Anmeldelse av Tilbake Til Framtiden (Back to the Future), amerikansk film fra 1985

Komedie, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 11 år

Tidsreisemoro

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.06.2014]

Marty McFly er en ungdom i sin beste alder. Han er venner med oppfinneren Doktor Emmet Brown som er litt av en genial artig skrue. Browns siste oppfinnelse er en tidsmaskin. Ved et uhell ankommer Marty tilbake i tid til den tiden da hans foreldre var unge. Der møter han sine foreldre som tenåringer, og han roter det litt til slik at hans foreldre kanskje aldri møttes og hans eksistens opphører. Nå trenger han hjelp av Doktor Brown alla 1955 til å gjøre tidsmaskinen klar til å reise tilbake, samtidig må han fikse alt rotet han har forårsaket før han drar tilbake...

Marty prøver el-gitren på full guffe
Filmen åpner med det vi tror er en klokkebutikk men viser seg å være oppfinner, Doktor Emmets, hjem. Han er en artig skrue som lager oppfinnelser for alle tenkelige og utenkelige ting. Vi får også vite at det i nyhetene er plutonium på avveie. Like etter kommer ungommsgutten Marty på besøk. Men da ikke doktoren er hjemme, prøver el-gitaren sammen med giganthøyttaleren på mer enn full guffe. Det resulterer i en stk sprengt høyttaler og Marty begraves i bokreol av lydtrykket. Mens Marty ligger der ringer telefonen. Han tar den og det er Emmet. Emmet ber Marty møte ham klokken 01:15 på en parkeringsplass.

Marty er en herlig type
Marty er ung og oppfinnsom. Han liker dog ikke skolen, som han ser på som en plage i hverdagen. Han kommer ofte for sent og får problemer med lærerene. Hans interesser er rullebrettkjøring og spille el-gitar med bandet sitt. Han er også svært glad i familien sin, men liker nok mest å bruke tid på kjæresten Jennifer eller sin gode venn, Doktor Emmet Brown. Her får Emmet og ham et bånd gjennom tid og rom.

Doc er en artig skrue
Doktor Emmet Brown har gjort tidenes oppfinnelse. Han har nemlig klart å skape en tidsmaskin i form av en bil. For å kunne reise i tid krever det volsomme mengder energi og da er ikke en bensinmotor nok. Dette har Doktor Emmet Brown løst med å tilføre plutonium som bilens energikilde. Han har stjålet plutoniumet fra en gruppe Libyske nasjonalister, som han skulle lage en atombombe for. Men det er en ting Doktor Brown ikke har kalkulert i all sin begeistring, og det er hvordan han skal kunne få tak i plutonium til å reise tilbake til fremtiden igjen.

Filmen åpner nærmest perfekt
Jeg elsker begynnelsen på filmen og måten man får introdusert rollefigurene på. Det er kult å møte den mystiske doktoren for første gang. Det er noe friskt, raskt og ledig over måten ting presenteres på. Filmen fortelles med stor glede og oppfinnsomhet. Det er mange detaljer i filmen som gjør at filmen også fungerer fint å se flere ganger. Dette fremstår som en meget solid episode av Doctor Who, bare at man her kjenner doktorens sanne navn.

Tilbake til 1955
Tenk å kunne reise i tid og oppleve fortiden og for den saks skyld også fremtiden. Marty opplever et tidsreisemareritt. Hans beste venn dør i nåtiden og for å redde sitt eget liv reiser han tilbake i tid til 1955 for å slippe unna noen terrorister. Men så starter de virkelige problemene. Hvordan skal han komme seg tilbake? Og han kommer også til skade for å endre historien slik at han nesten visker ut sin egen eksistens. Han trenger seriøst hjelp fra Doktoren til å komme med en genial løsning for å skape 1,21 Gigawatt. Det er en nesten uløselig oppgave i 1955. Kanskje det gjør at Martys liv i 1985 opphører.

Humor, eventyr og sci-fi
Filmen er svært lettbeint underholdning som nesten alle vil like. Det er noe eget med slike klassikere av dette merket som lykkes på nært sagt alt de forsøker seg på. I denne første ‘Back to the Future’-filmen, setter man raskt standarden. Her får man presentert historien med en viss mengde eventyr og også en god del morsomme episoder og kommentarer. I tillegg kommer sci-fi-momentet som gjør denne filmen ekstra interessant for min del. Jeg liker også hvordan filmen enkelt behandler tidsreiser uten å gjøre ting for komplisert. Komielementet er akkurat passe skrudd til slik at man kjøper spøkene og de noe karikerte rollefigurene.

Oppsummering
Denne første filmen i ‘Back To The Future’-serien er meget solid. Skuespillet er herlig fremført av Michael J. Fox og hans samspill med Christopher Lloyd gjør også filmen svært minneverdig. Mot slutten blir det også mye spenning. For noen er det kanskje litt skuffende at når man kan reise hvor man vil i tiden, så velger man trauste 1955. Men alt er jo bare en tilfeldighet. I tillegg er dette jo bare første film i serien. Neste film dekker selve fremtiden og så skal vi tilbake til weterntiden i siste film. Med andre ord får man tilsammen hele pakken av tidsreiser.

- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- A Christmas Carol - Animert forsøk på en julefilmklassiker
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Døden kler henne - Å ikke dø kan bli en forbannelse...
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

- Fornøyelig sci-fi-eventyr fra fortiden

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

• Tilbake Til Framtiden
  • The Telegraph
  • Filmhjerte.blogg.no
  • Fast-rewind.com

Universal Studios / Universal Pictures, Amblin Entertainment

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»