Anmeldelse av Børning, norsk film fra 2014

Action, Komedie Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: Alle år

Børning - Trailer 13.06.2014

Norges heiteste frieri til bilentusiaster

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.08.2014]

Roy er gatebilkongen i Norge. Han har vært på toppen i mange år og lever og ånder for bil og fart. Hans erkerival T.T. kommer med den ultimate utfordringen. Han vil utfordre Roy med et gateløp fra Oslo til Nordkapp. Den eneste regelen er at det ikke er noen regler og de kjører om en 100-lapp som vanlig. Men løpet blir alt annet enn plankekjøring for de to rivalene da en haug andre kaster seg med i valsen, og med politiet i hælene og med roys tenåringsdatter med på lasset...

Norges bilfilmhistorie er ikke stort å skryte av...
Filmen blir beskrevet som Norges første reine bilfilm. Og det er den også om man ser bort fra den animerte supersuksessen ‘Flåklypa Grand Prix’ som inneholder et kjent billøp. Man kan også nevne den litt sidrumpa ‘Sønner av Norge kjøper bil’ fra 1962, men den kan ikke måles helt mot Børning som er en mye mer fartsfylt parade med både heftigere biler og bedre komikk og poenger. Det skinner også igjennom at Børning er en film for folket. Jeg tror at de som bryr seg om biler, elsker heftige bilfilmer eller komikk som sådan vil omfavne filmen.

En salig blanding av Norge og svidd gummi
Børning er en film som gir deg det du forventer. Som navnet tilsier så blir det litt burning med japanske biler og annen heftig bilkjøring i stor fart. Det blir også en duell mellom forskjellige biltyper, med alt fra det feteste fra Toyota, Mustang, BMW og Ferrari, helt vanlige rånebiler. Stargate har laget en fet musikkhitt som fenger nesten like bra som musikken i ‘The Fast And The Furious’. Alt blir heftig blandet inn med fet norsk musikk, fra blant annet CC Cowboys. Det unike med denne filmen er at man blander inn nydelig norsk natur som danner et storslått bakteppe for all den svidde gummien.

Masse kjente fjes
Filmen blir pitchet med ‘The Fast and The Funniest’, men paralellene er heller mer å sammenligne med ‘The Cannonball Run’ (eller på norsk: ‘Verdens Sprøeste Bilrace’) fra 1980, som handler om å komme seg raskest frem i et gatebilløp over store distanser. Som i Cannonball Run, så er det ganske mange kjente fjes i Børning også, bare de er av den nasjonale sorten. Foruten hovedrollen til Anders Baasmo Christiansen som Roy, treffer vi drømmedamen Jenny Skavlan, som aldri har vært heitere. I andre sentrale roller treffer vi Henrik Mestad, Otto Jespersen, Sven Nordin og Trond Halbo (Ti kniver i hjertet) som gjør et aldri så lite comeback i filmbransjen som skuespiller som godt voksen etter mange års pause. I småroller treffer vi også andre artige personligheter som Zahid Ali og Steinar Sagen.

Humoren er på plass
Humoren er bra hele veien og uten den tror jeg denne filmen hadde falt helt igjennom. Vi blir servert vitser og voldsomme morsomheter langs hele filmstrektningen fra Oslo til Nordkapp. Jeg lo faktisk en del av denne ekle men fungerende humoren. Heldigvis har filmskaperne klart å holde seg unna for mange vitser under beltestedet. Dette blir mer forfriskende morsomt og jeg stortvies med denne muntre og underholdende filmen.

Rutine og sjarme er grunnen til humoren fungerer
Mye av grunnen til at komikken fungerer er skuespillerne. Der skal Henrik Mestad ha en stor del av 'creden'. Hans rollefigur er virkelig noe for seg selv. Jeg kan røpe at han spiller en politimann som legger æren sin i å få stoppet fartssyndere på veien. Måten Mestad løser sin rolle på er det bare å ta av seg hatten for. Han er myndig og med komisk timing, men uten å overdrive. I en av bilene sitter radarparet Otto Jespersen og Sven Nordin. De spiller også hverandre god og viser at de fremdeles har draget på komikk og sjarme.

Til tider synes jeg at Børning fungerer helt etter hensikten. Jeg underholdes godt og manuset forsøker seg også på litt drama mellom bilpappa og datter underveis. Karakterene er ikke det beste med filmen, men de fungerer. Humoren er derimot befriende. Bilscenene er ganske heftige til tider, men det kan bli litt vel mye av dem mot slutten, om du ikke er helt bilfrelst, fordi da kan du sikkert ikke få nok. Sluttscenen er også ganske episk, og den inneholder noe mørk komikk uten å avsløre for mye.

- Børning 2 - On Ice - Variert og morsom oppfølger

- Børning 2 - On Ice - Variert og morsom oppfølger
- Giganten - Vakker skildring av en stor personlighet

- En norsk satsing som har nesten alt
- Godt nivå på norsk svidd gummi

• Børning
  • Filmhjerte.blogg.no
  • Barnevakten.no
  • Gamereactor.no
  • Oppland Arbeiderblad

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»