Anmeldelse av El Mariachi, amerikansk film fra 1992

Action, Thriller, Western Spilletid: 81 minutter Aldersgrense: 18 år

El Mariachi - Trailer 29.07.2008

Dødelige forviklinger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.02.2014]

En fattig gitarist, El Mariachi, ankommer en meksikansk småby på jakt etter spillejobber på barer og restauranter. Den romantiske gitaristen opplever sitt livs største mareritt da en leiemorder herjer i byen. Det er krig mellom en narkobossen Rocco og leiemorderen Azul. El Mariachi blir tatt for å være Azul og det er heftigere musikk enn den fattige gitaristen er vant til, og han må improvisere for å kunne beholde livet og kunsten...

Innledes med...
Filmen begynner med at en politivan ankommer et shabby område. Inne på dette området befinner det seg nemlig en politistasjon. Det er en svært rolig men stemningsfull begynnelse av fangene som våkner til live av at lyset blir slått på i cellene. Selve filmen begynner brått med at telefonen ringer til en av fangene etter rundt tre minutter uten et eneste ord. Det er en gangster ved navn Moco som ringer til Azul. Det er snakk om at Moco vil ha med Azul i gjengen sin. Azul sier det er greit om noen kan få ham ut av fengselet og samt at han får sin prosentandel penger. Like etter kommer det tre armerte menn inn fengselet og bestikker betjeningen. Det viser seg at Moco har tenkt å gjøre ende på Azul, men Azul har heldigvis våpen i cellen sin og får brukt dem. Han rømmer fra fengselet i en bil som plukker ham opp. Han kjører fra fengselet i bråhast og på veien treffer de en haiker med bevæpnet med en gitar, de plukker ham ikke opp. Og det er han vi følger videre i denne filmen.

Gladvold
Når filmen begynner ser alt ut til å være veldig standard, men så blander mariachien seg inn i handlingen og da vet man ikke helt hva man kan forvente lenger. Han er en god mariachi. Han spiller viser, kjærlighetssanger og noen egenkomponerte også. Vi får en meget enkel men velfungerende historie. Det er noen heftige skytescener her og mye vold i denne festlige actionfilmen. Det hele er gjort i god gammeldags Tarantino-stil med blod og gørr.

Lavt budsjett
Det er et litt amatørmessig preg over denne spanskspråklige filmen til tider med svært kornete bilde og ikke den beste lyd og musikk. Men det filmen mangler av budsjett, tar den igjen i rein entusiasme. Man merker også at vi har med en sulten filmskaper å gjøre på de flotte måtene å begynne scener på og også klippingen er svært brå men fiffig den også. Man får spenstige kameravinkler og scenene er også bra arrangert på en måte som tiltaler en. Robert Rodriguez sin debutfilm er med andre ord noe er noe man legger merke til. Det er også imponerende at denne filmen bare har vært laget på knappe 7000 dollar.

Farlige forviklinger
Det er gøy med disse forviklingene av de to vidt forskjellige typene som er i byen. Den ene en kaldblodig leiemorder kledd i svart som har våpen i en gitarkasse og den andre en romantiker av en trubadur også kledd i svart med en væpnet med en skikkelig gitar. Det er mange snedige scener med alle disse forvekslingene og vi får se hvordan vår helt kommer seg ut av trøbbel gang på gang på sitt helt egne vis. Han blir nærmest presset til å drepe i selvforsvar. Det er også en kul humor i filmen. I tillegg til de kostelige forviklingene blir det også litt rom for andre spøker som når vår mariachi skal søke jobb, men blir avvist av tidenes mest latterlige enmannsband. Og når vår venn må synge for å beholde livet.

Oppsummering
Hovedrolleinnehaveren, Carlos Gallardo, har en fin sjarme og varm utstråling. Han leverer en rolle man lett blir glad i etter hvert som man blir kjent med ham. Gitarspillet og sangen er også noe som gir en lun fin stemning i filmen. Det blir også litt tid for kjærlighet innimellom all action og humoren. Filmens stemning er også faktisk svært lys med mye gladvold og et lystig preg i alt den dystre handlingen. Og selv om dette er action fra begynnelsen av 1990-tallet, er dette er en bra fengende film med et solid driv. Jeg liker godt måten denne filmen blir fortalt på. Det er friskt, morsomt og svært underholdende. Slutten er også faktisk ganske god og passe overraskende. Jeg ruller solide fire øyne på terningen.

- Once Upon A Time In Mexico - En morsom film man burde få med seg
- Desperado - Estetisk voldsunderholdning

- Alita: Battle Angel - Visuelt forførende actioneventyr
- Sin City 2 - Hardt mot hardt i syndens by.
- Machete Kills - Svært uhøytidelig apreget B-film-tøys!
- Småspioner 4D - Skurk vil stjele all verdens tid
- Machete - Rå og brutal action
- Robert Rodriguez's Planet Terror - Planet Terror er moro og underholdende fra start til slutt
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon
- Desperado - Estetisk voldsunderholdning

• El Mariachi

USA, Mexico

Columbia Pictures

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»