Anmeldelse av Viva Villaveien!, norsk film fra 1989

Komedie Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 11 år

Helsprø norsk komedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.10.2013]

I Villaveien bor tre forskjellige familier. Reidar Frank er den fine familiefaren. Han bor sammen med familien sin med to sønner, en datter og en kone. Familie to er det eldre ekteparet som liker seg i sitt eget selskap. Den tredje familien består av Alice Lindeblad og en høne som hun har som kjæledyr. De tre familiene irriterer seg grenseløst over hverandres selskap. Naboene bare krangler med hverandre. For å få litt fred drar alle på ferie, men det de ikke vet er at dette har de gjort helt samtidig og de er også kommet på samme feriested. Det skaper den villeste ferien når disse tre familiene braker høylytt sammen i syden og skaper et kaos reiseselskapet seint vil glemme...

Filmen begynner som tegnefilm med en høne med solbriller som sitter i et murvindu og soler seg i syden. Hønen beveger seg så inn i Villaveien der familien Frank bor. De kommer kranglende ut i gangen og stiller pent og punktlig opp når kameraet møter dem. Hønen beveger seg videre og gjemmer seg i kjøkkenskapet til det eldre ekteparet Vatne. Mannen Sigurd blir overrasket da han åpner skapet og hønen flakser ut. Hønen ligger seg så til å sove på en strand før den vekkes av en hane som spiller gitar og synger. Men så kommer et rep rundt halsen hennes og høna får en liten skjennepreken av mor Alice Lindeblad. Så hopper vi frem i tid og ser de tre familiene bli bært ut av flyet på bårer.

Da jeg var barn elsket jeg serien ‘Vill Villere Villaveien’ som gikk som føljetong på Halvsju, Blikkbåx og Midt i Smørøyet tilbake på midten av 1980-tallet og utover. Det var noe med de helsprø karakterene og den gærne visuelle tegneseriehumoren som fikk barnet i meg til å le. I 1989 ble TV-serien gjort om til spillefilmen ‘Viva Villaveien!’. Nå er det så lenge siden jeg så serien, så jeg husker fint lite av den annet enn det var mye uro i nabolaget. Filmen husker jeg dog mye bedre etter at min søster leide den på bursdagen sin. Da så vi den flere ganger. Humoren er svært tegneserieaktig og passer nok best på barn, fordi da jeg så dette igjen, var jeg ikke like imponert. Men en del humor blir det ut av filmen og man smiler litt over alt det syke som skjer.

Dette er en ‘crazy’-komedie på lik linje med det Jon Skolmens Plastposen representerer. Det er ikke laget like mange så tullete komedier i Norge. Vi pleier heller å blande drama og komedie med en viss formel som i filmer som Himmelfall, Buddy, Amatørene og Jonny Vang. Filmen overdriver ganske mye med mye slapstick-humor. Her snubler man og river av skjørter over en lav sko og kommer borti folk så de faller inn i bagasjerom i biler. Folk besvimer også med det minste dunk mot hodet eller det minste psykiske ubehag.

Dette baserer seg på naboer som irriterer livet av hverandre. De er klossete folk som både skader hverandre med krokketkuler og køller. En høne lager mye liv i nabolaget og er konstant til bry og bare i veien for alt og alle. Det skaper utrolig mye uhygge, som gjør at de tre familiene ikke kan tåle tryne på hverandre. På Gran Canaria treffer de hverandre igjen og det som skulle være et hyggelig fristed blir til reine helvete. Selv representanten fra reiseselskapet klarer ikke holde ut familiene som klosser så mye at det går ut over freden i paradiset. Her kommer ganske uskyldige spanjoler, en gigolo og intetanende, soltørste turister rett inn i en malstrøm av de mest vanvittige situasjoner, når familiene Frank, Vatne og Lindeblad og hønen Vera slipper Villaveiens uante krefter løs på Gran Canaria!

Filmen er regissert av Tor M. Tørstad. Han har laget flere spillefilmer i forbindelse med NRK. Han har gitt denne filmen et veldig lett og lystig preg. Med det ligger alt til rette for en ellevill norsk familiekomedie uten sidestykke. Man smiler litt når man kommer inn i den overtøysete stemningen i filmen. Selv om man ikke ler seg skakk, er dette en fint severdig film for hele familien som inneholder veldig mye komikk for sin tid. Og med passende musikk av Jahn Teigen blir dette en tidsriktig musikk.

Konklusjon: Dette er en film man godt kan prøve seg på om man liker at alt som tenkes kan går galt. Her blir det svært mange forviklinger der alle missforstår alle hele veien. Slikt kan bli litt mye for mange som ikke liker så store overdrivelser. Rollefigurene er konstruert for å skape mest mulig krangel og trøbbel. ‘Viva Villaveien!’ er svært lettbeint underholdning. Mot slutten går det litt inflasjon i spøkene som sitter så tett at man nesten ikke rekker å smile mellom dem.

- Vill Villere Villaveien - Vill Villere Villaveien - Sesong 1 & 2: Helsprø barneserie

- Nattseilere - Norsk flott nordnorsk natur med en passe spennende historie

• Viva Villaveien!
  • Filmhjerte.blogg.no

Teamfilm AS, Norsk Rikskringkasting (NRK)