Anmeldelse av Smuglere, norsk film fra 1968

Action, Kriminal Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Norsk smugleraction i forbudstiden

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.10.2013]

I 1920-årene foregikk det en storstilt spritsmugling i Norge, grunnet forbudet mot kjøp og salg av brennevin. Smuglernes største fiende, ved siden av politi og tollere, var de såkalte lettere. Disse spesialiserte seg på å kapre smuglerlaster, fordi de visste at smuglerne ikke kunne anmelde dem til politiet. 1920-årene er en hard tid med stor arbeidsløshet og stor fattigdom. Det førte til at det var lett å hive seg på illegale godt betalte jobber som smugling. Ernst er en slik fyr. Han er en arbeidsløs arkitekt som ved tilfeldigheter blir smugler. Klara, piken han elsker, går fra ham, og Jenny blir hans greie venninne. Sammen med vennen Hugo og Elsa, foretar disse fire en rekke smuglertokter pr. bil - med stor fortjeneste - men ikke nok. Istedet investerer Ernst i båter, og nå blir det virkelig fres i smuglingen. Han opererer langs hele Oslofjorden og helt ned til Rotterdam, stadig forfulgt av politi og tollere...

Filmen starter med at vi er ute på sjøen med en hurtig båt. Det er en lystig stemning ombord og det både drikkes og smiles mens man kjører med tung last ombord. Det går i en voldsom fart med både drikking og kjøring. Båtføreren er mer opptatt av å more seg enn å føre båten. Det fører til at de to ender sine dager på et skjær og i en båt som går opp i røyk. På land er stemningen også bra neste morgen. En mann går oppdresset gjennom byen. Han møter med sin sakfører og han kan fortelle ham at han har en gjeld på over 100 000 kroner. Ernst som han heter har drevet realt arbeid og bygget hus til folk. Sakføreren skal skrive brev med kreditorene.

Smuglere er basert på en roman av Arthur Omre fra 1935 med samme navn som filmen. Boken blir beskrevet som en roman med stort tempo og spenning fra første til siste side. Denne filmen klarer dog ikke å formidle den samme piffen. Boken forsøkte å formidle hvordan mennesket bak smuglingen var og det lå mye mellom linjene. I filmen får man nesten ingenting av det. Her er det bare for hovedpersonen å holde seg utenfor politiets søkelys og bare komme seg trygt til neste havn.

Det er en spennende tid man her skildrer. Jeg hadde ikke peiling på at det var forbudstid også i Norge, så her lærer man noe selv om det ikke er så mye. Etter å ha sett 'Boardwalk Empire', er ikke dette like solid, men det dekker noe av det den serien har å by på med alkoholsmugling under norske forhold. Her blir vi med på en tilværelse som nok var ganske fargerik for tiden. Vi får se et utagerende liv med mye spenning, fester og fri flyt av alkohol. Det blir også tid for noen biljakter og båtjakter.  Men til tross for at det er spennende saker som smugling som filmen omhandler klarer ikke filmen å formidle like godt denne spenningen. Dette blir en litt stillestående film. Dette er litt langdrygt til tider og dramaet er litt stillestående. Man forsøker å skape litt småhumor mellom slagene som da en vår mann besvimer på bakken og hans kamerat roper lensmann, ja da våkner han til liv igjen.

Regissør Rolf Clemens gjør en helt ok film her etter norske forhold selv om dette dog aldri blir noen ‘Ni Liv’ eller ‘Orions Belte’ for å nevne toppfilmene i denne sjangeren. Selv om dette tar mål av seg for å være action, blir det hele litt for tamt. Clemens klarer liksom ikke helt å få det store drivet over dette. Det er litt småaction innimellom og det er det som driver deg til å se hele filmen. Men det blir aldri helt skikkelig spennende for våre smuglere er litt for dyktig og alt glir litt for lett. Selv ikke tollere og allverdens politi klarer å se hva som skjuler seg i smuglerbåten.

Konklusjon: Dette var hverken fugl eller fisk. I begynnelsen tenkte man at dette hadde potensiale, men så blir det det raskt åpenbart at dette aldri er noen actionskatt. Filmen er dog greit severdig, selv om alt er veldig enkelt skildret. Karakterene blir alt for grunne, og man får aldri helt engasjement for noen av dem. Slutten er heller ikke noe særlig overraskende den heller. Det er ikke så mye mer å si om denne litt middelmådige smuglerfilmen.

- Operasjon V for vanvidd - Operasjon V for Vanvidd-vanvittig historie

• Smuglere

Teamfilm AS, Teamfilm Produktion

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»