Anmeldelse av Still Life, engelsk (britisk) film fra 2013

Kortfilm, Drama Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: Alle år

Ettertenksomt og hjertevarmt blikk på livet

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 14.08.2014]

John May er en mann med et stort varmt hjerte og omsorg for sine klienter. Disse klientene er imidlertid døde, for han jobber som en slags begravelsesagent, en mann som finner fram til slektninger og venner av avdøde frem mot begravelsen, noe som ikke alltid er like enkelt. En dag får han beskjed om at jobben hans er overflødig, lite effektiv, og dermed skal avsluttes innen få dager. John får et siste oppdrag, som viser seg å være en nabo, og han bestemmer seg for å ikke gi opp å bringe mannen og hans nærmeste sammen, en siste gang.

Britiske Eddie Marsan er, med sitt karakteristiske utseende, blitt sett mang en gang først og fremst i biroller. Denne gang er det han selv som står i sentrum som denne lavmælte, sindige, tålmodige og enormt hjertevarme John May. Han har selv ingen familie, ei heller noen venner, men gir alt i jobben sin med å gi de avdøde menneskene en siste medmenneskelig ære.

John er et dydsmønster av dimensjoner, pertentlig og som en grå mus å regne. Dette byr på flere småvittige situasjoner hvor underfundige observasjoner rundt hverdagen hans, liv og levnet gir en herlig tone i filmen. Filmspråket er nærmest like rolig, med lange tagninger, rolige kamerakjøringer, og klipping i lav rytme. Midtveis blir det etter hvert litt vel rolig og søvndyssende, det hele virker som å gå litt i stampe her. Mot slutten skjer det heldigvis en utvikling i historien og ting faller mot slutten helt på plass.

Det er vanskelig å bli noe annet enn ettertenksom og smått rørt av historien om John. Det er en typisk rolig, stille og pent enkelt fortalt historie som får oss til å tenke over ting vedrørende livet, døden, oss selv og være nærmeste. Filmatisk er det altså enkle grep som er gjort, pent og respektabelt passende i forhold til handling og tema, men ikke noe videre revolusjonerende utover dette.Det savnes enda mer av denne humoren som det ofte er tilløp til, men som dessverre koker bort i ganske så lite egentlig, alt for ofte. Dette hadde gitt større og mer tilspissede kontraster mot det mer alvorlige i tematikken her.

Det hele avsluttes med en meget sterk og tårefremkallende sluttscene som virkelig åpner opp tankevirksomheten og ikke minst lar oss gå enda mer ettertenksomt ut av kinosalen. Filmens sterkeste kort er en nydelig moral og viktige og smarte observasjoner rundt nestekjærlighet til våre medmennesker. ”Still Life” anbefales som et rolig og givende alternativ av en film.

- Alltid nære deg - På grensen til smertelig vondt, om død og adopsjon.

• Still Life

Storbritannia, Italia