Anmeldelse av Sherlock - Sesong 3, engelsk (britisk) tv-serie fra 2014

Kriminal, Drama, Mysterie Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 12 år

Sherlock - Trailer - Sherlock Christmas Special 07.10.2015

Sherlock - Sesong 3

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.01.2014]

Nesten alle tror at Sherlock er død, men ikke alle tror på det. Når Londonpolitiet virkelig trenger han assistanse, setter de inn store ressurser for å finne Sherlock Holmes. Til slutt finer de han i en skog i Øst-Europa og bringer ham tilbake til hjembyen. Doktor Watson har forsonet seg med at Sherlock er død etter en stor sorgprosess. Watson har funnet seg en dame å dele livet med, og det kommer derfor som et stort sjokk at Sherlock kommer tilbake fra de døde. Han vil først ikke vite av sin gamle kompanjong som virkelig har ført ham bak lyset. Da gjenstår det å se om de to tidligere kompanjongene noensinne vil finne tilbake til hverandre...

Jeg har gått og 'grugledet' meg til Sherlock i nesten et år nå. Og når jeg endelig satte meg ned med denne tredje sesongen, hadde jeg skyhøye forventninger. I begynnelsen var jeg lykkelig over å være tilbake i Sherlocks univers igjen, men så var jeg ikke like fornøyd med hvordan alt var skrudd sammen fra første stund. Dette har jo tross alt vært en av mine ynglingsserier, som bare har blitt bedre og bedre, sesong for sesong. Men her stagnerer serien litt i begynnelsen.

Denne sesongen begynner rett der den andre sluttet med den voldsomme dramatikken rundt Sherlock og hans død. Her får vi svaret på hvordan det hele henger sammen. Og det er selvsagt spektakulært som få. Sherlock Holmes forsvinner så fra jordens overflate. Noen leiter etter Sherlock Holmes og finner ham i en skog i Øst-Europa.

Slutten i sesong 2 var en av de mest dramatiske jeg har sett på lange i serieverdenen. Mange var nok spente på hvordan serien skulle fortsette etter dette. Dette minner jo litt om det man får servert som sesongavslutning av Idris Elbas Luther. Men også her snur man lett på flisen og får serien inn på sporet igjen. Men heldigvis bruker man relativt god tid på å innlede denne nye sesongen uten å rushe videre på et nytt oppdrag.

Humoren er fremdeles tilstede og krydrer serien med kvikke kommentarer. Det blir også litt morsomme reaksjoner. Det blir også noe moro ut av å komme med scener der man rekonstruerer hvordan folk tror Sherlock faket sin egen død. Det er utrolig morsomt eksempelvis når Sherlock skal holde bryllupstale. Men i denne sesongen begynner humoren kanskje å ta litt vel mye over. Sherlock skal ha morsomme undertoner, men ikke være en komedie.

Det er fint å se at karakterene utvikler seg. Sherlock er nesten den samme gamle, men har endret seg noe etter hans nye erfaringer. Doktor Watson på sin side begynner å få mer skikk på livet sitt her. Han treffer den store kjærligheten og gifter seg. Det hadde man ikke sett komme da vi traff ham i første episode av sesong 1. Det er veldig kult å se hvor godt de to kompanjongene utfyller hverandre med Sherlock Holmes som den store mesterhjernen og Doktor Watson som den mer menneskelige motparten som tar over der fornuften kommer til kort.

Denne tredje sesongen tar en litt ny vending, men jeg må si at jeg ikke alltid liker denne endringen i serien. Mitt inntrykk av denne tredje sesongen er at man roter bort litt av stemningen som man så mesterlig bygget opp gjennom de to første sesongene. Man faller for fristelsen å rote mye i episoder. Humoren blir viktigere og ellers er ofte scener litt for oppklippet. Man bruker mye tid på mimring i sesongen, som er noe jeg ikke setter stor pris på. Det å dvele for mye med fortiden blir raskt litt kjedelig selv om man kommer med nye ting. Det er også litt mer sammenhengende handling her enn det er i de andre sesongen. Sakene Sherlock skal løse er litt mer innvevd i den andre handlingen som består av scener som beskriver forholdet mellom Sherlock og Watson. Dette krever og litt mer av manusforfatterne, og det er ikke alltid man treffer like bra på denne nye teknikken.

Den første episoden mangler dog noe driv i begynnelsen, og man kunne jobbet mer med manuset for å få ting til å flyte bedre. Men ting tar seg bra opp midtveis i den første eoisoden da Sherlock jobber med et nytt mysterium, som også involverer Watson på ubehagelig vis. Igjen er det en snedig plan i alt Sherlock Holmes foretar seg. Andre episode begynner i litt Batman-inspirert landskap med ranere med klovnemaske. Der begynner likhetene mellom Sherlock og Luther virkelig å komme til syne. I episode tre er man mer tilbake til den Sherlock man gjenkjenner fra de andre sesongene, bare at mysteriet blir mer personlig enn man først tror som slutten av andre sesong. Det gjør at det også denne gangen blir en spennende sesongavslutning som avslører mørke hemmeligheter som får direkte konsekvenser for både Watson og Sherlock. Alt er ikke helt som de ser ut til å være.

Selv om underholdningsverdien har sunket noe fra det geniale, er fremdeles Sherlock en solid og smart serie. For min del blir det litt lite mysterier i denne tredje sesongen. Det blir også tid for noe psykedeliske scener i den avsluttende episoden. Men når man så har sett siste episode, skjønner man mer av de to tidligere episodene i denne sesongen. Man har med andre ord hatt en bra agenda og god rød tråd gjennom hele sesongen. Det er det positive med å ha fulgt med på de foregående episodene er at man føler at underholdningsverdien løftes noen hakk med denne fiffige slutten. Også denne gangen klarer man å skape en interessant ende på visen, selv om den ikke klarer å overgå den man fikk i sesong 2.

- Filmstjerner dør ikke i Liverpool - Sterkt om falmende Hollywood-stjerne
- Victor Frankenstein - Frankenstein-remake for fansen
- Push - Heroes-aktige superkrefter ispedd action

- Sherlock - Christmas Special (Spesial-episode)
- Sherlock - Sesong 1 - Eksentrisk britisk krim på sitt beste!
- Sherlock - Sesong 2 - Mesterlig krim av ypperste klasse!
- Sherlock - Sesong 3
- Sherlock - Sesong 4

05.01.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Sherlock - Christmas Special (Spesial-episode)': Helt enig, dette var også i tillegg faktisk småskummelt! :D Håper heller ikke det tar 2 år til neste sesong!

• Sherlock
  • Gamereactor.no