Anmeldelse av Kasserer Jensen, norsk film fra 1954

Komedie Spilletid: 77 minutter Aldersgrense: 12 år

Lett forvekslingskomedie som kunne vært mer gjennomarbeidet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.10.2013]

Kasserer Jensen og hans kone lever et pertentlig liv i Ullevål Haveby i Oslo. Fruen sukker mildt over sin petimeter av en mann som hun har vært gift med i femten år. Jensen er ansatt i Simonsen & Co. og alt går strykende. Han kan med andre ord se frem til en trygg og god pensjon. Men en natt flykter skapsprengerkongen Gerhardt Müller fra fengselet. Han har en påfallende likhet med Jensen. I begynnelsen er likheten ganske morsom for Jensen og hans kollegaer, men en morgen blir det straks alvor da Jensen en morgen blir innbrakt til kriminalpolitiet på grunn av likheten med Müller. En avis skriver en artikkel om likheten og det får Müller med seg. Dette tenker Müller å utnytte og legger omgående en fantastisk plan for sitt livs kupp...

Filmen åpner med at en fange rømmer over fengselsmurene. Med en gang det oppdages at fangen Gerhardt Müller har rømt slåes det full alarm. Det tok dem tre år å fakke ham og politiet setter inn alle sine ressurser for å fakke ham igjen. Müller leker katt og mus med politiet for å komme seg nok unna slik at han får seg litt frihet. Et annet sted i byen lever kasserer Jensen et fredfylt og vanepreget liv. Han ligner svært mye på Müller, men er langt fra noe forbryteremne. På radionyhetene forteller man at det bare er snakk om timer før politiet forventer å fakke Gerhardt Müller for godt. I mens legger Kasserer Jensen ut sine blyanter på kontoret og gjør seg klar til dagens arbeidsøkt.

Dette er en forvekslingskomedie der Kasserer Theodor Jensen og en rømt forbryter, Gerhardt Müller, forveksles med hverandre. Det er en litt tynn sak å basere en film på alene, og det kommer dessverre også tilsyne litt etter litt når filmen skrider fram. Det blir liksom et litt lite poeng. Det er litt smågøy i begynnelsen, men ikke så mye mer enn det. Men man kan si at denne filmen nok var ment som en god spøk den gangen den kom, men i dag er det mer aktuelt enn noensinne med såkalt identitetstyveri.

På regien finner vi den norske suksessfulle regissøren Nils R. Müller. Han står bak andre suksesser som Vi gifter oss og Broder Gabrielsen. Men i ‘Kasserer Jensen’ klarer han ikke å briljere like mye og dette er en av hans svakeste komedier. Det meste av skylden må nok det tydelig sviktende manuset ha. Det virker som om manusforfatteren, Hans Christensen, rett og slett ikke har hatt nok materiale å fylle hele filmen med, og det til tross for at denne filmen er svært kort med bare 73 minutter spilletid. Det resulterer i mange alt for stillestående og kjedelige scener. Det er mye fyllscener som ikke er så morsomme og som bare blir litt småtrist å følge. Det blir også alt for mye totalt unødvendige gjentakelser underveis.

Denne filmen kunne endt helt som en katastrofe om det ikke hadde vært for skuespillet som i de vitale rollene er svært sterkt. Carsten Winger spiller dobbeltrollen som Theodor Jensen og Gerhardt Müller med virkelig bravur. Det er krevende å spille en rolle som to forskjellige rollefigurer og i tillegg spille at den ene forsøker å etterape å spille den andre av dem. Winger klarer dog å fikse denne biffen på en imponerende måte. Jeg har jo sett Winger før og aller først i Skadeskutt der han løste rollen pertentlig, og her viser han nok en gang hva som bor i ham i en komedie også. Det er ikke helt samme karisma som Alfred Maurstad over Winger, men likevel oppleves dette som svært solid. I andre roller treffer vi andre store navn som Einar Sissener, Espen Skjønberg og Aud Schønemann.

Konklusjon: Humoren ligger kun i at denne forbryteren som forsøker å ta rollen til Kasserer Jensen. Jeg må innrømme at det er litt gøy av og til, men i lengden holder dette ikke helt mål. Dette blir med andre ord ingen storfilm, men fungerer helt ok om man ikke har annen norsk film å fortære. Carsten Winger gjør en så god innsats her at om man setter pris på godt teknisk arbeid, så er han alene grunn nok til å se denne filmen til tross for at ikke filmen er det helt store ellers. Men om du ikke har sett ‘Vi gifter oss’ så ville jeg heller brukt tid på å skaffe meg den, eller bare se kongen av norske forvekslingskomedier på nytt. Jeg snakker selvsagt om Edith Carlmars Fjols til fjells.

- Tonny - Kriminalomsorg er et evig aktuelt tema
- Petter fra Ruskøy - Bygdegutten inntar hovedstaden
- På slaget åtte - Den perfekte forbrytelse
- Kvinnens plass - Karrierekvinnen får mannen til å stelle hjemme
- Vi gifter oss - En fornøyelig norsk romantisk komedie

- "Tynn underholdning" skriver VG

• Kasserer Jensen

«Rashomon - Demonenes port»