Anmeldelse av The Battery, amerikansk film fra 2012

Drama, Grøsser Spilletid: 101 minutter

Et herlig forkledd karakterdrama

[Skrevet av: Kaisa W. Breiland, Dato: 25.02.2014]

The Battery krysser et karakterdrama med zombieapokalypsen og kommer ut av det som en sær liten sak, som med sin indiesjarme tilfredsstiller

Ben og Mickey har på grunn av tilfeldige omstendigheter havnet i hverandres selskap. Nå må de sammen møte en ny hverdag i en zombie-invadert verden.

Vi elsker zombiefilmer og nye tolkninger av vår døde venn er velkommen med åpne armer. The Battery leker seg med en herlig  idé  som jeg synes det er rart vi ikke har sett før. Filmen er nemlig ingen zombie-film, hvertfall ikke den forstand de fleste vil anse som en typisk zombiefilm. Historien er først og fremst viet til våre hovedpersoner og hvordan de må overleve hverandre i umulige omstendigheter. Som Mickey selv sier så var de ikke engang i samme omgangskrets i verden før zombieutbruddet. Nå er de altså stuck med hverandre, en bil og et headset, på evig jakt etter trygghet.

The Battery movie 2012 pic7

Pluss, minus; et batteri
Med sin snåle metafor setter regissør Jeremy Gardner en sår undertone. Mickey og Ben er to ulike menn og med svært ulike kvaliteter og personligheter har de lite til felles, men fullfører hverandre i et påtvunget vennskap. De holder i gang en "helt ok" hverdag, som et batteri i Mickeys dyrbare disk-man. En flott, gjennomtenkt og enkel metafor som etter omstendighetene passer godt og virker ikke på noe vis påklistret eller over-the-top.

Hver for seg - og sammen er disse to godt gjennomførte karakterer med gode særtrekk. Mest interessant er kanskje rolletolkningen av Mickey spilt av Adam Cronheim. Med en noe mindre laid-back holdning enn sin medreiser Ben (Jeremy Gardner) - blir han gjentatte ganger det som minner oss på skrekken i situasjonen. Han er redd og har ikke tilpasset seg i like stor grad til den nye hverdagen, Mickey stenger verden utenfor i selskap med sin musikk på høyt volum i sitt headset, borte fra zombier og død. Noe som tvinger Ben til å ta seg av virkeligheten, der iblant knerte zombier.

the-battery-3

Indiestil og angst
Utviklingen mellom Ben og Mickey, i forhold til hverandre og seg selv er det som driver filmen, med zombier som en veldig virkelig trussel. Likevel får ikke zombien mer enn nødvendig oppmerksomhet, men fremdriver en intens angst hos våre hovedkarakterer. Sammen med en indie-stil både visuelt og dramaturgisk blir dette zombie-drama et veldig virkelig utrykk, da også en veldig virkelig frykt. Til tross for zombienes faktisk fravær blir vi igjennom Mickeys tidligere nevnte frykt stadig påminnet om den dødelige trusselen, men andre smarte valg har også samme effekt, la oss si "less is more", noe The Battery i løpet av sine 100 minutter virkelig beviser.

Når indiestilen på flere plan fungerer virkelig godt, tar den også til tider over filmen. Fra begynnelsen prøves det for hardt å være en enkel film. Jeg følte jeg ble tvangsforet med indie-soundtrack til montage sekvenser, som dratt ut av en musikkvideo til en av sangene som fremmes. Så jeg ble fort redd for at denne filmen ville prøve for hardt, det var etter hvert ikke tilfelle. Med handlingsforløpet blir montage-scener og påklistret indiemusikk redusert til et passelig nivå og fungerer etterhvert flott, det blir også undertonen til en rekke minneverdige scener.

Screen-Shot-2012-11-03-at-19.48.44

The Battery er et karakterdrama forkledd i zombiesjangeren. Den har mange gullkorn, men lider til tider av prøve litt for hardt. Med lite penger i ryggen tolker Jeremy Gardner zombiedrama på sin helt egne og sjarmerende måte, med angst og komikk som hemmelig ingrediens. Den har en flott dramaturgi og handlingen tar en vri som en en fryd å se på skjermen. Dette er en slik zombiefilm som jeg anbefaler for far og mor, altså den holder tilbake litervis med blod og gørr og det til dens fordel.

[ Foto/Copyright: Filmens rettighetseiere ]

• The Battery

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»