Anmeldelse av Ratatouille, amerikansk film fra 2007

Animasjon, Komedie, Familie Spilletid: 110 minutter

Matglad rotte lager utsøkte retter

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.02.2014]

Remy er en rotte ulik alle andre. Han kaster seg ikke over det første og det beste som alle hans slektninger gjør. Remy er en kresen rotte som vet å sette pris på de gode smakene. Etter å mistet familien sin havner han ved en tilfeldighet i en av de fineste restaurantene i Paris. Der blir han kjent med den unge ryddegutten på kjøkkenet, ved navn Linguini. De blir et solid team sammen med Linguini som begynner å koke utsøkte retter ved rotta Remys instruksjon. Dette blir en matreise som snur hele Paris bokstavelig talt på hodet...

Etter suksessen med ‘De Utrolige’ beveger Pixar seg videre til det franske kjøkkenet og alt blir sett fra noe så upopulært som en rottes øyne. Rotter og kjøkken går ofte hånd i hånd, men det er ikke slik vi liker det, da rottene har et svært frynsete rykte og blir forbundet med pest og plage. Det er kanskje dette Pixar liker å leke seg litt med og få oss til å tenke annerledes. Det er i alle fall en artig tanke å få en rotte som er en mester i matlaging.

Pixar har klart å legge seg i selen nok en gang. Igjen får vi et utsøkt og kreativt eventyr. Ikke siden Heksene fra 1990 har man fått sett flere gnagere på film og i hovedrollene. Vi føler at vi virkelig blir med ned i rottenes verden. En rotte er ikke like søte som fisken “Finding Nemo” eller så fascinerende som mauren i “A Bug’s life”, men den vinner hjertet våres gjennom filmen på sitt helt spesielle vis. Vi møter en rotte med god luktesans. Han kan til og med lukte rottegift. Selv om rotta Remy burde frykte mennesker, føler han det er noe med dem. Han liker i alle fall våres apetitt for utsøkt mat og gode smaker.

Man får mange rotteordspill som vil ta rotta på hvem som helst. Her snur man marionettdukken på hodet, der en rotte totalt styrer et menneske. Det blir mye moro ut av den klossete Linguini som blir styrt av rotta Remy. Rotten dras mellom to verdener, den rottene lever i og det forfinede franske menneskekjøkkenet. Man blir revet med som god ost av denne kreative matsuppa. Det er ingenting i veien mellom god film og utsøkt mat. Dette har underholdt meg før som i den danske dramafilmen: ‘Babettes gjestebud’.

Jeg må si at jeg var litt skeptisk til hvordan dette skulle appellere til meg på forhånd, men jeg må si jeg ble solgt underveis. Filmen har en fin oppbygning og gode tvister underveis. Det er en fin varme og sjarme i filmen. De animerte rottene blir fint skapt liv i her og det er også en grei variasjon i de forskjellige individene. Jeg må si at sjelden har rotter gjort et bedre innslag på film. Disse er jo nesten helt spiselige og viser at også små krabater kan utføre store handlinger. Det bor i alle fall masse godt i rotten Remy, som han vil mate alle de mest kresne restaurantgjester med.

Animasjonen er solid som vanlig. Det er kult å få regissør, Brad Bird, tilbake etter braksuksessen med ‘De Utrolige’. Denne filmen føles ikke helt like heseblesende, men Rottatouille har helt klart sine sterke sider den også. Bird står også kreditert som manusforfatter og i denne jobben har han gjort en fortreffelig innsats. Det er noe ved Birds helsprø ideer som fanger interessen din, og når man får presentert dem på denne utsøkte måten gjennom Pixars velsmurte dataanimasjonsmaskineri, så blir man lett solgt, eller sulten som er mer dekkende for denne filmen.

Nå har jeg skrytt mye av denne filmen, og det er fordi jeg synes at den fortjener det. Så hva hindrer meg i fra å gi den beste karakter? Joda, det er egentlig bare småting, men man skal være kritisk, også med god film. Pixar har i alle fall klart å skape nok en dataanimert spillefilm man legger merke til. Historien engasjerer, poengene sitter og enkelte scener er som tatt ut av animasjonslæreboken. Om du ikke har fått med deg ‘Rottatouille’, så merk deg den og se den! Her får man nemlig underholdning og masse referanser også for den voksne garde.

- De utrolige 2 - Slår et herlig sjarmerende slag for kjernefamilien!
- Tomorrowland - A World Beyond - En reise gjennom tid og rom
- Mission Impossible 4 - Frem med popcornet!
- De Utrolige - En utrolig underholdende actionanimasjon!
- Gutten og Jernkjempen - Kul og flott sci-fi-tegnefilm

05.02.2008 sier MovieFreak77: En genial film dette her :D Jeg lo en del :P
09.01.2008 sier kjetil: Bra film, lo godt :)
22.10.2007 sier Nailer: En vanvittig vellaget animasjonsfilm som virkelig viser visuell mesterlighet.

Til tross for et par litt cheezy clicheer her og der var dette en virkelig god film.

• Ratatouille
  • Filmguiden