Anmeldelse av Isslottet (Is-slottet), norsk film fra 1987

Mysterie, Drama Spilletid: 78 minutter

Poetisk, stillferdig og vintervakker film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.11.2013]

Dette er historien om de to 11 årige jentene Siss og Unn. De går i samme klasse og de to får en intens kontakt. Forholdet mellom Siss og Unn er fylt av gryende forventning og lengsel etter varme og ømhet. En kveld de møtes, kastes de for første gang i sitt liv inn i en sterk, følelsemessig konfrontasjon. Dagen etter klarer ikke Unn å møte Siss. Unn begir seg inn i det kalde landskapet og forsvinner. Siss ser aldri Unn igjen, og må kjempe seg gjennom en lang vinter på egenhånd...

Filmen begynner med at jenten Siss spaserer langs veien i vintermørket. Hun ser på trærne og lys fra hus som hun går forbi. Snart er hun kommet frem til huset der jenten Unn bor. Hun får komme inn i huset. De sitter å ser på plakatene på Unn sitt rom uten å si noe til hverandre. De smiler til hverandre. Unn bryter stillheten først med å spørre Siss om hun har noen søsken. Det har Siss ikke. Siss spør om et bilde på veggen som er Unns mor. Hun har visst vært veldig syk og nylig dødd. Unn lurer på om Siss vet noe om faren hennes, fordi hun vet knapt noe selv.

Dette er en beretning om våknende følelser i to barn på vei inn i de voksnes verden. Det er en nærmest magisk stemning i begynnelsen. De to barna virker å ha en nærmest magisk stemning mellom seg. De sitter å ser på hverandre og sier svært lite. Og så kan de finne på å kle av seg fordi det er morsomt å gjøre. Jeg må innrømme at dette til tider er litt småmerkelig, men det har også en intens stemning også. Man får det til å virke naturlig med all stillheten og alle de småtriste blikkene på disse to jentene. Det er akkurat som om de konverserer uten å si noe. Akkurat dette aspektet med filmen er det aller beste og mest særegne.

Regissør Per Blom har virkelig klart å lage en god film ut av den vanskelige boken til Tarjei Vesaas. Han er god på å formilde stemninger og får virkelig maks ut av de to barneskuespillerne her. Det blå skjæret på scenografien og lyset og den mystiske musikken er herlig flott gjennomført og gir filmen et særpreg som er sjelden for norsk film i sin tiår. Dette er en veldig innadvent film, men desto større prestasjon er det at Blom klarer å holde på oss som ser på. Isen og vinteren gir et magisk og vakkert bakteppe for filmen. Blom lager med andre ord stor filmkunst her til tider.

Nå har jeg skrytt en del av denne filmen og den er veldig god i begynnelsen. For noen er det kanskje ikke nok at dette bare er vakkert fortalt. Man bruker jo uforholdsmessig mye tid på å det som kan oppleves som svært lite handling. Og selv om dette fungerer kan det bli litt stillestående for mange å følge etter at Unn blir borte. Da er liksom bare Siss igjen alene og vi får hennes takling av denne situasjonen som fører til at hun isolerer seg fra de andre i klassen. Det er også svært sparsomt med dialog i filmen og det blir formidlet mye følelser og ansiktsinntrykk som gir rom for tolkning av noen tanker.

For å oppsummere så er denne filmen veldig poetisk fremstilt. Det første kvarteret og det siste er det beste i filmen. Det er ikke like mye krutt i midtdelen av filmen. Filmen er jo også veldig gitt i og med at man får fortalt alt hele veien fra de to jentene. Dette er jo også en veldig kort film, men man får mye inntrykk på den korte stunden. For min del ligger dette å bølger mellom en sterk firer og en svak femmer på terningen. Om man liker litt kunstneriske filmer, er dette en film man bør prøve seg på. Den er også definitivt en av de aller beste Vesaas-filmatiseringene. Det virker som Vesaas formidler mye tanker i sine bøker og det er ikke like lett å formidle på film, men denne filmen gjør dette til tider mesterlig. Det er vanskelig å se for seg en bedre film ut i fra denne historien og det er stort smiger for regissør Per Blom.

- Mors hus - Spesiell morskjærlighet

• Isslottet
  • Iken-eiga.fr

Norsk Film AS

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»