Anmeldelse av Vinden stiger (Kaze tachinu), japansk film fra 2013

Animasjon, Biografi, Historie, Drama, Romantikk Spilletid: 126 minutter Aldersgrense: 7 år

Vinden stiger - Trailer 18.11.2013

Miyazakis siste vindpust

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 21.10.2013]

Som annonsert tidligere i år, har den japanske mesterregissøren Hayao Miyazaki planlagt å gå av med pensjon. Hans siste film, The Wind Rises, vistes for første gang i Norge under Film fra sør-festivalen. Men lever den opp til de skyhøye (no pun intended) forventningene Studio Ghibli-fans har til den?

The Wind Rises tar for seg 20- og 30-tallets Japan, og Jiro, en ung flyinteressert drømmer som ser for seg ei framtid som stjernepilot. Hans nærsynthet setter derimot en stopper for planene, men intelligensen og entusiasmen hans gjør likevel at han blir flyingeniør. På vei til Tokyo en dag, blir Kanto-regionen ramma av et forferdelig jordskjelv. Denne tragiske hendelsen fører derimot til at han møter ei vakker ung jente som han forelsker seg i umiddelbart, men disse to møtes ikke igjen før etter mange år. I mellomtida, mens andre verdenskrig truer i horisonten, følger vi Jiro og hans arbeid med å bygge Japans beste fly.

The Wind Rises er ganske forskjellig fra de filmene de fleste forbinder med Miyazaki, som Chihiro og heksene og Det levende slottet. Denne filmen er voksnere, både tematisk og i uttrykk, men de som har litt kjennskap til fyren, vil kunne skjønne litt av grunnen til at hans siste film endte opp som den gjorde. Nær sagt alle Miyazaki-filmer inneholder flymaskiner i en eller annen form, og han har sjøl uttalt ved flere anledninger at han er en eneste stor flynerd. At han dermed velger å fortelle en fiktiv biografi om mannen som designa kampflyet Mitsubishi A5M, kommer derfor neppe som en overraskelse. I denne filmen tar han sine egne interesser helt ut, og kan sånn sett muligens sies å være den mest komplette Miyazaki-filmen. Samtidig snuser han på det største temaet av alle, den evige kjærligheten, og det er helt tydelig at han har hatt lyst til å skape en dimensjonsrik film som gir slik en ettermæle at den egentlig bare oppsummerer alle hans tidligere filmer, og enda litt til.

Det største problemet med The Wind Rises, er at den oppleves som litt sprikende og ustrukturert. Den prøver å være en historisk semi-korrekt fortelling som til de grader fanger opp magien ved fly, og som gjør at alle som ikke har den samme brennende lidenskapen, forstår hva det er alle flynerdenes drømmer er lagd av. Samtidig prøver den å være en mektig kjærlighetsfortelling som strekker seg over flere tiår, og som er bunnløst tragisk og vakker. Med de endeløse talentressursene Miyazaki har, er det ikke umulig å se for seg at dette kunne ha funka som bare rakker’n hvis han hadde konsentrert seg om én av dem, men begge aspektene ved filmen føles litt halvveis når de står likestilt og sammen som de gjør her. Filmen er både morsom og stemningsfull, men det blir altså klarere etter hvert som den utspiller seg at det kunne vært gjort grundigere arbeid med oppbygginga av filmen som en helhet.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke satt tilbake i kinosetet med den samme ildfulle følelsen som etter hans tidligere filmer, og til tross for at en liten del av meg selvfølgelig syns det er trist, er jeg likevel glad at filmen blei nøyaktig som den blei. Den føles dypt personlig, og som en kunstner trur jeg dette er noe Miyazaki bare var nødt til å lage. Til tross for at denne ikke på langt nær er den beste av filmene hans, er det kanskje den riktigste filmen hans, med tanke på råmaterialet han brukte igjen og igjen i filmer som Nausicää of the Valley of the Wind og Laputa Castle in the Sky. Og misforstå meg rett, dette er ikke en dårlig film, den er fin og atmosfærisk, den får deg til å le, og om ikke gråte, så i hvert fall sukke, og oppleves sannsynligvis som bedre av noen som ikke allerede har sett alt annet Miyazaki har lagd, og sånn sett vent seg til en bestemt stil. En verdig avskjed for Japans fremste tegnefilmskaper.

[ Foto/Copyright: Arthaus ]

- Ponyo - Magisk haveventyr for hele familien
- Det levende slottet - Solid japansk eventyrlig animasjon
- Chihiro Og Heksene - Mesterverket er igjen på kino, med meget god norsk dubbing
- Prinsesse Mononoke - Episk japansk animasjonseventyr
- Porco rosso - Svært underholdende kvalitetsanimasjon om helteflygere
- Kikis Budservice - Tvers igjennom koselig!
- Min nabo Totoro - Super fantasifull barnefilm med passe mystikk
- Laputa - Himmelslottet - Filmen om himmelslottet fenger
- Nausicaä - Prinsessen fra Vindens Dal - Engasjerende miljøeventyr for voksne
- Lupin III - Slottet i Cagliostro - Flott animert actioneventyr!

- Et verdig punktum fra animasjonsmesteren.

22.10.2013 sier Ole Marius Repstad: Håper jeg liker den minst like godt.
21.10.2013 sier Pål Frostad: Din heldiggris! Jeg er superfan av Miyazaki. Denne må jeg se! Dessverre ser det ut som om filmen ikke får premiere før mars neste år på kino i Norge.
21.10.2013 sier Tore Andre Øyås: Høres ut som en godbit man bør få med seg uansett ja :)

• Vinden stiger
  • Nordlys