Anmeldelse av I gode og onde dager - Chuck og Larry (I Now Pronounce You Chuck and Larry), amerikansk film fra 2007

Komedie Spilletid: 140 minutter

Slett manus og kjip gjennomføring

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.12.2013]

Chuck og Larry er to bestekamerater som deler alt utenom damer. De jobber til og med på samme brannstasjon. Larry er en notorisk flørter som ligger med alt og alle. Han får alltid alt som han vil med damene og spiller heftig på at han har vært mister februar i en kalender med bare overkropper. Chuck på sin side forsøker å få endene til å møtes hans barnefamilie. Han lever enslig etter at konen døde. Nå vil han sikre pensjonen sin og eneste måten å gjøre det er å gifte seg på nytt. Han vil ikke gifte seg med noen han ikke stoler på, derfor tenker han at den beste måten er å inngå et proformaekteskap med sin beste venn Larry. Men dette skal vise seg alt annet enn enkelt når alle rundt dem må være overbevist om at de er homofile...

Med dette utgangspunktet får vi en hel film der man forsøker å spille på stereotyper og fordommer knyttet rundt homofili. Mange av morsomhetene ser ut som de er trukket opp fra dass, og ikke blir det noe bedre av at mange av morsomhetene blir for mange selvfølgeligheter og ting som treffer under beltestedet. Dette kan til nød brukes som vorspielunderholdning eller til nød for edru unge tenåringer. Humoren er litt for krampaktig til tider, og det gjør det ikke noe bedre at ingen av vitsene sitter, eller noen av spøkene fungerer. For min del synes jeg nok at denne filmen var nesten begredelig gjennomført, og dette kommer fra en som liker komedier.

Humor er en vanskelig sjanger å gjøre bra. Homovitser er ikke gøy nok når de overdrives og bare presenteres som mindre vellykket oppgulp av det man allerede har fått servert i fra andre hold. Filmen kunne også tjent mye på å kortes ned med minst en halv time. Nesten to timer er alt for langt og jeg begynte ærlig å kjede meg en del etter hvert. Særlig siden man vet alt for godt hvordan dette vil gå til slutt. Det er ikke så gøy når hele filmen er formet rundt det at Chuck og Larry skal forsøke å bevise at de er homo uten å være det. Og så kommer også selvsagt en annen dame inn i bildet. Man får også den typiske scenen med at en mann mister såpen i dusjen og ingen vil plukke den opp fordi de tror Chuck og Larry spiller på motsatt lag.

Dette er ikke akkurat Adam Sandler på høyden, men ikke utfor stupet heller slik vi har sett ham de siste årene. Kevin James og Sandler er heller ikke helt det komiske paret som jeg hadde håpet på før jeg satte meg ned med denne filmen. James er langt i fra like komisk som når han er på sitt beste i eksempel ‘Kongen av Queens’, og Adam Sandler leverer en av sine svakere komedier på denne tiden denne kom ut. Men jeg vil si at denne filmen er en stor opptur forhold til det skvipet Sandler har servert de siste fire-fem årene, og det sier mer om Sandler enn om denne slette komedien. Sandler spiller heller ikke annerledes her enn i noen av hans andre filmer. Han er den typiske moromannen som ser ut som en vanlig mann i gaten. Det beste med filmen er rollen til Steve Buscemi. Men det at en skuespiller av hans kaliber kaster bort talent med å være med i denne filmen er bare trist.

For å oppsummere så hadde denne filmen store problemer med å komme skikkelig i gang, og når den først gjorde det, så hadde den ingenting å komme med. Jeg må ærlig innrømme at jeg synes enkelte scener ble pinlig lite morsom. Selve historien er så svakt formet at man aldri helt kjøper noe av det som skjer. Drømmedamen Jessica Biel er også alt for interessert i Larry og helt ute av hans liga. Dette er ting man bare opplever på film og det hele føles alt for konstruert. Dette blir mer slitsomt enn gøy. Konseptet blir alt for snevert og føles litt for billig til å sentrere en hel film rundt. Særlig når ikke manuset er bedre enn dette mølet. Og som ikke det skulle være nok så får man også en helt upassende moral på slutten av visen. Klisjeene kommer på løpende bånd og selvsagt må det usannsynlige fake homoforholdet gå ut over vennskapet mellom Chuck og Larry også. Med andre ord følger man litt for mye formelen og det er lite som minner om at det er manusforfatterne bak respektable filmer som 'Sideways' og 'About Schmidt' som står bak. Slutten er også alt for sukkersøt og der mister de også meg totalt.

- Jack And Jill - Blir flau på Sandlers vegne
- Grown Ups - Slett forsøk på en komedie
- National Security - Nok en dårlig actionkomedie i politimiljø
- Beverly Hills Ninja - Chris Farley gjør denne tullefilmen latterlig bra
- Happy Gilmore - Feelgood tullekomedie med en Sandler i form

• I gode og onde dager - Chuck og Larry

Shady Acres Entertainment, Happy Madison Productions, Relativity Media, Universal Pictures