Anmeldelse av Maleficent, amerikansk film fra 2014

Action, Eventyr, Drama, Familie, Fantasi, Mysterie Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 11 år

Maleficent - Trailer 13.11.2013

Rotete om ond og pen Angelina Jolie

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 29.05.2014]

Den gode feen Maleficents hjerte blir til stein etter å ha blitt sveket. Robert Stromberg debuterer som regissør med ”Maleficent”, men han er langt fra nybegynner i faget. Han har tidligere jobbet som produksjonsdesigner og med visuelle effekter på giganter som ”Avatar”, ”Alice in Wonderland”, ”Oz the Great and Powerful” og ”Pirates of the Caribbean: At World’s End”, bare for å nevne noen. Nettopp effektene og det visuelle er noe som virkelig også briljerer i ”Maleficent”. Uten å bli over the top-aktig og usmakelig storslått serveres flere lekre og snasne enkelscener, typisk når Maleficent forbanner og bruker sin vrede over konge og fedreland.

Å fortelle den velkjente historien om Tornerose igjennom øynene til den tilsynelatende iskalde feen Maleficent er et godt utgangspunkt. Dette gir nytt liv og energi til en historie man alle trodde man kunne, men som vi altså skal få se absolutt ikke visste alt om. Det hele starter langsomt og grundig når vi blir kjent med Maleficent som barn og ungdom. Hun opplever forelskelse og hjertevarme, for hun er altså i utgangspunktet et godt vesen som bare vil beskytte sin verden mot de fiendtlige og grådige menneskene, ledet av en konge. Men når den nye kongen, den samme mannen hun elsker, snur ryggen til henne, kaster hun en forbannelse over hans datter som på sin 16nde fødselsdag skal stikke seg på en tein og falle i evig søvn.

Så kommer midtdelen, en langdryg og uthalende del hvor til forundring og forandring Maleficent blir prinsesse Auroras fostermor uti skogen, en vri vi ikke akkurat så komme. Her stappes det mye glorete og idyllisk svada inn, bare for at Aurora skal bli 16 år og vi skal komme oss videre til sluttdelen. Også her kommer en vri, skjønt en litt sjarmerende og søt en, uten å røpe hva det gjelder, bare at det har med oppvåkningen av prinsessen å gjøre.

Det er overraskende mange hull og ’jasså!’-er i historien om ”Maleficent”. Det er ikke akkurat første gang nyere filmatiseringer av Disney-eventyr blir skrevet om for å gis nytt liv. Både ”Snow White and the Huntsman” og ”Alice in Wonderland” prøvde å gå utover de kjente eventyrene. Om det alltid har funket så godt spørs, det er for eksempel merkelig at Maleficents evner og trolldom ikke kan brukes til ditt og datt, når hun tross alt bruker den til nettopp ditt og datt. Og hvorfor skaper hun seg ikke nye vinger, når de blir klippet av? Hva med kongen som blir helt fullstendig uforståelig ond, som om det skulle være representerende for menneskene? Virkelig?!

Slike elementer hoppes det skuffende lett over, gang på gang, og det er virkelig synd, for det visuelle og storslagne er til å spise opp. Angelina Jolie som den onde feen gnistrer som ond og har et blikk og killerlooks som virkelig kan drepe. Det lyser altså godt igjennom at regissør Stromberg så absolutt har gjort det han kan best, nemlig å designe, fargelegge og spektakulære seg igjennom et eventyr. Og så er de tre gode feene forresten veldig irriterende masete, og umorsomme.

”Maleficent” er imidlertid godt underholdende hele tiden. Selv om mye sukkersøtt i CGI-effekter i skog og kongerike overøses i mange scener, er det tilsvarende mye snadder i action- og mer skumle scener. Smakfull bruk av dette gjør at store som små vil kunne kose seg godt, dog med en nesten skremmende skummel svak og rotete historie i bunn.

- Maleficent: Mistress of Evil - Deilig eventyreskapisme!

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Tourist - Voksen og stilfull
- Wanted - Tåpelige Wanted
- Changeling - Sterkt drama med mystisk vri
- Lara Croft - Tomb Raider - Livets Vugge - Nok en middelmådig Tomb Raider-film
- Tomb Raider - Ikke i nærheten av noen storfilm

- Fortellingen om den onde feen fra Tornerose-eventyret
- Frisk vri på en klassiker

28.09.2014 sier Christine Vicktoria Fredriksen: Kommentar til KrisMs omtale 'Frisk vri på en klassiker': Denne fikk jeg veldig lyst til å se etter denne anmeldelsen her..!

• Maleficent
  • Flickchickcanada.blogspot.no
  • Fullstendigkaos.blogg.no
  • Biojensen.dk
  • Filmpuls.dk

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»