Anmeldelse av Det Femte Element (The Fifth Element), fransk film fra 1997

Action, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 127 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

Fargerik sci-fi med herlig sjarm og humor

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.04.2014]

Året er 2263. Korben Dallas er en ekssoldat som livnærer seg som taxisjåfør i New York. Det onde vil gjøre slutt på alt liv. Jorden er avhengig av et mystisk presteskap med tilknytning til noen store smarte romvesen. Men nøkkelen til å forsvare seg mot et onde ligger i en superskapning kalt det femte element. For å gjøre det hele ekstra vanskelig har det onde alliert seg med ‘bagguyen’ Zorg, som gjør livet surt for alle han møter på sin vei. Ved en tilfeldighet treffer Korben Dallas på den mystiske jenten Leeloo og sammen med kampen om å få tak i noen spesielle steiner er jordens skjebne i Dallas sine hender...

Begynner med...
Det hele begynner ute i verdensrommet i det et stort romskip som passerer foran oss på vei mot jorden. På jorden besøker vi en pyramide. Inne i pyramiden finner vi en professor som forsøker å løse pyramidens hemmelighet. Romskipet lander rett ved pyramiden og ut kommer det en rekke snåle romvesen som entrer pyramiden og får med seg noen steiner som de sier ikke er trygg der lenger.

Like gøy i dag som da den kom
Filmen tok meg med storm da jeg så den på kino. Jeg hadde ikke hørt noe om den på forhånd og derfor ble dette en stor kinoopplevelse. For hvert gjensyn synes jeg at jeg filmen holder seg upåklagelig godt. Her får man en herlig effektlek og en film som nesten grenser til en tegneserieverden. Filmen gjør sakene sine svært solid. Det er lite eller ingenting å trekke på denne filmen, annet enn de som synes den kanskje går litt over the top.

Svært lovende start
Man får en nærmest perfekt begynnelse. Jeg digger hvordan man sakte men sikkert blir satt inn i filmen på svært underholdende vis. Vi får et klassisk enkelt eventyr med kampen mellom godt og ondt, men ting er presentert på en svært overbevisende måte. Konseptet er herlig klekket ut og er akkurat passe skrudd til. Med liten rokking på ting her kunne alt blitt sårt ført over i det latterlige, men slik blir det heldigvis ikke i det heletatt.

Blant Luc Bessons beste filmer
Filmen er skapt av Frankrikes svar på Steven Spielberg. Luc Besson gjør her en av sine aller ypperste filmer. Sammen med Leon fremstår dette som noe blant hans største mesterverk. Mye av grunnen er at det visuelle uttrykket sitter og at resten av elementene er en god match sammen. Besson skrev også manuset da han var i tenårene og det er tydelig at han har hentet sin inspirasjon fra solide saker. Dette er på mange måter som 1990-tallets svar på Star Wars. Verdenen er gjennomtenkt med flere lag og masse planeter og romvesen.

Visuelt treffende
Dette skiller seg også godt ut i mengden. Man har aldri helt fått presentert denne sci-fi-blandingen før. Designet på romvesenene og scenografi er bare übertøft. Her har man med noen svært begavede designere å gjøre. Kostymene ble eksempelvis skapt av den franske motedesigneren Jean-Paul Gaultier. Det er et flott fargespill i filmen med masse kraftige knallfarger med det oransje håret til Lilo i sentrum for det hele. Også musikken er veldig fengende med blanding mellom heftige bassrytmer, opera, symfonier med mer.

Flotte skuespillere
Skuespillerne gjør også sitt for å få dette til å glimre. Bruce Willis er et bra skuespillervalg for denne barske mannen med tredagersskjegg og røffe interesser med stadig på kant med loven. Chris Tucker (Rush Hour, Money Talks) gjør også en passe skrudd rolle her som den nærmest hysterisk eksentriske TV-stjernen. Gary Oldman (Léon, Batman Begins, Dracula) er også passe vemmelig som superskurken Zorg. Ian Holm (Ringens Herre) spiller den viktige munken Vito Cornelius. Og sist men ikke minst får man superdeilige Milla Jovovich i rollen som det femte element.

Man får en flott sci-fi-setting her. Det er stor variasjon på romskip, romvesen og hvordan fremtidsverdenen ser ut. Det er også en treffende humor som er med å krydre inntrykket. Som i MIB får man også en del bisarre karakterer som er med å ivareta den lekne humoren. Det er noen vanvittig kule scener mot slutten av filmen. En av dem er når en blå diva synger en vanvittig vakker komposisjon på scenen mens noen krigere tar over romskipet hun opptrer på. Lydsporet er også dritrått og musikken like så. Om du ikke har fått med deg denne underholdningsbomben, så må du få fingeren ut å bestille den først som sist.

- Valerian and the city of a thousand planets - Fargesprakende og rotete sci-fi
- Lucy - Lucy in the sky...
- Léon - Mesterlig og rørende dramathriller med god action
- Nikita - Spesiell, frisk, fransk action fra Besson
- Det Store Blå - Dykkeren som var i ett med havet

- Visuelt stilsikker fremtidsaction

30.05.2011 sier Jacob: Har hatt svært lyst til å se denne lenge og nå fikk jeg bare enda mer lyst! God omtale :)

• Det Femte Element
  • Filmforumet