Anmeldelse av The Hunger Games: Catching Fire, amerikansk film fra 2013

Action, Eventyr, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 146 minutter Aldersgrense: 11 år

The Hunger Games: Catching Fire - Trailer 2 22.07.2013   The Hunger Games: Catching Fire - Teaser 14.04.2013

Dødslekene gjør fremdeles vondt, godt-vondt.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 20.11.2013]

Etter å ha vunnet de 74. årlige Dødslekene returnerer Katniss og hennes distrikt-partner Peeta Mellark trygt hjem. Som vinnere av de groteske lekene må de forlate familie og venner for å legge ut på en seiersturné til alle de andre distriktene. Et ulmende opprør merkes blant folket mens Katniss og Peeta motvillig forsøker å holde masken som glade og vellykkede vinnere. Innvendig skjuler det seg imidlertid fullstendig andre følelser i det unge paret. Mens Capitol og President Snow forbereder de 75. årlige dødslekene skal det vise seg at årets leker skal bli litt annerledes enn ventet.

Francis Lawrence har tatt over regissørstolen til denne andre filmen i ”The Hunger Games”-trilogien. Den siste historien blir delt opp i to filmer og kommer i 2014 og 2015 og skal også lages av Lawrence. Dette er et godt valg, i hvert fall om man tar utgangspunkt i denne ”Catching Fire”.

”The Hunger Games - Catching Fire” er nemlig som andrefilm i trilogien en både overraskende sterk og interessant film. Den bærer selvsagt klare tegn på å fortsette en liten stund etter der førstefilmen slapp, og slutten legger klart opp til den avsluttende delen. Før denne dramatiske slutten oppleves filmen som både spennende og viktig for selve historien og karakterene, ikke bare som en klassisk mellomfilm som ”må til” for å knyte i sammen første og sistedelen av en trilogi.

Der andre franchiser som Potter-sagaen, ”Twilight”, ”The Mortal Instruments”, med flere, i høyeste grad kan være veldig underholdende og bra laget, oppleves Katniss sin virkelighet som hakket mer realistisk, interessant og voksent spennende, mer tilspisset rundt elementer som går utover det å bare være popcornunderholdende.

Igjen er det både medrivende, rørende, sterkt og spennende å følge denne tidvis svært så hjerteløse og groteske hverdagen til heltinnen Katniss Everdeen og co. Nylig Oscar-vinner Jennifer Lawrence er et syn for guder, både i alle de fargerike kleskreasjonene hun blir påført i Capitol, men også som den råtøffe jenta som burde være blant tidenes sunneste forbilder fra Hollywoods uttallige heltefilmer. Hennes jordnære menneskelighet er ikke bare befriende godt skildret men Lawrence klarer å uttrykke uttallige stemninger, følelser og situasjoner bare med ansiktet sitt. Det er flere rørende og sterke scener her, men det blir aldri overdrevet eller kleint i Lawrences selskap!

Flere kjente navn i mange av rollene her. Josh Hutcherson spiller Katniss sin partner og liksom-kjæreste i Peeta Mellark, mens Chris Liam Hemsworth er hennes egentlige kjæreste. Woody Harrelson, Lenny Kravitz, Stanley Tucci, Philip Seymour Hoffman og Elizabeth Banks utgjør noe av det øvrige fargerike mannskapet, mens president Snow spilles av veteran Donald Sutherland.

Nettopp kontrasten mellom de mange dørgende fattigslige, gråe og fæle distriktene, og det fargesprakende, luksuriøse og pompøse i hovedstaden Capitol skaper en virkningsfull kontrast, en interessant kontrast, fordi vi mye mer vil være i Capitol og overvære ville antrekk, sære personer og liknende, samtidig som vi jo vet at det er her alt det korrupte finnes.

Den første delen av ”Catching Fire” er den sterkeste. Vi både lider med og føler med Katniss og Peeta når de mot sin vilje må fremstå som idoler og forbilder for de hardt rammede og underkuede folkene i distriktene. Denne delen bruker god og smart tid på å skildre tiden og stemninger i landet etter de forrige lekene. Når vi så begynner å nærme oss de neste lekene introduserer diktator Snow nye regler og utfordringer siden det hvert 25. år isteden holdes en kamp mellom alle tidligere vinnere av Dødslekene. Katniss og Peeta må derfor ut i felten igjen, men denne gang må de kjempe mot altså tidligere mestere, noe som byr på større utfordringer enn forrige gang. Og ja… dødslekene er fremdeles både skremmende, jævlige og fylt med energi og nerve, og overraskelsene står i kø.

Ikke en eneste bloddråpe serveres dog denne gang, forståelig nok. Det dveles heller ikke like mye på folkene som faller fra i lekene og ikke alt som skjer der ute i jungelen er like skummelt og spennende som det kanskje kunne blitt med litt røffere stil og regi. Godt er det da i hvert fall at Katniss er en mer kompleks og troverdig heltinne enn det meste vi har sett på film tidligere, samtidig som hun får god hjelp fra sine medkarakterer til å fargelegge det hele. Selve slutten kommer overraskende brått på, og det hele pakkes kjapt sammen for videre å slenge ut hintene til neste film og fortsettelsen. Her kunne filmen med fordel tatt seg bedre tid, for plutselig er det over, men vi har da sett dette før, blant annet i Potter-filmene. Den gir oss dog veldig lyst til å se mer, følge fortsettelsen, noe som tross alt er et sterkt pluss.

Konseptet med The Hunger Games er et medrivende, engasjerende og herlig ondt-vondt univers, visuelt fabelaktig lekkert og kreativt, og som har klare koblinger i tematikk til vonde og stygge sider i vår egen verden. Dette er med på å vekke følelser og engasjement som virkelig fascinerer! Det er nettopp dette, sammen med den sterke hovedrollen knallstødig spilt av Lawrence, som hever denne franchisen over så mye annet av filmatiserte bokserier og gir den som filmserie noe helt særegent.

[ Foto/Copyright: Lionsgate ]

- The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 - Passe interessant punktum for Katniss og co.
- The Hunger Games: Mockingjay Part 1 - Sterkt, enkeltstående drama med nerve
- The Hunger Games - Rett i fletta!

- Red Sparrow - Det gnistrer ikke helt av Lawrence og Lawrence
- The Hunger Games: Mockingjay Part 1 - Sterkt, enkeltstående drama med nerve