Anmeldelse av Brudebuketten, norsk film fra 1953

Komedie Spilletid: 92 minutter

Hun prøver ut romantikken med litt komisk vri

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.11.2013]

Siv Blom er en ung impulsiv pike, med en spesiell evne til å komme opp i usedvanlige situasjoner. Hun forsøker å finne den store kjærligheten, men det er ikke enkelt. Men til slutt ender hun opp med en mann som hun står til alters med. Her får man historien om alt som skjer med Siv før hun kan tre inn i sin hvite brudekjole. Det blir ikke enkelt å velge riktig mann...

Filmen begynner med at man lager og pakker en flott bukett som et sykkelbud kjører ut med i full hast. Han leverer den ved inngangen til et hus der en eldre kone tar i mot den. Inne venter en stivpyntet brud i hvit kjole som er klar for sitt livs øyeblikk. Bruden lurer på om alle bruder er like nervøse, og det sier tanten at det er nok tilfelle utenom vanebrudene. Tanten synes det er flott at endelig den unge damen står brud. Det så så ille ut en stund. Så spoler man tilbake til tiden da bruden Siv Blom var singel. Siv gikk nemlig i søvne og havner opp i seng med kunstneren Per Erik. Hun får sjokk da hun våkner opp neste dag i en fremmed manns seng i bare undertøyet. Og dette er bare begynnelsen.

Brudebuketten tilhører den lette serien av farsepregede lystspill som ble produsert i an marsj i Norge på 1950-tallet. Regissøren bak filmen var en ung og relativt ukjent Bjørn Breigutu. Han loser oss trygt igjennom filmen med sin friske tidsriktige verdensstil. Og som i all annen norsk komedie er det også mye kjente og kjære fjes denne gangen. Små og store roller er besatt av store stjerner som Randi Kolstad, Lalla Karlsen, Per Aabel, Wenche Foss og Aud Schønemann.

Dette er en komedie av det helt enkle laget. Her sentrer man humor rundt det å stjele klær på klessnoren og missforståelser som blir offer for heftig kvinnesladder. Man merker at dette er laget på 1950-tallet med et helt annet kjønnsrollemønster. Alle skulle gifte seg og samboerforhold var en skandale. Kvinnen skulle være ren og uskyldig. Den unge kvinnen søker råd hos de eldre hustruene for å få et bedre liv. Slik er det jo nesten ikke nå til dags, så kanskje var det mye enklere å være ung kvinne før om en bare trengte å kopiere den vanlige lette livsstilen med husmorskolen som den enste nødvendige utdanningen om en skulle stifte familie.

Filmen er satt sammen av en god del sekvenser som sikkert var kult på 1950-tallet. Det blir mye bading og soling. Herrene står på vannski og damene synes det er tøft. Damene får prøve vannbrett med assistanse fra mannen som holder henne i hånden. Det hele begynner i skjærgården ved et badehotell. Nesten alt er bare fryd og gammen. Om kveldene er det også tid for dans og moro. Man spiller opp til dans med sjarmerende trekkspillmusikk. Men vi blir også med på mannekengoppvisning, besøker en dyrehage og rir på en elefant. Vår dame for utforske mange menn i romantikkens tjeneste. Det blir også en sekvens der man filmer at man tar en berg og dalbane. Alt dette var nok nytt på film den gangen.

Påvirkningen fra det store og stolte USA merker man bra her. Man forsøker å lage en kjærlighetsfilm på litt amerikansk vis. Eller det vil si så amerikansk man klarte å få det til i norsk film i 1953. Og selvsagt hører det sangnumre til som de store Hollywoodfilmene fra samme tid har. Her får man også glamour og unge mennesker med Colgatesmil. Klærne er også av nyeste kolleksjon og langt i fra det nordmenn flest gikk i. Jentene er dollet opp og herrene er maskuline 'hunker'. Alt er med andre ord veldig tilgjort og overpyntet, men på 1950-tallet var dette slik det skulle være.

For å oppsummere var dette helt greit. Filmen er tidsriktig for sin tid, men drukner dessverre litt i massene med annen mer folkekjær film. Man skal være litt vel opptatt av 1950-tallet eller bare norsk film generelt for å sette stor pris på dette. Tidvis treffer filmen greit, men det er ikke alt som faller i god jord hele veien. Man overdriver litt og så er det ikke alt som fenger like mye lenger. Filmen begynte ganske greit, men så gikk man lei all forsøk på å skape glitter og glamour. Manuset er passe greit gjennomført og det er heldigvis ikke gitt hvem som blir den utkårede for hovedpersonen. Det jeg liker best her er når kvinnene bruker list og alltid vet best.

- Freske fraspark - Eldre norsk bygdekomikk

• Brudebuketten