Anmeldelse av Fomlesen i kattepine, norsk film fra 1999

Familie, Eventyr Spilletid: 83 minutter Aldersgrense: Alle år

Fomlete norsk barnefilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.11.2013]

Bak fire fjell og tre daler ligger den lille byen Kattesand på en øy midt i elva. Byen ble selvfølgelig kalt Kattesand fordi det bodde så mange nydelige, tøffe, små, søte, sorte, hvite, stripete, grå, rare og koselige katter i byen. Nesten alle elsket alle kattene, mens fabrikkeier Rex Dobbermann hatet dem som pesten. Han er så plaget av katter at han ikke en gang kan uttale ordet katt. Rex mener at kattene ødelegger alt for ham. Assistentene til Dobbermann, Britt Bull og Sam Bernhard starter en grusom jakt på katter i Kattesand. Folk skalv av skrekk. Folk var så redde at barna ikke fikk være ute og leke på gater og torg. Etter ordre fra Dobbermann ble det stelt i stand sperringer rundt den lille byen. Ingen fikk slippe inn og ingen fikk slippe ut. Fomlesen redder en av kattene som blir satt på elven i en liten kurv. Med katten finner Fomlesen et bilde av den vakreste damen han noensinne hadde sett og en lapp hvor det sto: ‘Hjelp’. Fomlesen forsøker å finne kattenes eier og det leder ham inn i en stor kattepine...

Filmen åpner med at Fomlesen ligger å sover i sin campingbil. Da vekkerklokken ringer spretter han opp i stor forskrekkelse. Han gnikker seg på brillene, pusser tenner og tar litt morgengymnastikk. Han tar av seg sin pyjamas og finner ut at han har sin dress under pysjen. Fomlesen gjør så sengen nom til en kontorpult. Og setter seg ved skriveboret og er klar til dagens gjøremål.

Fomlesen er inspirert av gamle stumfilmhelter som Chaplin og Buster Keaton. Disse karene står høyt i kurs hos undertegnede og derfor hadde jeg lyst å se hva Fomlesen kunne diske opp med. Fomlesen snakker her og det gjør at han ikke får helt det samme preget som stumfilmene. Det var kulere med steinfjesene, selv om Lars Viks Fomlesen også har sine stunder, så blir ikke dette like legendarisk. Det blir heldigvis en god del slapstick og crazy eldre type for nesten tegneseriehumor. Alt er veldig ‘over the top’ her med ondinger som ikke skyr noen midler og katter som kjører bil. Slike ting finner man nesten bare i animasjonsfilmer nå til dags. Denne filmen klarer heller aldri helt å formidle den helt store gleden. Selv om dette er ment som god barneunderholdning blir dette blir for billig humor til tider og man kjøper aldri helt handlingen.

Selv barn krever mer av film enn dette. Jeg har sett utrolig mange norske barnefilmer og de pleier som regel å levere varene sine greit, men ‘Fomlesen i Kattepine’ blir for svakt. Selve manuset er alt for kjedelig så man nærmest holder på å sovne og filmatiseringen er også litt i det svakeste laget. Dette er langt unna de legendariske klassikerne til Chaplin og Keaton. Her er det omtrent ingen filmmagi og man vrir seg mer enn man koser seg. Dette var synd for Lars Vik og hans Fomlesen som ikke får vist sitt potensiale i denne sørgelige filmen.

Karakteren Fomlesen er så 1920 og det er omtrent han alene som lager alt humoren her. Han fomler seg rundt og løser alle utfordringer på sin helt egen måte. Uansett hvor lite odds han har for seg så har han som regel svært mye flaks som fikser biffen uansett. Alt blir alt for forutsigbart og selv barna tror jeg gjennomskuer dette fra første stund. Rammehistorien er for enkel og morsomhetene kommer ikke tett nok. Og selv med patente skuespillere som Henriette Steenstrup, Mikkel Gaup, Sverre Anker Ousdal og Mia Gundersen Leliënhof klarer man ikke å tilføre filmen noe ekstra.

For å oppsummere så blir dette for bleikt, selv for barnefilm å være. Det blir liksom ikke nok at Fomlesen snubler seg rundt. Dette mangler både sjarme og gjennomføringevne. Filmen har dog en moral, men dette blir for simpelt. Ikke er dette særlig underholdende og man lærer heller ikke en døyt av dette eventyret. Regien er akkurat like fomlet som Fomlesen selv. Ting blir for karikert og helt uten særpreg. Skuespillerne er også nesten ikke noe vits her og det er nesten som om man mister litt troen på gode gamle Sverre Anker Ousdal som har rotet seg bort i denne stakkarslige filmen. Mer er det ikke å si om dette fomleeventyret som var litt mer vellmenene enn det slette resultatet.

• Fomlesen i kattepine
  • NRK Filmredaksjonen
  • Filmredaksjonen NRK

Yellow Cottage AS

«Rashomon - Demonenes port»