Anmeldelse av Heart of Lightness - Søvnløs i Lofoten, norsk film fra 2014

Komedie, Drama Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: Alle år

Heart of Lightness - Søvnløs i Lofoten - Trailer 20.10.2013

Alternativ Ibsen fra billedskjønne Lofoten

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 29.05.2014]

Førstegangsregissør Jan har fått støtte til å lage spillefilm, men har drukket opp alle pengene. I London ser han en teateroppsetning av Henrik Ibsens ”Fruen fra havet” og han får da idéen om å spørre skuespillerne om å bli med til Norge, Lofoten og midnattssola for å spille inn stykket som film.

Idéen til nettopp denne problemløsningen er ganske så genial skal det vise seg, både rent tematisk i filmen, samt resultatmessig for filmen. Hvorfor man har tatt med alt dette rollset og tullet i starten, med at regissøren har drukket opp pengene, er lat, uengasjert og så videre, anes ikke, det oppleves uansett bare teit, forstyrrende og merkelig.

Etter hvert går ting seg imidlertid litt bedre til, ettersom vi blir mer kjent med skuespillere, omgivelser og kommer mer inn i stykket om denne emosjonelt slitende fruen fra havet. Krysningen og blandingen av denne dokumentariske måten å formidle Ibsens historie på, blandet med ’filmen i filmen’-stilen, blir mer og mer interessant jo lenger uti det hele vi kommer.

Matspesialist Jan Vardøen har lenge villet lage film, og med et godt knippe dyktige skuespillere som han fikk med over til Lofoten for å spille Ibsen, har denne litt merksnodige måten å fortelle på blitt til en fascinerende og interessant film. Når akkurat denne Ibsen-historien heller ikke er så godt kjent som flere andre av samme forfatter, ja slik blir det hele noe litt mer ”nytt” og givende for oss som ikke er like kjent med dette konkrete menneskedramaet.

Ved å ta enkelte moderne grep innen manusomskriving og formidling, klarer Ibsen igjen å virke aktuell og udødelig, og slik blir man godt dratt inn i dramaet som utspiller seg i ”Fruen fra havet”, et klassisk trekantdrama i kjent Ibsen stil hvor den kvinnelige karakteren er sterk og selvstendig.

Selv om Ibsen i seg selv oftest er tunge, dramatiske og emosjonelt medrivende dramaer, så har Vardøen smart nok lagt inn litt humor og hverdagsvidd innimellom selve filmopptakene av Ibsen-stykket. Slik blir en menneskelig varme og sjarme tilført slik at dette ikke bare blir nok en gjenfortelling av et Ibsen-drama, men mer også i retning feelgood. Det aller beste med det hele er utvilsomt uansett de fantastiske locations hvor man har sendt denne gjengen britiske ”snobber” til å spille. Lofoten og omkringliggende områder gir en haug med smellvakre landskapsbilder, tagninger, lyd og lysforhold som utvilsomt må trollbinde et internasjonalt publikum. Selv undertegnede som nordmann blir slått av hvor vakkert og dramatisk landskapet er der oppe, og det tilfører en uvurderlig stemning til alt.

I starten oppleves ”Heart of Lightness – Søvnløs i Lofoten” som noe rotete. Mangelen på motivasjon fra regissøren og det lite flatterende bildet av Vardøen føles overdrevet filmatisk og rart i begynnelsen, selv om man forstår poenget med at han får idéen til å filmatisere Ibsen-stykket i Norge etter å ha sett det på scenen i London. Når skuespillere og filmteam får etablert seg bedre i Lofoten, først da begynner også det eksotiske og tiltalende ved både settingen, locations og karakterene å sette seg. Til slutt får vi følelser av å ha sett noe både litt nytenkende, gripende og ikke minst pent annerledes, litt som Ibsen blandet med en norsk variant av et Jane Austen-drama, bare lagt til smellvakre Lofoten denne gang.

- Det norske hus - Ujevn harselering med Det norske hus
- Høst - Sært, men pent Oslo- og karakterportrett

• Heart of Lightness - Søvnløs i Lofoten
  • Heftig
  • Oppland Arbeiderblad

«Rashomon - Demonenes port»

«Addams Family Values»