Anmeldelse av Tarzan, amerikansk film fra 1999

Tegnefilm, Familie, Animasjon Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 7 år

Svært actionspekket med Disneys Tarzan

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.01.2014]

Etter et skipsforlis ender den vesle guttebabyen Tarzan opp i jungelen. Hans foreldre dør og han blir etterlatt og tatt vare på av gorillamoren Kala. Han vokser opp på denne utradisjonelle måten og blir en mester i å klatre og bruke trærne som fremkomstmiddel. Hans venner er den lettskremte elefanten Tantor og den ville gorillaungen Terk. Men ved isen av all leken skjuler det seg også store farer i jungelen. En samvittighetsløs gorillajeger har startet en hensynsløs jakt på gorillafamilien, og Tarzn gjør alt han kan for å hjelpe sin apevenner. Men så skjer det noe. Tarzan ser noe nytt i livet sitt da han møter vakre Jane...

Det er lenge siden jeg sist hvilte mine øyne på Dinesys Tarzan. Nå tenkte jeg skulle se om filmen fremdeles holder mål. Da jeg var liten var Tarzan noe kult. Jeg leste tegneserieblader og leste bøker om ‘apemannen’ i stor skala. Derfor var det gledelig at Disney skulle lage tegnefilm om denne jungelhelten. Og i filmen kjenner jeg meg godt igjen den Tarzan jeg kjente da jeg var liten. Disney har denne gangen valgt å basere sin film på bokserien ‘Tarzan of the Apes’ av Edgar Rice Burroughs. Dette er Disney slik vi kjenner dem med sine nye familievennlige svar på klassiske fortellinger som alle har et forhold til.

Filmen begynner med begynnelsen og vi får hele historien om Tarzans barndom helt fra han forliste til han blir funnet av apene. Vi får et godt forhold til Tarzan og hva han står for. Han er jo jungelens beskytter, men oppdager også at han egentlig ikke hører hjemme der også. Dette blir en oppdagelse på både godt og ondt på samme måte som Mowgli i Jungelboken. Man gjenkjenner Tarzan fra tegneserien og i tillegg får vi det kjente Tarzanhylet og den karakteristiske slåingen på brystet i passende gorillastil.

Historien er jo litt søkt, men på den annen side er det jo bra underholdende. Her får man slemme gorillajegere med grufulle planer som ikke er forenelig med jungelens gorillaer. Det er mye spenning i eventyret og også mye tilhørende action. Dette er bra tilpasset både gutter og jenter. Guttene liker nok godt all actionen, mens jentene liker Jane og hennes møte med den tøffe karen Tarzan. Også humoren er på plass igjen, selv om den noen ganger er litt for krampaktig. Men jeg ler faktisk en del av dette til tider. Her får vi servert situasjonskomikk, artige replikker og figurer med masser av sjarm.

Igjen prøver Disney seg på en ny 'look' på en tegnefilm. Denne gangen er tegningene veldig livaktige med flere detaljer enn det pleier å være i bakgrunnen fra de tidligere filmene. Jungelen ser fantastisk innbydende ut og havet ser nesten helt ekte ut. Det er også en utrolig kul ny 3D-følelse av å se filmen der bakgrunnen flytter seg forhold til kameraet og det skaper en fin dybde i bildet. Dette ser veldig stilig ut når Tarzan flyr mellom tretoppene. Disney har igjen skapt en fin dyreverden, selv om dette ikke er like bergtakende som ‘Lion King’. Likevel er det nok særegenhet og en bra måte å fortelle dette actioneventyret på.

Sangene er også veldig gode med god rytme og engasjement skapt av Phil Collins. Noe han også vant Oscar for. Disney har med andre ord klart å skape nok et nytt musikalsk comback i god ‘Lion King’-stil, bare med en annen gammel falmende musikkstjerne. Men heldigvis er det ikke musikk hele veien og man har tonet litt ned sanghummerne. Noen vil nok synes at sangene kanskje er litt vel plagsomme om man ikke liker de varme sangtekstene til Phil Collins når han skal forsøke å lage familiemusikk.

For å oppsummere så synes jeg denne Disneyfilmen gjør veldig mye riktig. Disney har klart å få sving på underholdningsmaskinen igjen etter to filmer i Herkules og Mulan som ikke traff helt. Men per 2014 er Tarzan litt glemt og har ikke blitt den klassikeren som man kanskje trodde. Likevel synes jeg at Tarzan klarer seg bra. Her har Disney mer fokus på underholdning i forhold til å lære barna moral. Dette er ikke så sukkersøtt som mange av de andre Disney-filmene. Det er dog fremdeles varme i historien og man vet helt klart hvem man heier på. Jeg ruller en grei femmer for en vellykket Disneyfilm. Litt rart at denne sjarmbomben bare har fått latterlig lave 7,1 på IMDB. I min bok er dette den beste Tarzan-filmen jeg har sett til nå!

[ Foto/Copyright: Walt Disney Company ]

Se om film er på streaming:

- Frost 2 - Smellvakker "norsk" oppfølger!
- Frost - Glimrende pen og hjertevarm "Frost"
- Surf's Up - Kule pingviner med mye surfeglede

• Tarzan