Anmeldelse av Voyage to the Planet of Prehistoric Women, amerikansk film fra 1968

Sci-Fi Spilletid: 78 minutter

...For en neve dollar mer!

[Skrevet av: Petromax, Dato: 01.09.2014]

...Så hva har vi her? Tittelen høres jo unektelig kjent ut. Kanskje dette er en oppfølger til "Voyage to the Prehistoric Planet" (1965)?! Lovende.

Det hele starter bra med en virkelig kul romfartssekvens... Som senere skal vise seg å bare være stock-footage, klippet sammen fra andre sovjetiske filmer.

Så kommer en voiceover, som forteller om turen til 'The Prehistoric Planet'. Jaha, så dette er en oppfølger likevel.
Ok, jeg er nå en halvtime inni filmen , og fortelleren driver enda med å oppsummere hva som skjedde i den første... Og vi får se scener fra den første filmen. Si meg, skal dette vare evig?!? Plutselig dukker det opp en scene jeg ikke har sett før: En gjeng prehistoriske kvinner, som slett ikke ser særlig prehistoriske ut, men ser ut som om de kommer rett fra et kjøpesenter. Disse kvinnene dyrker en statue av en flyvende øgle, og guden deres er visst litt premenstruell og gretten akkurat nå.

Plutselig er vi tilbake til scener fra den første filmen igjen, og oppsummeringen fortsetter. Åh kjære vene!  Jepp mine bange anelser er korrekte. Hele denne filmen er en annenrangs oppsummering av den første, med noen få nye scener av disse kvinnfolka som står og vurderer hva de skal gjøre for å tilfredstille guden sin.

Så hva pokker var ideen bak denne filmen egentlig??? Dette er bare en rå og kynisk utnytting av tidligere filmet materiale, for å melke publikum for en neve dollar mer. Litt ironisk at en sovjetisk film skulle bli offer for den mest kyniske form for kapitalisme. Det står at filmen er regissert av Derek Thomas?! Jaha.
Bak dette navnet skuler Peter Bogdanovich seg, mannen som blant annet ga oss den fantastiske "The Last Picture Show" (1971). Dette er selvfølgelig det reneste 'bullshit', siden filmen ble regissert av Pavel Klushantsev ("Planeta Burg"). Peter Bogdanovich er bare ansvarlig for å klippe sammen denne møkka, og har filmet noen kvinnfolk, som opptar ca. 5 min. av den totale filmen. Ikke rart at han her arbeider under psevdonym.
Skamme seg, voksne mannen!

- Targets - Den unge snikskytteren og det gamle skrekkfilmikonet

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film

• Voyage to the Planet of Prehistoric Women

The Filmgroup

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»