Anmeldelse av The World's End, engelsk (britisk) film fra 2013

Komedie, Sci-Fi Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 15 år

The World's End - Internasjonal trailer 07.05.2013

Moro pubrunde, men ikke så mye mer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.08.2014]

Da Gary King og vennene hans vokste opp, hadde de mye fest og moro. Men det er bare det at de aldri helt fullførte den episke pup til pub-runden som han drømte om da de var tenåringer. Nå er det gått 20 år siden de var unge og lovende. Gary forsøker å samle sammen gjengen som nå er blitt mer etablert enn han hadde drømt om. Selv har Gary stått på stedet hvil og ikke tatt på seg noe jobb eller familie. Slik han ser det så er det viktig å være et fritt menneske. Etter mye overtalelse får han med seg gamlegjengen noe ufrivillig med på pubvandringene. Dette blir en kveld de alltid kommer til å huske, selv om de får i seg store mengder alkohol...

Tredje filmen fra ‘Shaun of the Dead’-gjengen
Når jeg første gang hørte om planene om filmen “The World's End”, jublet jeg. Endelig skulle jeg få mer av gjengen som jeg elsket. For min del begynte det hele med Shaun of the Dead. Det er en film jeg rett og slett ikke kan få nok av. Det å få servert Zombiefilmen på en humoristisk måte med å gjøre alle poengene ut av de saktegående døde, var noe som traff meg. Og noen år etterpå fikk vi Hot Fuzz som kanskje er det morsomste bygdehumoren jeg har fått servert fra engelsk hold noensinne. I førersetet for alle filmene sitter regissør Edgar Wright og med seg på laget har han de viktige brikkene Simon Pegg og Nick Frost. Dette er den tredje filmen de gjør sammen, men “The World's End” innfridde dessverre ikke alle mine skyhøye forventninger.

Humor forent med 1990-tallsreferanser
Denne gangen får man servert engelsk humor med masse dop og sex-referanser. For min del ler jeg av mye av det jeg får servert, men synes at filmen mangler det siste lille ekstra for at jeg skal hikste i ekstase. Vi får et tverrsnitt av det som ofte blir resultatet av en fuktig runde på byen med de tøffe gutta og mer til. Her får vi heftig drikking og en del slåssing i heftig harmoni. Hovedpersonen Gary er en alkoholisert mann som ikke har blitt noe i livet, men han vil fremdeles samle sammen gamlegjengen for å gjenoppleve litt av sin ungdoms byfest. Men det er bare det at alle de andre i gjengen har vokst opp og blitt noen skikkelige streitinger. Det blir med andre ord en masse mimring for deg som var ungdom på begynnelsen av 1990-tallet.

Overraskende tvist
Når man først ser filmen, så tror man at dette kommer til å bli en film om pub og drikking, men så snur filmen halvveis tvert om og gir deg en overraskelse i form av den man får i eksempelvis ‘From Dusk Till Dawn’. Jeg skal ikke avsløre overraskelsen for deg som vil se filmen, men den er helt klart noe som preger filmen. Humoren treffer ganske greit og gir deg jevnt over mange artige poenger og vitser. Filmen leverer mye bedre enn Hangover-oppfølgerne og manuset er servert med nok kvalitet til at man koser seg mens man ser. Men denne tredje filmen med Pegg, Frost og Wright er nok ikke like episk som sine forgjengere, selv om denne filmen også helt klart har sine stunder.

For min del var nok dette ikke helt en innertier. Poengene var gode nok, men innpakningen kunne nok vært mer innbydende presentert. Jeg skulle også ønske at manuset hadde en litt mindre enkel historie. Det hele blir nesten litt for banalt når man kan oppsummere alt som skjer på få linjer. Personlig synes jeg også at filmen var litt for lang. Man kunne løst mye her uten å repetere ting i det vide og det breie. Man blir overrasket over tvisten, men så slutter det der og man går raskt lei. Alt i alt er dette godkjent nok til å kaste en firer på terningen.

- Baby Driver - Høyt gir og høy puls
- Scott Pilgrim vs. the World - En 112 minutters lang musikkvideo med Michael Cera i hovedrollen
- Hot Fuzz - Tiårets actionkomedie
- Shaun of the Dead - Veldig underholdende og til tider legendarisk film

- Særegent britisk tullball

26.08.2013 sier fropal: Denne filmen har fått bra kritikk både hos kritikerne og IMDB-brukerne. Jeg håper på en ny storfilm fra de britiske komikerne. Gleder meg til denne kommer på kino.

• The World's End
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • Heftig
  • Flickchickcanada.blogspot.no
  • Filmskribenten.dk
  • Gamereactor.no
  • Filmpuls.dk

Storbritannia, USA, Japan

«Helvete - historien om norsk black metal»

«Knutsen & Ludvigsen 2 - Det Store Dyret»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«Ju-on - The Grudge»