Anmeldelse av Snow White and the Huntsman, amerikansk film fra 2012

Eventyr, Action, Drama, Fantasi Spilletid: 127 minutter

Snehvit-eventyret med en ny vri

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.11.2013]

Vi følger Kongen i et rike langt langt avsted. Han er i krig med noen onde soldater som forsøker å ta over hans kongedømme. Til slutt beseirer han de onde soldatene, men han klarer ikke motstå den vakre kvinnen de bærer med seg. Han tar henne som sin dronning, men det skal ikke gå lang tid før hun forråder ham. Hun dolker ham i brystet og lurer inn sine soldater på slottet. Med det fester hun et jerngrep om riket. Dronningen tar slottets beboere til fange, også den vakre prinsessen Snehvit. Den onde dronningen og bruker sine krefter for å holde riket i sin makt. Hun suger kraften ut av vakre jomfruer slik at hun skal beholde sin indre kraft og hennes vakre ytre. Etter det har gått noen år finner dronningen ut at hvis hun får tak i Snehvits hjerte, vil hun oppnå udødelighet. Men akkurat da hun skal kastes inn for tronen til den onde dronningen rømmer Snehvit og en jakt starter på den unge vakre prinsessen...

Gode gamle eventyr går aldri av moten. Hollywood har omfavnet eventyret om Snehvit, og i 2012 kommer intet mindre enn to filmer om den vakre prinsessen. Dette er den andre filmen som nådde kinoen. Den første var ‘Mirror Mirror’ med Julia Roberts og Lily Collins. Min personlige Snehvit-favoritt er nok stadig Disnes animasjonsklassiker ‘Snow White and the Seven Dwarfs’ fra 1937. Men selv om Disney går seirende ut av den duellen, har ‘Snow White And the Huntsman’ også mye ved seg den også. Her får vi nemlig en helt ny versjon av Snehvit-eventyret. Filmen viser en mye sterkere og tøffere Snehvit enn Disneys sukkersøte versjon.

Jeg liker vanligvis slike eventyrproduksjoner ganske godt og denne var ingen unntak. Dessverre ble jeg ikke helt slått i bakken av dette. Dette blir litt tradisjonelt for laget, man kjenner nemlig igjen en del stemninger fra diverse lignende eventyrproduskjoner. Det gjør at man føler at dette ikke er så nyskapende som man kanskje skulle ønske innerst inne. Her får man det hele i nok en ny innpakning når det gjelder Snehvit. Det er en del stilige effekter som da skogen holder på å bli slukt av den mørke forheksede skogen. I alveriket er de kanskje stiligste scenene og det er disse som trekker filmen litt opp og skaper nydelige øyeblikk. Bare synd det ikke blir så mange av dem, så man slipper å klype seg selv i armen for å se om man drømmer.

Det er litt artig å oppleve alt ved eventyret, men dette er jo også filmens svake side at man vet hva som kommer til å skje. Jeg likte godt det at man kjenner seg igjen og at man ser flere og flere elementer av det kjente eventyret. Dette vil nok føles aller best for dem som ikke har sett noen versjoner av Snehvit. Her får vi møte troll, andre eventyrskapninger, en jeger og selvsagt syv dverger. Selv om filmen aldri blir kjedelig er det dog ikke alt i fortellingen som flyter like godt hele veien. Produskjonskvaliteten er langt bedre enn manuset for filmen og det skinner litt igjennom i ny og ne. Blant annet med vakkert landskapsfoto som gir litt tilbake til filmen.

For å oppsummere så synes jeg dette var langt fra dårlig, og om man elsker eventyrfilmer, er dette en film man bør få med seg. For min del synes jeg dette manglet det siste lille ekstra for å virkelig løfte filmen opp fra det som bare blir gøy å se. Jeg etterlyser kanskje litt mer humor i filmen, eller elementer som kunne varmet opp det litt mørke fokuset. Det manglet også litt på sjarmen som ble litt borte hos Snehvit. Det blir også litt pluss for at man opplever en den action og slagscener. Min dom er at jeg synes dette var mye gøyere enn den første Twilightfilmen med Kristen Stewart. Skuespillet var dog på det jevne og man fikk ikke stort ut av de mange kjente fjesene, som i tillegg til Stewart bestod av Chris Hemsworth (Thor), Charlize Theron (Prometheus, Hancock, Siderhusreglene og Monster) og Nick Frost (Hot Fuzz og Shaun of the Dead).

- The Huntsman Winter's War - Killer looks!

- Ghost in the Shell - Pen eyecandyfilm uten for mye nerve og engasjement

- Mørk og dyster Snøhvit anno 2012