Anmeldelse av Søsken til evig tid, norsk dokumentar fra 2013

Dokumentar Spilletid: 75 minutter Aldersgrense: Alle år

Søsken til evig tid - Trailer 30.09.2013

Sjarmerende, men alt for distansert.

[Skrevet av: Kim Andreas Dalskau, Dato: 27.12.2013]

De krokrygga søskena Magnar og Oddny driver den lille familiegården på Kleiva i Sunnfjord i pakt med naturen slik man gjorde for 100 år siden. Til tross for at de er i 70-åra dyrker de ennå sine egne poteter uten hjelp fra moderne teknologi, og de kan ikke forstå hvorfor noen vil kjøpe fabrikkerte matvarer som inneholder E-stoffer.

Søsken til evig tid var en film jeg måtte sjekke ut i og med at dette er filmet omkring barndomsbyen min og har kjentfolk i seg. Til tross for at søskenparet lever på gammelmåten, er de ganske lite fordømmende til det moderne samfunnet. En av de mest gøye opplevelsene vi får av søskenparet er demmes nære forhold til dyra, at kuene er mer vis en det mennesket er, og at nærhet til dyret er viktig.

Noe av det som jeg selv finner trist som blir nevnt kort i filmen er Fimlandsbua som ble lagt ned sånn at lokalbefolkningen er nødt til å reise ned til den lokale Jokeren, dessverre har denne dokumentaren i flere punkter alt for mange ”ubetydelige” sitater som faktisk spiller en viktig rolle. Filmen er satt opp med vakre bilder av våres norske natur, men ikke så overdrevent at det er naturporno.

Til tross for at dette er en varm dokumentar om søskenparet Magnar og Oddny, blir filmen vanskelig å få tatt et grep rundt. Er det naturen eller søskena som er hovedpersonene? Søkna får vi aldri komme så ønskelig tett innpå som vi vil, vi får ikke vite hvorfor de endte opp som de er, og hvem skal egentlig arve gården? Akkurat meg som seer som har mye informasjon om stedet og folka allerede sitter med mye mer historie om søskena og lokalnyhetene, og når selv jeg synes det er for lite informasjon eller at informasjonen som blir gitt ut ikke blir vektlagt er det ille.

Filmen insisterer på å være litt distansert, noe som er helt greit. Og med Frode Filmland på regi som kjenner disse to fra før av, blir dessverre veldig mye en intern dialog der de regner med at du vet mye fra før av. Han som kjører Magnar (Alf Skaflestad) til Joker blir ikke nevnt i hele tatt, er det for å ikke forstyrre historien? Eller er det siden Fimland kjenner han?

For unge mennesker som drømmer om gårdsdrift på gammelmåten er denne filmen verdt å se. Mot slutten kommer det slektninger fra USA på besøk som skal gi oss tanker om hvorfor folk i hele tatt utvandret i fra Norge. Denne filmen gir dessverre et alt for lite svar til oss.

[ Foto/Copyright: Tour de Force ]

- Søsken til evig tid: Amerikareisa - Store inntrykk for småbruksøsknene

- Søsken til evig tid: Amerikareisa - Store inntrykk for småbruksøsknene

- Viktig portrett av en utdøende livsstil

Les mer om dokumentaren

• Søsken til evig tid
  • Nordlys
  • Radioten

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»