Anmeldelse av Amnesia, norsk film fra 2014

Thriller Spilletid: 80 minutter

Knallspilt pardrama

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 09.01.2014]

Forfatterparet Thomas og Kathrine er på helgetur på en øde øy når den maktsyke Thomas slår hodet og mister hukommelsen. I sitt forsøk på å rømme det destruktive forholdet skjuler Kathrine alle spor om hvem han er og hvem de er for hverandre…

Pia Tjelta og Christian Rubeck er de eneste rollene i dette pardramaet som altså utspiller seg på en værbitt norsk øy, omslynget av vær og vind, sjø og skog. Det er vakre omgivelser og setting, og hytta er både moderne og pen der den ligger på toppen. I starten er paret Kathrine og Thomas et nokså normalt par, dog litt overflatisk nyforelska i sin fremtoning til å ha vært sammen såpass lenge kanskje.

Etter hvert som gnisningene dem imellom utfolder seg og kulminerer i at Thomas faller og mister hukommelsen, starter det virkelige dramaet. Skal Kathrine utnytte hans manglende minner om hva som har skjedd og deres historie, for slik å rømme forholdet? Eller kanskje kan de to få en ny start? Dilemmaet funker ganske så godt tatt omstendighetene i betraktning, og det oppstår flere direkte sterke stemninger, følelser og spennende scener dem i mellom.

Christian Rubeck passer forbasket bra i denne rollen. Hans todelte evne til både å være snill, rolig og sjarmerende, samtidig som at hans smil også blir direkte skremmende når psykopaten i ham fremtrer, er en knallsterk kombinasjon her og makter slik å bære troverdigheten godt. Vi får aldri større forklaringer på hvorfor han er så ond, og som mannlig seer gjør dette litt vondt, eventuelt så blir man jo nysgjerrig både på baktanker, hensikt og om det eventuelt er flere tanker bak fremstillingen av ham som såpass stygg.

Pia Tjelta bærer også en tung rolle på sine skuldre som den, skal det vise seg, plagede og redde Kathrine. Tjelta hadde også en av hovedrollene i fjorårets vonde og sterke ”90 Minutter”, og som en slags forlengelse i både tematikk og karakter blir også Kathrine en kvinne som er fanget i et voldelig forhold, dog kanskje mer synlig enn hennes tilfelle var i ”90 Minutter”. Vold og psykisk mishandling i parforhold er utvilsomt noe som opptar regissøren og er selvsagt like fascinerende som det er vondt å se på.

Fascinerende fordi man i ”Amnesia” toucher borti elementer som hvorfor folk fortsetter å leve med hverandre, hvorfor man tilgir, klarer å svelge slag etter slag, og så videre, til tross for ubehaget i forholdet. Karakteren Thomas er dog altså såpass psykopatisk skal det vise seg at han bikker litt for mye over i en slags klassisk filmatisk psykopat til at vi svelger ham helt, men bra spilt og fremstilt er han dog altså!

At det mot slutten går over i rene thriller- og skrekkfilmen er da heller kanskje ikke så rart. Regissør Nini Bull Robsahm har erfaring både som skuespiller og regissør og var blant annet med i skrekkrullen ”Rovdyr” tilbake i 2008. Slutten i ”Amnesia” skal ikke røpes her, men det tenderer til det genremessig klisjemessige i den saftige slutten, skjønt også her spilles det knallbra. Pia Tjeltas enorme tilstedeværelse, i alle scener, er troverdig og svært dedikert gjort, uten å bli overspilt eller overdrevet. Dette pardramaet er både strengt, tydelig og sterkt levert av alle tre, skuespillere og regissør.

Hvor smart det er å være på en øde øy uten fungerende mobil, båt eller noen mulighet til å varsle folk ved et nødstilfelle forblir historiens lille verketann, men vi svelger dette som et av filmens premisser. Spennende er det at Robsahm og Co har solgt rettighetene til en internasjonal remake av ”Amnesia” til ingen ringere enn Espen Sandberg og Joachim Rønning! Foreslåtte skuespillere er Michael Fassbender og Eva Mendes. Hva resultatet blir gjenstår å se.

[ Foto/Copyright: Tappeluft Pictures ]

• Amnesia
  • Østlendingen
  • Hamar Dagblad

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»