Anmeldelse av Engler i sneen, norsk film fra 1982

Drama, Romantikk Spilletid: 86 minutter Aldersgrense: 15 år

Et romantisk spill om samme dame

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.11.2013]

Espen Thorsrud er en ganske alminnelig mann midt i 20-årene. Espen er for tiden arbeidsløs på grunn av at han har blitt fratatt lappen som sjåfør som følge av litt promille. En dag da han besøker kjæresten sin Unni, er hun ikke hjemme. Ved døren treffer han den elegante forretningmannen Jan Erik Winther som også skal på besøk til Unni. Det er da de oppdager at de begge har et nært forhold til samme kvinne. Begge er like glad i Unni, og ingen vil miste henne. Istedet for å ta et oppgjør med Unni beslutter de seg for ikke å si noe. Hver for seg skal de forsøke å vinne henne...

Filmen begynner med at en ung mann står på kaien og fryser. En liten jente leker i snøen. Mannen rekker tunge til henne og hun svarer med en artig grimase som tvinger frem smilet hos mannen. Han kommer bort til jenta og rekker henne en stor snøball som hun plasserer på toppen av det som skulle bli en snømann. Men snømannen faller sammen av vekten fra den store snøklumen. For å gjøre det godt igjen viser mannen hvordan man lager engler i sneeen.

‘Engler i sneen’ er bassert på en ide fra Kjetil Bjørnstads roman ‘Vinterbyen’. Filmen begynner med at vi sakte men sikkert blir de involverte presentert på noe som virker som litt tilfeldig vis. Vi hilser først på veslejenten, Mathilde. Vi treffer også på Espen som vi først tror er faren hennes, men som viser seg å være en bekjent av faren. Espen møter så på Jan Erik som han finner ut at er en stor rival på kjærlighetsfronten. Dette med at de to kjemper om samme jenten er jo ikke noe nytt på film, men det er litt snedig at det egentlig er hun som bedrar dem uten at de konfronterer henne med det. Men det viser seg at det er vanskelig å skulle holde masken når så store følelser er involvert. De to setter igang et spill for å vinne henne hver på sin kant og de møtes for å samkjøre seg om hvordan det går. Men når de to beilerne blir invitert til karneval hos Unni føles alt ekstra vanskelig.

Konseptet for filmen virker litt småkunstig. Det er rart at begge to velger å la være å si fra om at Unni kjører et dobbeltspill. Dramaet er ikke så interessant som det jeg skulle håpe på selv med denne romantiske tvisten. Da likte jeg mye bedre regissør Haakon Sandøys film Dagny fra 1977 mye bedre. Dette er dog en lettere affære enn Dagny og har ikke så mye å fare med. Skuespillet er dog greit uten å briljerer for mye. Jan Ø. Wiig i rollen som Espen blir kanskje litt vell anonym, men Jon Eikemo og Frøydis Armand viser litt særpreg. Til tross for noen småfine øyeblikk i filmen, er det ikke så mye å skrive hjem om her. Kanskje det kunne kledd denne filmen bedre om den hadde mer humor innbakt og hadde opptredd mer som en komedie?

Dette ble igrunnen litt tamt og jo mer man ser jo mindre interessant føler man at dette blir. Man skjønner seg ikke helt på selve dramaet. Det blir for lite engasjerende handling. Filmen er ikke direkte dårlig heller, og er helt grei å se, men ikke så mye mer enn det heller. Man skjønner også litt for raskt hvor dette bærer hen. Skulle ønske filmen hadde mer å diske opp med enn dette. Man kunne jobbet mer med selve grunnideen enn det man fikk servert.

- Dagny - Et kunstnerisk portrett av en omsvevet norsk dame

• Engler i sneen

Norsk Film A/S

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»