Anmeldelse av Trollmannen fra Oz (The Wizard of Oz), amerikansk film fra 1939

Familie, Fantasi, Eventyr, Musikal Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: Alle år

En klassiker man må få med seg

[Skrevet av: KrisM, Dato: 27.10.2013]

Dorothy må rømme fra gården når en nabo truer med å fjerne den elskede hunden hennes. Men under rømningen havner jenta i en kraftig storm og ender opp i det magiske landet Oz. Her møter hun fantastiske skapninger samtidig som hun blir med på livets største eventyr.

Releasedato: 09.10.2013

Det er ofte vanskelig å bedømme klassikere fordi målestokken er uklar. Skal man stille filmen opp mot dagens standard for ”god underholdning”, eller skal man la filmen omtales mot sin opprinnelige kontekst. Uansett konklusjon så er det ingen tvil om at kulturhistoriske filmer har høy verdi i seg selv, nettopp fordi de er blitt en del av historien vår og derfor må behandles med stor omtanke.

The Wizard of Oz med Judy Garland ble produsert i (1939). Men dette var ikke den første filmatiseringen av Baums bok, det første forsøket stammer fra 1925. Versjonen med Judy Garland slo ikke overveldende godt an hos publikum i starten, men når den ble vist årlig på TV i USA mellom 1959 til 1991, ble den snart en kulturhit. Interessant nok så er det også store ulikheter i hendelsesforløpet fra bok til film.

Blurayutgaven vi har endt opp med per dags dato skryter på seg hele 2 timer med ekstramateriale. Her er det blant annet en dokumentar om produksjonen av selve filmen. Ved første øyekast er det kanskje ikke gjennomført de store forandringene ved filmen i seg selv. Digitalisering har nok vært til støtte, men bildet og lyd har fortsatt et tydeligt ”gammelt” preg. Men kanskje er dette like greit fordi ånden av det klassiske får holde driven i seg.

The Wizard of Oz er en vakker film, scener er håndmalte og all rekvisita originalt. Det blir egentlig et etterlengtet pust å få et frirom fra dagens løsninger med dataeffekter. Ellers så er dette litt av en opplevelse med dans og musikk som nettopp filmen gjorde så stort inntrykk med. Innslagene er varierte, fargerike og underholdende. Her er det stort spenn fra morsomt til vakkert som når Garland synger den Oscarvinnende  ”Somewhere over the rainbow”.

Historien i seg selv om en heltgruppe bestående av karakterer med ”mangler” fungerer. Løven er den som mangler mot, fugleskremselet ønsker seg en hjerne, Tømmerhoggeren av blikk som ønsker seg et hjerte og ikke minst Dorothy i kjernen. Moralen i historien er kanskje det varmeste av alt. Karakterenes væremåte og oppførsel langs veien er til tross morsom og poenget kommer bare enda sterkere frem. Den onde heksa har kanskje ikke den store skrekkfaktoren i dag, men skaper allikevel en motstander for heltene våre.

Konklusjonen må bli at The Wizard of Oz fortjener den anerkjennelsen den har oppnådd. Filmen er en musikalsk fest av vakre farger, sanginnslag og artige karakterer. Samtidig så er denne klassikeren en opplevelse nemlig fordi den fortsatt gjør inntrykk på TV som lages i dag. Som Cypher sa i Matrix(1999) seksti år etter Oz: ”It means buckle your seat belt, Dorothy, 'cause Kansas is going bye-bye”.

[ Alle foto er hentet fra filmen og tilhører retthighetsinnehaverne ]

- Tatt av vinden - Solid og klassisk drama av de helt skjeldne

• Trollmannen fra Oz
  • StudVest
  • Krismunthe.wordpress.com

Warner Bros. Pictures

«Rashomon - Demonenes port»