Anmeldelse av Hockeyfeber, norsk film fra 1982

Drama, Sport Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 11 år

Norsk sportsfilm fra ishockeymiljøet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.11.2013]

Manglerud Star holder på å rykke ned fra den øverste divisjonen. De må gjøre noen drastiske tiltak for å snu trenden. De leier inn den finske landslagstreneren som driver laget med jernhånd. Ricky er en av spillerne på laget, og han er sammen med Vera som driver med hester. Det er ikke lett for Ricky å kombinere forholdet til Vera med den intense treningen som må til for å komme i mål til neste sesong. Det er ikke enkelt å bli best, men nå er Manglerud Star i alle fall på rett vei igjen...

Filmen begynner med at vi får se et ishockeylag spille kamp. Det er mye engasjement og lite folk på tribunen. Dette er deres siste kamp. Like etterpå er det klubbmøte og fest. Vi får vite at denne sesongen har vært en økonomisk katastrofe. Det er blitt dårlig total publikumssvikt. Deres trener Frank er det en god stund siden var aktiv, og det var i boksing, men idealene har de beholdt. Frank innser at det har gått dårlig denne sesongen, men han kan avsløre at neste sesong blir det andre boller, fordi klubben har en god plan for å kunne snu trenden.

Mens spillerne danser, sitter pampene og snakker om hvordan de skal snu trenden. Haukland sier han vil skaffe en god keeper siden det er halve laget og kan ordne en leilighet til den nye keeperen slik at han blir værende. Han har også andre sleipe forretningsmessige triks som at de skal skryte på seg spillere de ikke har overfor sponsorene og når de får penger av sponsorgutta, ja da bare kjøper de spillerne de ikke hadde råd til. Planen er klar: med stjernespillere kommer de til toppspillet. Men det at de lokale heltene må vike plassen for stjernespillere, faller ikke i like god jord.

Dette er en litt typisk sportsfilm. Her får man en litt fornorsket versjon av Slagskudd, bare uten det samme drivet. Filmen skildrer idrettsmiljøet på godt og vondt. Vi får vist hvor tøffe og kyniske kravene til utøverne blir når sponsorenes gunst blir det viktigste. Dessuten gjør den vanskelige situasjonen gjør at både vennskap og idrettsglede står på spill. Lederne har imidlertid mange ideer, og de ivrer for å ta i bruk nye metoder for å skaffe midler til klubben. Med andre ord kommer man på innsiden av en det harde arbeidet som ligger bak et idrettslag og all psykologien bak spillet.

Det er ikke laget så mange norske sportsfilmer og denne er en av de bedre. Jeg er ikke så overbegeistret for sportsfilmer og denne filmen følger også den vente formelen for slike filmer. Det blir også en dramadel i filmen som fungerer okei. Ellers er filmen bra ungdommelig alla 1980-tallet. Det er omtrent samme gjengen som i Fifty/Fity og 1958. Hockeyfeber er den siste av tre ungdomsfilmer som kom fra Oddvar Bull Tuhus sin hånd på begynnelsen av 80-tallet. Regissøren er også den samme som for de ovennevnte filmene. Oddvar Bull Tuhus klarer å få et bra driv i filmen om man ikke har sett den før, men for min del synes jeg selve filmen ellers er gått litt ut på dato. Alt er liksom litt forutsigbart og småkjedelig. Dette blir da aldri direkte dårlig gjennomført, men dette er aldri helt det store.

For å oppsummere så synes jeg at jeg har sett dette før. Det gjør det ikke noe bedre at det unnskyldningen denne gangen er at man ikke har sett det på norsk før. Selv om ishockey var en kul idrett på begynnelsen av 1980-tallet, føler jeg ikke at dette føltes engasjerende nok. Man har åpenbart brukt gode ekte spillere for å skape spillet i filmen, men det er ikke nok for å virkelig underholde i denne filmen. Det er ikke gøy nok lenger å måtte vinne mot alle odds. For meg føltes dette bare som konstruert spenning. Man legger inn noen snubleelementer for å forsøke å skape ekstra vanskelige situasjoner. Alt i alt synes jeg ikke denne filmen var like gøy som jeg husket den. Jeg vil tro at denne filmen passer best for ishockeyinteresserte, tenåringer eller de som vil ha litt nostalgi.

Se om film er på streaming:

- Blücher - Forsøk på norsk spenningsfilm
- 50/50 - Hjelp de er i platebransjen!
- 1958 - Amerikanisert norsk ungdomsfilm
- Angst - Merkelig dramathriller om en ‘stalker’