Anmeldelse av Kill Buljo 2, norsk film fra 2013

Action, Parodi, Komedie Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 11 år

Kill Buljo 2 - Trailer 29.10.2013

Kill Buljo! Anyone...please!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 19.12.2013]

Den kanskje mer heldige enn fryktede Jompa Tormann er tilbake. Det har nå gått fem år siden han tok hevn sist, men noen har igjen gjort livet hans surt. Jompa reiser til Thailand hvor alt er større, mer kaotisk og enda mer blodig.

I følge beskrivelsen av filmen er det kun humoren som er som sist, muligens enda tørrere… Vel…joda, det skal vi virkelig skrive under på! Dette snevet av selvironi er kanskje det mest morsomme med hele filmen kan man tørt si... For, om man ikke har fått med seg førstefilmen ”Kill Buljo” eller flere av denne gjengens rølpete filmer, så bør det sies at mengden prompehumor er overhengende filmen igjennom.

Foto/Copyright: Tor Øra/Tappeluft Pictures

Raskt oppsummert så drar altså Jompa til Thailand etter at sporene fra hvem som drepte reinsdyrsflokken hans leder dit. I dette noe mer eksotiske og varme landet møter han på mange rare personligheter, noen nye, andre gamle kjenninger. Utfordringer står videre i kø, enten det gjelder i kulturen der nede, lekre damer, mat eller andre former for distraksjon.

Filmatisk og filmteknisk oser det mye amatørmessigheter i både klipp, redigering, overganger og skuespill. Om et budsjett kan rettferdiggjøre dette vites ikke, og det er vel uansett irrelevant, dette skjemmer uansett filmen stort. Enkelte mer kunstneriske scener, med skygge og animasjon, ja til og med noen kampscener, funker dog litt bedre enn helheten filmatisk.

Foto/Copyright: Tor Øra/Tappeluft Pictures

Manusmessig tråkkes det interessant nok i fotsporene til humortrioen KLM (Kirkvaag, Lystad, Mjøen), ikke minst i bruken av ”vittige” navn, her som Anniken Skaiwalker, Obi Wank Tjernobyl, Hans Ollo, Major Tits og så videre.

Men så var det altså denne humoren da… Jompa og co spiser deilig mat i Thailand, som lemenpai, apesperm og annet graps. Om man liker og klarer å le av slikt, samt uttallige pupp, tiss, bæsj og kuk-vitser gang på gang, og det avlevert med rødmende dårlig skuespill og så videre, ja så kos dere for all del gløgg i hjel. Jeg skal ikke forstyrre dere. Ingenting av dette gjør likevel ”Kill Buljo 2” til en god film, absolutt ingenting.

Foto/Copyright: Alen Grujic/Tappeluft Pictures

”Kill Buljo 2” makter til og med å overgå de skremmende fæle ”Tomme Tønner”-filmene, noe som virkelig burde stått som en egen advarsel på denne nyeste filmens plakat, en plakat som forresten er ganske kul (seriøst!) i god Star Wars-stil. Men, har man ikke følt seg hjernedød under en kinofilm før, ja så gjør man det innen denne filmen er slutt. Noen burde snart klare å drepe Buljo, så slipper vi flere oppfølgere. På forhånd takk.

- Kill Buljo - The Movie - Får deg til å le innimellom

• Kill Buljo 2
  • Fullstendigkaos.blogg.no
  • Heftig
  • Hamar Dagblad

Euforia Film

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»