Anmeldelse av Gravity, amerikansk film fra 2013

Sci-Fi, Thriller, Drama Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 11 år

Gravity - Teaser 13.05.2013   Gravity - Main Trailer 05.09.2013

Bunnsolid romfartsdrama med tvist

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.12.2013]

Dr. Ryan Stone er en solid ingeniør som er ute på sin første ferd i verdensrommet. Med seg har hun den mer rutinerte astronauten Matt Kowalski. De skal sammen utføre et rutinemessig oppdrag på Hubbelteleskopet, da en katastrofe inntreffer og fartøyet deres skades. Nå er gode råd dyre. Stone har også minimalt med luft igjen og i tillegg har de mistet kontakten med jorden. De to må jobbe sammen for å forsøke å komme seg i sikkerhet igjen. Noe som er alt annet enn enkelt...

Filmen begynner litt uten den helt store handlingen. Man vet ikke helt hvor filmen vil ta veien, men så skjer det noe som endrer alt. Hovedpersonen får mange problemer å overvinne. Filmen er laget slik at det som skjer er svært spennende. Astronautene famler rundt i rommet og må forsøke å treffe romstasjoner og henge seg fast i det lille det er å ta i. Og hvis ikke blir det den sikre død. Filmen er god på å få det lille som skjer bli ganske spennende. Her får man flere klaustrofobiske scener og man får også oppleve tett på kroppen den panikken som skjer når man får lite oksygen igjen i tanken.

Filmen er skutt i 3D og måten denne filmen er laget på, gjør at 3D-en kommer virkelig til sin rett. Spesielt scenen der romsøppel kommer i stor hastighet måt hovedpersonene og oss, sitter man på nåler i stolen slik at det ikke skal treffe noen. Også en scene der vann beveger seg i vektløs tilstand ut i kinosalen. Det er mange stilige 3D-øyeblikk. Det er heller ikke å kimse over å få sett jorden fra verdensrommet i 3D eller se soloppgangen på en helt ny måte. Åpningsscenen er svært lang og er spesielt godt gjennomarbeidet med ikke et eneste kutt på hele fem minutter. Med dette settes stemningen for hva man kan forvente av denne filmen. Dette er på mange måter en av de helt klart beste 3D-filmene siden klassikeren Avatar.

Handlingen begynner på en interessant måte. Filmen er lenge helt åpen. Man lurer litt på hva som vil skje til slutt. Det er ikke gitt at våre venner overlever denne turen i rommet. Jeg liker godt hvordan denne filmen er lagt opp. Dette er mesterlig fortalt og man føler at man får sett alt fra en synsvinkel. Det er stilig at man legger handlingen til en ikke at for fjern fremtid. Alt ser bra troverdig ut og ut i fra det jeg kan se uten å være rakettforsker. Den minimale handlingen er bra fokusert og det gjør at man lett blir veldig sugd inn i filmen.

Regissøren er tre ganger Oscarnominerte Alfonso Cuarón. Han er ingen ukjent navn for filmfans. I 2006 overrasket han verden da han kom med den tøffe sci-fi-filmen 'Children of Men'. Også den filmen kom helt fra intet og ble raskt en favoritt både blant kritikere og filmtittere verden over. Han står også bak andre kvalitetsfilmer som ‘Og mora di også’, ‘Paris, je t'aime’ og ‘Harry Potter og fangen fra Azkaban’. Cuarón har også skrevet manuset til Gravity og det er med på å virkelig sette en spiss på denne filmen. Skuespillet er også svært solid. Store navn på plakaten som Sandra Bullock og George Clooney leverer virkelig varene. Sandra Bullock viser med denne filmen at det ikke var noen tilfeldighet at hun mottok Oscar for ‘The Blind Side’.

Dette kan lett bli en ny klassiker. Alt er nydelig fotografert og ser skikkelig snacksy ut med imponerende effekter. Man følte på mange måter at dette var litt som ‘Historien om Pi’ bare i verdensrommet. Det er lenge siden man har fått en romfilm av dette kaliberet. For min del synes jeg Gravity kommer tett opp til det jeg følte da jeg så ‘2001: En romodyssé’ første gang. Også den filmen begynte på en litt åpen måte og utviklet seg til å bli legendarisk underveis. Siste delen og slutten på Gravity er også svært spennende.

Man skal nok være litt glad i god film og eller eldre klassisk sci-fi for å skulle sette stor pris på dette. Det skal dog presiseres at filmen egentlig ikke er en sci-fi-film da den ikke foregår i fremtiden og omhandler teknologi som vi allerede har oppfunnet per i dag. Kameraten jeg dro med meg på kino synes dette var litt for langdrygt i begynnelsen, men at det tok seg opp mot slutten. Filmen er i alle fall teknisk sett svært god. Dette er stor filmkunst og absolutt en kandidat til årets beste film i 2013. På mange måter kan man si at filmen nesten innfridde mine forventninger som var svært skyhøye, og det er jo en prestasjon i seg selv. Om man ikke er så glad i drama og sci-fi så kan kanskje dette bli litt skuffende og ikke helt stå i stil med alle sekserne på terningen som blir kastet etter dette.

[ Foto/Copyright: Warner Bros. Pictures / SF Norge AS ]

- Roma - Netflix presenterer sin beste film noensinne!
- Children of Men - En kaotisk verden
- Harry Potter og fangen fra Azkaban - Overraskende og detaljrikt eventyr
- Og mora di også - Et uskyldig, erotisk og energiladet utbrudd
- Den lille prinsessen - Funker som barnefilm

- En ny romklassiker!

12.11.2013 sier KrisM: Så denne i dag. Du verden, fantastisk film. Flotte kameravinklinger og flott story.

08.11.2013 sier Pål Frostad: Gjett om jeg gleder meg til denne? Håper på at dette blir årets store høydepunkt på filmhimmelen ;)

• Gravity
  • Teknologia.no