Anmeldelse av For harde livet, norsk dokumentar fra 1989

Dokumentar Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 15 år

Forsøk på å komme seg bort fra narkotikahelvetet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.11.2013]

Vi befinner oss på slutten av 1980-tallet. Vi blir kjent med Lone på 17, Lars 16 og Nadja 17. Felles for dem er at de er unge og har problemer med rus i hverdagen og har havnet på utsiden a samfunnet. Det har gått så ille at de har blitt påtvunget avrusing gjennom Tyrili-kollektivet. Der bor de sammen med en rekke andre ungdommer i samme situasjon. De må først være der på tvang i noen måneder og så får de velge etter det om de vil fortsette fire måneder til for å forsøke å kommer tilbake til det ‘normale’ livet igjen uten rus. Kampen er hardere enn noen gang...

Dokumentaren begynner med at en bil er ute å kjører. Lone på 17 år sitter rundt et bor med et plastkopp i neven og legger ut om at hun er så lei denne byen og all den dritten. Lars 16 år bruker narkotika og kommenterer at politiet er alltid ute etter ham. Vi treffer en rekke andre ungdommer som sliter og hjelpeapparatet rundt dem. Det er en tøff kamp og det er dessverre ikke mange av dem som kommer til å klare snuoperasjonen. Det er for lett å havne utpå igjen.

En litt vesen og lite egnet fortellerstemme forteller oss at de vi møter her ikke er skuespillere, men mennesker som viser frem seg selv og sitt liv. Opptakene er gjort over ett og et halvt år fra april 1987 til november 1988. Her kommer vi tett på ungdommene og filmen er laget til skrekk og advarsel. Jeg husker vi så denne på skolen og den gjorde inntrykk på meg den gangen også.

Sigve Endresen er en gammel ringrev og dette er hans første dokumentarfilm. Dette er en interessant tema som taes opp. ‘Store gutter gråter ikke’ fra 1995 er en bedre dokumentar enn dette. Der har man perfeksjonert rusproblematikken og man kommer tettere inn på individene og forteller en mye mer spennende historie. Men denne dokumentaren er ikke verst den heller, selv om ting ikke alltid er topp, har den sine stunder.

Jeg må si at jeg liker slike dokumentarer der man kommer tett på mennesker temmelig godt, og denne dokumentaren er ingen unntak. Det er noe i meg som sympatiserer med de ‘svake’, fordi jeg føler meg som en av dem med en oppvekst med litt mobbing og sykdom. Her får man en og halv time med gjengen som man blir mer og mer kjent med. Tyreli er for at de som kar kommet skjevt ut skal få en sjanse til å rette på det igjen. Det er et flott initiativ. De forskjellige menneskene som de har valgt å følge har alle noe å fortelle. Regissøren Endresen følger alle de utvalgte. De har forskjellig syn på situasjonen de er midt oppi, og har også svært forskjellige måter å takle livet og løse problemer på. Det er både rart og logisk at de vi følger ikke klarer å stå i mot fristelser.

Det tekniske er bra gjennomført til tider. Man får noen flotte naturbilder innimellom fra majestetiske fjell dekket av snø når vi er med Tyrelikollektivet ut på tur. Dokumentaren vant også to Amandapriser i 1989 for årets Dokumentar og årets Spillefilm. Man merker at denne dokumentaren er laget av en som vet i va han gjør. Her skildrer man samholdet blant dem som sliter på en inspirerende måte. Alt blir presentert med alvor og humor og situasjoner og diskusjoner.

For å oppsummere så er denne filmen ganske fascinerende. Man treffer virkelige mennesker som sliter for harde livet. Dette er både engasjerende og interessant på samme tid. Det gjør noe med deg å se mennesker forsøke å endre seg. Det er langt i fra enkelt og vi får høre de tøffe forhistoriene deres. Vi får se ungdommene på både godt og ondt. Filmen viser narkomane som mennesker og vi får se at mange av fordommene som vi har mot narkomane ikke stemmer. Her stiller man spørsmål med behandling av rusede ungdommer.

- Store gutter gråter ikke - Sterk og underholdende unik norsk fengselsdokumentar
- Byttinger - Bråkete ungdom i fjellheimen!

Les mer om dokumentaren

• For harde livet

Motlys AS

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»