Anmeldelse av Villhesten, norsk film fra 1994

Eventyr, Familie, Drama, Mysterie Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: Alle år

Sjarmfull barnefilm med fine verdier om en villhest

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.11.2013]

Rett nedenfor trollfjellene på Sunnmøre ligger Brattli. Der bor 12 år gamle Ragnhild sammen med familien sin på gården deres. Hun trives godt med alle dyrene på gården og bestemor som bor rett ved. Det var rett før høstferien at hennes livs eventyr begynte. Mor og far dro på sangstevne, og Ragnhild og bestemor skulle være alene. Ragnhild ligger alene i gårdshuset. Det eneste hun var redd for var tordenvær og det var det den kvelden. Når et lyn torner hører hun hestelyder tett ved vinduet, men rett etterpå er dyret borte. Hun forteller om hendelsen, men nesten ingen tror henne. Det går også sagn om en villhest som streifer rundt alene i fjellheimen. Denne historien begynner å fascinere Ragnhild og hun drar til fjells for å lete etter hesten som hun så den natten sammen med den nye venninnen Mona. I naturlandskapet lurer farer rundt hver eneste knaus. Og når også skuddvillige jegere er på vei opp i området blir det enda farligere...

Filmen begynner om natten. Ragnhild drømmer så mange rare drømmer. Hun drømmer om et stort dyr hun ikke kunne se. Dyret levde der det var høye fjell, slik som i trollfjellene. Mange hevdet også at det spøkte i dette øde landskapet. I gamle dager bodde det folk der på setrene, men nå kom det sjelden mennesker dit. Bare en og annen jeger om høsten på jakt etter hjort og rype. I drømmene så hun dyret streife omkring. Det var et stort mørkt dyr. Hun hadde hørt om Villhester og hun var redd.

Jeg må si jeg ikke hadde så veldig tro på denne filmen på forhånd. Ikke er jeg interessert i hest og heller ikke så fan av barnefilmer som ikke er animert. Men denne filmen hadde helt klart sine øyeblikk og den klarte å holde på meg fra første stund. Dette er i samme gaten som Gunnar Vikenes hestefilm, Trigger fra 2006. Som i Trigger handler dette om en hest som må reddes av en som er redd for hester.

Filmen er litt typisk barnefilm med en del elementer som at de voksne er litt rare og synger ‘O Sole Mio’ av full hals utover bygden. Det blir også stor entusiasme både hos barna også. Mange av voksne er også svært oppglødde. Igjen får vi se at det er outsiderne som står i førersetet. Her får man se hvor stygge barn kan være med hverandre. Vi får oppleve mobbing og utstøtte. Vi får se forholdet mellom barna og barn og voksne. Dette er en fin familiefilm for barn fra midten av barneskolen og utover. Det er grei spenning her underveis også og det blir mye å leve seg inn i for barna. Dette er en fin historie om vennskap, natur, tillit og verdier.

Morten Kolstad lagde sin første film i Piratene. Etter det har han fulgt opp med vampyrkomedien Noe helt annet og siste del av Pelle og Proffen (De Blå ulvene). I 1994 lagde han denne filmen som klarer seg bra. Kolstad gjør mye riktig her og skaper en bra barnefilm. Han forteller denne ok historien på en severdig måte. Han får mye ut av det lille man presenterer. Og så får man den ville og vakre naturen som bakteppe. Linda Digernes spiller bra i hovedrollen som Ragnhild. Hun redder mye av sjarmen i denne hestefilmen. Man har også klart å instruere alle amatørene som medvirker i filmen slik at de leverer best mulig de også.

Dette er et must for alle hestejenter og hestegutter og ellers andre unge som er ute etter en fin film med gode verdier. Filmen flyter jevnt avgårde. Man kunne nok klart å finpusset litt mer på spenningen gjennom å finpusse litt mer på manus, men dette er greit laget for sin tid. Man har ikke klart å skape noe nytt her og filmmessig er ikke filmen noen heller mye å skryte over, men denne filmen har en del sjarme som den klarer å vellykket spille på. Det er masse barnefilmklisjeer her. Noen vil nok omfavne dette, mens andre nok vil frastøte seg filmen. Dette er både sympatisk og søtt. Man får positive løsninger på det meste her og det smitter nok pedagogisk over på barna. Selv om det til tider ikke er stort å skryte av her, føler man det er nok her til å kaste en sterk treer over denne bygderomantiske sunnmørsproduksjonen.

- De Blå ulvene - Friskere enn Giftige løgner, men ikke akkurat Pelle og Proffen på sitt beste
- Noe helt annet - Norsk vampyrkomedie fra KLM
- Piratene - Piratene er en god norsk ungdomsfilm