Anmeldelse av Pionér (Pioneer), norsk film fra 2013

Thriller Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 11 år

Pionér - Trailer 08.04.2013

Burde ha boret dypere

[Skrevet av: KrisM, Dato: 02.12.2013]

Norge har funnet rike oljekilder i Nordsjøen. Brødrene Knut (André Eriksen) og Petter (Aksel Hennie) er noen av de første dykkerne som skal sette i gang prosjektet. Med på laget er også et amerikansk selskap som skal tilby eksperthjelp. Dessverre så dør Knut under tvilsomme omstendigheter, og jo mer Petter graver, jo dypere hemmeligheter finner han.

Actors, actors, actors..

Det er slik at i Norge har vi like mange berømte skuespillere som antallet sider på en terning. Og det virker nesten slik at for hver nye film som kommer, så kastes terningen og vips så dukker en gjenganger opp i hovedrollen. Aksel Hennie er godt brukt i norsk film og for min del ikke like pepret og interessant som i de første ørten hundrede filmene han har kommet ut med. Men akk og ve, vårt lille land på noen drøye millioner, så får vi tåle det som vi gjør. Det er bare synd at regissører ikke tørr å satse mer i bredden når de rekrutterer rolleinnehavere i filmene sine. I stedet må vi tåle at mange skuespillere ender opp på diverse reklamer for banklån og tannpuss på rikskanalene.

Pioner er allikevel interessant fordi tre solide amerikanske skuespillere er med på listen. Wes Bentley (Hunger Games og American Beauty), Steven Lang (Avatar) og Jonathan LaPaglia (The District) pryder rulleteksten. Dermed har regissør Erik Skjoldbjærg virkelig gått den ekstra mila når det gjelder denne fronten. Men mitt spørsmål er allikevel om ikke altfor mye av budsjettet gikk til disse postene, i stedet for ressurser brukt på et bedre manus og ikke minst gjennomførelse?

Oljet inn i klisjé?

Fordi historien i Pioner er ikke noe særlig spenstig. Løselig bygget på oljehistorie har handlingen basert seg på et typisk konspirasjonsscenario. Men problemet er at dette foregår i en norsk kontekst, og selv om det er en amerikansk involvert part, så behøver ikke det bety at det passer seg med en amerikansk oppskrift på det samme. Ting tar rett og slett av i store proporsjoner, og jo mer døde kropper som faller, jo mer useriøs blir hele greia.

Jeg savner mer tid og tempo på å bygge opp til saftige hemmeligheter fremfor å gå fra den ene biljakten og gatejagingen til den andre. Ikke minst så ebber dette ut i en slutt som er altfor forutsigbar, skurkene røper seg fra start, og deretter er det bare snakk om spilletid før man når sin egen konklusjon.

Fun fact:  Yrkesdykkeren som Hennie brukte som inspirasjon påpekte også at storyen var tam. Den 71 år gamle Anders Lindahl trakk seg fra samarbeid med både filmfolk og skuespiller nettopp fordi han ikke likte handlingen.

Men hva med måka?

Pioner hadde et interessant punkt med hallusinasjon, hjerneskade og enda litt mer som kunne ha ebbet ut i noe mer engasjerende. Dessverre så spiller ikke regissør og forfatter videre på dette, noe som gjør at vi ender opp med en konspiratorisk klisjé, badet i action, men kjedelig til de grader.

[ Foto/Copyright: Erik Aavatsmark / Friland Produksjon AS ]

- Pyromanen - Et monster i bygda
- Nokas - Troverdig og skremmende
- En folkefiende - Traust Ibsenmodernisering
- Prozac Nation - Tungt og deprimerende innadvent drama
- Insomnia - Mørk, spennende og interessant norsk produksjon

- Går "Hodejegerne" en høy gang
- Ikke helt den storfilmen man ønsker

30.08.2013 sier Tore Andre Øyås: Kult at det igjen lykkes med en skikkelig actionthriller, selv om altså andre ting da ofres...
Ikke hverdagskost her til lands dette, og den tar seg nok veldig bra ut internasjonalt også da! :)
29.08.2013 sier Pål Frostad: Jeg må si at jeg gleder meg mye til denne filmen etter slike omtaler. Det er gøy å se at en norsk storfilm slår an. Føler at norsk film aldri har vært bedre enn nå.

• Pionér
  • Heftig
  • Romerikets Blad
  • Nettavisen
  • Avisa Nordland
  • Ranablad
  • Krismunthe.wordpress.com

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»