Anmeldelse av The Exorcism of Emily Rose, amerikansk film fra 2005

Drama, Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 15 år

Tro og tvil i rettssalen

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 20.06.2014]

Når unge Emily Rose dør etter en eksorsisme, blir mistanke og skyld lagt på presten som utførte djevelutdrivelsen. Fader Moore blir arrestert og brakt for retten tiltalt for drap. Når rettsaken starter, opplever etter hvert Moors forsvarer i Eirin Bruner at merkelige ting skjer, mens hun selv må kjempe en svært vanskelig sak vedrørende tro, religion, skepsis og en sak nærmest alle tror hun er dømt til å tape.

Blant haugen med utallige eksorsismefilmer og historier om djevelbesatte folk, er det ikke mange som kan skilte med å virkelig forsøke virke realistisk, troverdig og i tillegg også kan skilte med å være basert på en sann historie. Episoden med Emily Rose er nemlig basert på en tragisk sak fra Tyskland tilbake i 1976. Anneliese Michel var tysk katolikk og lærerstudent som etter flere års sykdom, hvor årsakene fremdeles er omstridt, døde kun 23 år gammel. Selv mente hun at hun var besatt av demoner, mens rett før hun døde ble det utført en eksorsisme på henne av to prester. Dette såkalte ”Klingenberg-tilfellet” er løselig basisen for denne filmen.

Realistisk tilfelle

Der giganten iblant slike filmer i ”Exorcisten” fra 1973 fremdeles er slagkraftig som tusan, dog er en veldig filmatisk effektdrevet film, blir ”Emily Rose…”-historien mer jordnært forankret i nåtiden og virkeligheten. Filmen tar videre opp spørsmål som mange over hele verden kan relatere seg til, uten at det blir helt over the top-aktig slik som med Regan som blir fullstendig kokko og gal i ”Exorcisten”. Tematikk rundt katolisisme, religion og tro, samt legevitenskap, psykiatri og annet er grunnlaget for historien om Rose. At hun høyst trolig hadde epilepsi, etterfulgt av blant annet depresjoner, og ikke fikk den legehjelpen hun burde hatt, kan være den vitenskapelige forklaringen på hennes lidelser. Eventuelle andre mer skumle grunner får vi aldri svar på.

Jennifer Carpenter spiller tilfellet Emily Rose, jenta som altså lider seg igjennom sine siste år med depresjoner, fysiske og mentale anfall, samt et endelikt som er tvers igjennom tragisk, uansett bakgrunn og årsaker. Jennifer Carpenter må sies å ha slått igjennom med denne filmen og hun er senere kjent blant annet som Debra Morgan, søstera til ”Dexter”, samt fra den helt greie ”Quarantine”, remaken av den fantastiske spanske skrekkrullen ”Rec.”. Carpenter spiller helt fortreffelig rollen som den plagede Emily, og hele hennes vesen blir det noe ”Carrie”-aktig over, en plaget sjel, stakkarslig og sårbar, og vi lider mye med henne. Både presten Moore, spilt av Tom Wilkinson, og Laura Linney som advokat Eirin Bruner er også solide i sine roller.

Film vs. ”virkelighet”

Det mest ”skuffende” med filmen er de klart tydelige amerikanske trekkene som er lagt inn, som for eksempel det at også andre karakterer i ettertid opplever merkelig og urovekkende ting og hendelser. Advokat Bruners hendelser forblir slik kroneksempelet i filmen på elementer som nesten ødelegger enhver troverdighet som filmen forsøker bygge opp rundt saken, for hadde man nå en gang bare holdt seg til Emilys grusomme opplevelser, ja så hadde alt kanskje vært enklere å spise og tro på? Slik filmen er gjort forblir den altså hakket for filmatisk (over)tydelig som nettopp modifisert og kommersielt tilpasset film, og ikke bare ’basert på en sann historie’-formidling for eksempel gjort i en dokumentarisk stil.

Denne litt vaklende tvetydigheten med filmen, på den ene siden en ”sann” historie, på den andre siden tydelig filmatisk skrekkfilm, skaper altså litt trøbbel for hele greia. Også todelingen av historien, den ene vektlagt rundt religiøs overtro, den andre på medisinske forklaringer og fornuft, skaper en duell i ståsted, tro og valg. Som publikummer blir man derfor stadig både skiftende, vaklende og videre tvunget til å ta side, samtidig som at man (forhåpentligvis på filmens vegne) også blir noe usikker på hva man tror på og skremt innimellom. Nettopp denne tosidigheten som man jo blir stilt overfor i denne historien klarer dog filmen på en rimelig effektiv måte, i hvert fall underholdningsmessig sett, å skape et bilde av denne dirrende usikkerheten som både karakterer og troende folk verden over trolig vil oppleve rundt en slik hendelse.

Heldigvis pøses det ikke på med verken overdrevne effekter, heidundrende kamerakjøring eller musikk hjemme hos familien Rose eller andre steder det innfinner seg merksnodige ting. Slik blir også filmen bedre forankret i det troverdige og spiselige sjiktet, ikke blant alle de totalt overdrevne og nærmest usmaklige overdrevne djevel-filmene innen genren.

Det er laget mang en film vedrørende djevelbesettelser og utdrivelse av denne støggen opp igjennom årene. ”The Exorcism of Emily Rose” presenterer en klar todelt problemstilling rund temaet og skal videre ha ros for å i hvert fall forsøke å sette oss publikummere godt i en posisjon hvor vi rett og slett nærmest blir tvunget til å ta standpunkt, tenke og gjøre oss refleksjoner rundt tematikken. Kanskje er også dette filmens hovedanliggende og styrke, men at den innimellom også gir flere herlige frysninger på ryggen skader da heller ikke.

- Doctor Strange - Herlig forfriskende om merkelig doktor!
- Deliver Us from Evil - Ikke ondt og skummelt nok
- Sinister - Tidvis forstyrrende og skremmende ondskap!
- The Day the Earth Stood Still - Trussel fra det ytre rom knebler jordens forsvar
- Hellraiser - Inferno - Veldig todelt opplevelse

• The Exorcism of Emily Rose