Anmeldelse av Eli Sjursdotter, norsk film fra 1938

Drama, Romantikk, Krig Spilletid: 79 minutter Aldersgrense: 11 år

Klassisk ‘forbudt’ kjærlighet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.10.2013]

Under den store nordiske krig i 1719 misslykkes har svenskene besatt Trøndelag. Under tilbaketoget over Tydalsfjellene fryser de fleste i hjel. Men noen søker tilflukt i seterhyttene. Bøndene jager dem. Svenskehateren Sjur kommer på spor av Per Jönsa, som søker inn i en seterhytte, der Sjurs datter Eli holder til. Hun tar seg av den sårede Per, og det oppstår et kjærlighetsforhold mellom dem, et forhold som imidlertid ikke faller i god jord hos hennes far...

Filmen åpner med at vi får oppleve vinteren i krigsåret 1719. Carl XII lå ved Fredriksten. Karl Gustav Armfeldt hadde med sin arme trengt inn i Norge for å erobre Trondheim. Dette misslykkes og Armfeldt bega seg med sine karoliner i bitende vinterkulde og forfulgt av de utplyndrede bønders skarpskyttere på tilbaketog over Tydalsfjellene. Snøstormen kom i all sin velde, og de færreste av de utmattede uthungrede og elendig kledde karoliner så noensinne sitt fedreland igjen.

Filmen er basert på Johan Falkbergets roman Eli Sjursdotter som ble utgitt i 1913. Romanen ble tilrettelagt for film av Henning Ohlson. Arne Bornebusch og Leif Sinding (Tante Pose) hadde regien i denne norsk/svenske filmen. Jeg må si at det var ganske lærerikt å få servert en slik historisk film som skildrer en litt glemt tid i norsk historie. Kan ikke si at jeg hadde hørt om denne krigen før og som historieinteressert så fikk jeg ny viten i norsketåken mellom svartedauen og 1814. Man har forsøkt å skildre alt ganske greit her. Noe som er nesten helt umulig å gjengi er hvordan nordmenn snakket på 1700-tallet. Det er vanskelig å vite som regissør hvilken linje en skal legge seg på, men jeg føler man har løst ting her på en tilfredsstillende måte.

Det er ikke alt som er like bra. Effektene er noe enkle til tider. Eksempelvis forsøker filmen å skildre snøstorm med at man kaster litt snø foran linsen, og selv om dette er noe man ikke helt tror på i filmen, er illusjonen grei og man forstår hva det prøver å være. Noen ganger har man også klart å fange mer autentiske forhold med åpenbart mye vind. Lyden er det også mye å hente på. Lysforhold er noe som ikke er helt ideelle heller. Det blir enten for lyst eller for mørkt. Men så tar man mye igjen på flott fotoarbeid. Særlig i skildringen av den vakre norske naturen. Her får vi se både fjell, fjord og annet medhørende idyllisk bondelandskap.

Dette er en film om overskridende kjærlighet som oppstår mellom Eli Sjursdotter og svensken Per Jönsa. Vi får beskrevet menneskelige følelser som både medmenneskelighet, kjærlighet og hat. Filmen klarer fint å dekke desperasjonen hos de svenske soldatene. De kummerlige forholdene når kong vinter besøker dem, tar dem helt på sengen og de bukker under. Eli synes at svenskene har lidd nok, mens faren hennes vil ha hevn for slik soldatene har herjet mot bøndene. For ham er det om å gjøre å hevne så mange som mulig, på samme måten som det vi nordmenn følte det etter sviket av den tyske okkupasjonsmakten under andre verdenskrig. Her får vi se hvordan kjærlighet med fienden ble godtatt før i tiden. Dette er et spennende tema med ‘forbudt’ kjærlighet. Det blir det selvsagt mye drama av.

Konklusjon: Filmen overrasket meg faktisk litt. Den er jo litt kort, men det er mye drama på den korte tiden. Historien engasjerer deg og det gjør at jeg godt kunne tenke meg å lest boken også. Skulle ønske at man kunne dykke litt mer ned i historien vår når man lager ny film nå for tiden. I Eli Sjursdotter viser man at man kan skape mye engasjement med enkle midler. Jeg setter god pris på eldre film og dette var ikke så ille. Nå er det jo slik at enden på visen er ganske tradisjonell og filmen oppfører seg også ganske klassisk hele veien. For noen kan nok dette sikkert bli litt for enkelt, men jeg følte en viss fascinasjon av å skue dette. Jeg ruller en svak firer på terningen for dette litt småspennende dramaet.

• Eli Sjursdotter

Norge, Sverige

Norsk, Svensk

Merkur Film A/S

«Rashomon - Demonenes port»