sett på norsk og amerikansk film fra denne perioden.

Konklusjon: 1958 er en helt ok film. Den er bedre enn mye av det andre man finner for ungdom i samme periode, men til tross for at det innimellom er noe spenning og drama, føles også andre deler av filmen mer tafatt og stillestående. Det er dog en grei oppbygging i filmen. Jeg tipper på at handlingen ikke representerer den jevne nordmann, men dette er en grei film og tidskoloritten gjør nok sitt til at man kan kjenne seg litt igjen i tiden og det å være ung. Her får man igjen rocka og rotløs ungdom som vanlig og alt er gjort med en amerikansk pensel i en norsk film. Men til tross for at dette følger en vanlig resept for slike filmer, var dette litt nytt at man lagde en slik film i lille Norge. Til tross for at dette kunne hatt stort potensiale, blir dette aldri helt en storfilm. Regissør Tuhus skal ha for et greit forsøk på å lage en skikkelig retroungdomsfilm.

- Blücher - Forsøk på norsk spenningsfilm
- Hockeyfeber - Norsk sportsfilm fra ishockeymiljøet
- 50/50 - Hjelp de er i platebransjen!
- Angst - Merkelig dramathriller om en ‘stalker’

• 1958

Norsk Film A/S

«Rashomon - Demonenes port»