Anmeldelse av Silicon Valley - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2014

Komedie Spilletid: 30 minutter

Silicon Valley - Sesong 1 - Frisk og nerdete om IT-gryndere

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.06.2014]

Silicon Valley er innovasjonens vugge takket være skoleavhoppere som skapte revolusjonerende ideer som har endret verden. Richard og programmerervennene, Big Head, Dinesh og Gilfoyle, drømmer om å gjøre det stort. Da det blir klart at Richard har utviklet en kraftig datakomprimeringsalgoritme til nettsiden sin, blir han oppvartet av to store Silicon Valley-investorer. De tilbyr ham 10 millioner dollar for hans ide, men han får også et annet forslag om guiding og 200 000 dollar for å få en liten prosentandel av selskapet og en sjanse til å bli milliardær på ideen. Richard velger å gå for å bygge opp et selskap selv, dette får oppkjøperen til å lyse rødt av hevn og de forsøker å skape et lignende produkt raskt for å komme dem i forsøket. Her får vi se hvordan Richard og kompani forsøker å skape noe stort, men det er ikke så lett som de først hadde trodd, da de satt med millioner av dollars i blikket og siktet mot stjernene...

Mer naturlig komikk enn Big Bang Theory
HBO har skapt mye bra opp igjennom årene, og denne serien er ingen unntak. Serien klarer å ta IT-bransjen på alvor og ta nerdemiljøet på kornet. Og denne gangen gjør de det også på en mye mer naturlig måte enn det noe lettere sit-com-serien ‘The Big Bang Theory’. Man ler kanskje ikke like mye av Silicon Valley som ‘Big Bang ...’, men for min del synes jeg Silicon Valley er en veldig kul ny serie. Dette er en allmen serie som bør være alle gryndere og kommende næringsdrivende drømmeserie. Man kan også lære litt av serien som problematiserer hvor hardt det er å lykkes også utover det å ha en solid ide.

Store drømmer
Serien åpner med at Kid Rock synger en rockelåt på en scene. Vi er på en fest for at et selskap har blitt solgt for mange titalls millioner dollars. Der blir vi kjent med våre nerdevenner som er der fordi de kjenner en i selskapet. De er alle veldig misunnelig på de store gutta som har lykkes og solgt gullfuglen. Og det de ikke vet er at de selv snart skal hive seg på den samme store pengegaloppen.

Det er ikke bare, bare å skulle starte for seg selv
Nerdene får et stort sjokk i møte med folk som vil kjøpe ideene deres. Det hele går litt raskt i svingene. IT-selskaper handler ikke bare om å ha et godt produkt, men også hvordan man markedsfører det. Steve Jobs er et godt eksempel på dette, da han klarte å skape enormt mye entusiasme rundt produktene hos kundene. Nerdene vet ikke helt hva det vil si å starte et selskap. De fokuserer mye på produktet, men har ingen markedsplan og forretningsstrategi. Det er med andre ord mye som er nytt for hovednerden Richard. Han må også verdsette vennene hans i firmaet. Det ender med at han må gi sparken til hans beste venn, Big Head. Det topper jo også når denne vennen får tilbud fra konkurrenten om å jobbe for ham som hevn for å fremstille det samme produktet som Richard lager. Vi får se hvordan nerdene får sloss mot de store gutta i bransjen.

Smart humor og gode poenger
Silicon Valley skaper et autentisk miljø med menneskelige nerder. Humoren er et fint krydder som gjør at dette føltes ekstra spiselig. Noen ganger ler man litt av hvor lite naiv nerdene er på de områder som ikke omfatter deres kjerneområde. Humoren er både søt og ærlig brutal når det kreves. Vi ser at nerdene på samme måte som hovedrollen i HBO-serien ‘Hello Ladies’ ikke strekker helt til når det gjelder å kommunisere med verden rundt seg og det annet kjønn. Men i sammenligning er ikke ‘Silicon Valley’ like flau og over the top som ‘Hello Ladies’. I tillegg er ‘Silicon Valley’ en mer velskrevet serie enn ‘Hello Ladies’. Noen få ganger faller man for noen simple fristelser for å skape litt ekstra humor, dette kunne man lett ha spart seg for.

Skapt av mannen bak 'Beavis & Butt-head'
Silicon Valley er skapt av Dave Krinsky, John Altschuler og Mike Judge. Den mest kjente av de tre er helt klart Mike Judge. Han er mmannen bak sukess-serier som ‘Beavis & Butt-head’ og ‘King of The Hill’. Han står også bak kultkomedien Office Space fra 1999, som er en sær perle på komediehimmelen. De har klart å skape en smart serie i ‘Silicon Valley’. Den omhandler også noe av det samme som konkurrenten, Betas (Amazon). Men ‘Silicon Valley’ er både morsommere og enda mer gjennomført. Man tenker også litt på David Finchers ‘Social Network’ som også har klare nerder, men om noe mer skruppelløse og som kjører en enda hardere linje. Som i ‘Social Network’ får man se at det ikke er like enkelt å være David i kampen mot Goliat.

Skuespillet er solid
Rollefigurene er bra skapt og satt sammen. Thomas Middleditch er totalt ukjent i min bok, men han briljerer virkelig som hovedkarakteren Richard. Christopher Evan Welch spiller en karismatisk rolle som Peter Gregory. Det er mannen som velger å investere i selskapet for prosenter i tillegg til at han råder folk til å slutte på gymnaset for å følge sine ideer. Den kanskje støreste stjernen i skuespillerstaben er Martin Starr (Knocked Up, Adventureland, This Is the End og Død snø 2). Han spiller den arrogante satanisten Gilfoyle. Resten av gjengen blir spilt av ukjente navn som Josh Berner (Big Head), Kumail Nanjiani (Dinesh), T.J. Miller (Erlich) og Aly Mawji (Aly Dutta).

Nerdeguttene er troverdige
Alle de riktige referansene er også på plass. Det blir mye nerdeprat, men man henger alltid med på hva som er meningen bak praten. Her blir alt nevnt som TED-Talks og annet som gies 'cred' til fra bransjen. Jeg liker hvordan serien beskriver nerdene. Serien forteller at programmerere alltid går rundt i grupper på fem. Det er alltid en lang tynn hvit fyr, en kort og en tynn asiat, en tykk fyr med hestehale, en med rart skjegg og en inder. Men det er lite eller ingen betydningsfulle kvinner med i serien. For noen kan dette bli litt for mange gutter og lite kvinnelig krydder.

Oppsummering
For min del synes jeg denne serien var svært treffende. Jeg har også fulgt en rekke tidligere grunderhistorier fra IT-verdenen og dette er også en av dem som føles bra underholdende uten at alt går rett til stjernene med det første. ‘Silicon Valley’ viser at det spirer og gror i HBOs solide sortiment. Jeg synes nok ikke denne serien var like underholdende som ‘True Detective’ (også HBO), men likevel var det en serie jeg fikk overraskende mye ut av. Serien er smart og har stort potensiale, men om den klarer å nå ut til folket gjenstår å se. Om man har det minste interesse for datamaskiner, programmering, selskaper eller bare liker å se nerder som ikke alltid viser seg fra sin beste side og er litt ute av kontroll, så er dette en serie du bør sjekke ut. Jeg ble faktisk så hektet at jeg så hele sesongen i en engang uten pause. Nå venter jeg bare i spenning på en ny sesong som kommer neste år.

- Silicon Valley - Sesong 2 - Enda bedre!
- Silicon Valley - Sesong 3

• Silicon Valley