Anmeldelse av Jackass Presents: Bad Grandpa, amerikansk film fra 2013

Komedie Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 11 år

Jackass Presents: Bad Grandpa - Trailer 01.08.2013

Tidvis hysteriskt morsomt, faktisk!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 07.11.2013]

Jackass-stjernen Johnny Knoxville forkler seg som en 86-årig bestefar og drar sammen med sitt ”barnebarn” ut på en ellevill reise gjennom USA med skjult kamera. Med en nesevis 8-åring på slep, og sin avdøde kone i bagasjerommet, legger de ut på en pinlig roadtrip gjennom USA.

Vel…det var ikke med rent liten skepsis undertegnede satte seg ned for å se denne filmen. Tanker og forventninger om mengder med prompe-humor, selvskading og latterliggjøring på andres bekostning var fryktet ventet. Heldigvis tar man feil innimellom i livet.

Opplegget med ”Jackass – Bad Grandpa” er altså egentlig latterlig enkelt. Med skjulte kamera følger vi denne ganske troverdig sminka Knoxville og hans barnebarn i mang en merkelig, flau og tidvis hysterisk situasjon hvor vanlige mennesker blir lurt trill rundt. Vi har sett liknende konsept uttallige ganger før, blant annet i den norske varianten ’Smil til det skjulte kamera’, og ikke minst i ”Jackass”-serien for øvrig.

Selvsagt blir mange av ”fellene” dratt ut til det virkelig pinlige og smått ekstreme i selskap med Jackass-kongen Knoxville, men gledelig ofte er det også både sjarm, humor og vidd som preger de mange rare situasjonene.

Mye av æren for at filmen har blitt et mye større sjarmtroll enn først fryktet, skyldes i stor grad at det 8-årige barnebarnet, glimrende spilt av lille Jackson Nicoll, er så til de grader sjarmerende at man rett og slett ikke klarer bli sint på ham, noe som selvsagt er mye av poenget. Etter hvert som filmen utspiller seg, utvikles også vår tilhørighet og empati for disse to som par, fiksjonelt bestefar og barnebarn.

Selve utførelsen og vellykketheten av spøkene/hendelsene, i hvert fall blant det som kom med i filmen, er dessuten så forseggjort og imponerende i setting at det gir en kvalitet i underholdningen. Der Sacha Baron Cohens karakterer som ’Bruno’ og ’Borat’ var mer tydelige som nettopp overspilte karakterer, blir Bestefar altså mer som en helt virkelighetstro mannskarakter. Dette gir videre grunnlag for en helt annen type humor i omgangen med vanlige mennesker.

Det absolutt mest vellykkede for denne filmen, og i det hele tatt hele fundamentet den hviler på, er derfor selvsagt de kostelige ekte reaksjonene til folkene som uheldigvis havner oppi denne galskapen. Vanlige menneskers reaksjoner er alltid både fascinerende, morsomme og interessante, så også denne gang. Folks reaksjoner kan ha et voldsomt spenn, noe vi også ser i mange av situasjonene. Så altså, på sitt mest interessante er ”Bad Grandpa” noe så morsomt som en studie av menneskelig adferd, på godt og vondt. En av de beste scenene er når barnebarnet, utkledd som ei jente, deltar i en skjønnhetskonkurranse for småjenter. Denne erkeamerikanske hobbyen, som ofte er utskjelt og foreslått ulovlig i noen stater, viser amerikanerne og deres holdninger, reaksjoner og moral på en uslåelig interessant og morsom måte!

Når det gjelder Knoxville sin prestasjon som bestefaren fra helvete, ja da kan man sette fingeren på enkelte elementer. For det første har han ikke særlig mørk og dyp stemme, gange og kroppsspråk føles litt for friskt og ungt til å være 86 år, samt at øvrig motorikk tilsier at dette ikke er en reell oldis. Sminken burde også i visse tilfeller godt være med på å avsløre, eller i det minste gjøre folk mistenksomme, på at dette er noe kødd. Hvor mange mislykkede opptak, med ”mislykka” reaksjoner fra folk, som ikke gikk etter planen, ja det viser jo filmen ingenting av selvsagt. Hvorvidt ting er klippet sammen, for å få best mulig effekt, kan man vel heller ikke alltid stole hundre prosent på.

Den delen av filmen hvor disse to spiller bestefar og barnebarn, når de er alene sammen, gir jo ingen poeng siden de begge er med på leken. Hvorfor dette er tatt med i filmen føles både uforståelig og rart. Likevel, kombinasjonen vellagede og jawdropping scener, med et velfungerende, sjarmerende og slående effektivt radarpar, gir altså et grunnlagt som både er flaut og veldig morsomt på en og samme gang, samt at situasjonene er fascinerende med tanke på vanlig folks reaksjoner. ”Jackass – Bad Grandpa” vil trimme magemusklene dine mer enn hva veldig mye av amerikansk komedie klarer.

[ Foto/Copyright: United International Pictures ]

Se om film er på streaming:

- Jackass Forever - Alt er akkurat som før i Jackass-leieren
- Jackass 3-D - Tredje dose er som forventet…
- Jackass - The Movie - Skuffer ikke

- Jackass Forever - Alt er akkurat som før i Jackass-leieren
- Jackass 3-D - Tredje dose er som forventet…
- Jackass - The Movie - Skuffer ikke

• Jackass Presents: Bad Grandpa