Anmeldelse av Sin City 2 (Frank Miller's Sin City: A Dame To Kill For), amerikansk film fra 2014

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 15 år

Sin City 2 - Trailer 11.06.2014

Hardt mot hardt i syndens by.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 04.09.2014]

I byen Sin Citys mørke, underjordiske ganger planlegger Dwight sin hevn over Ava Lord, kvinnen som sviktet ham. Samtidig forsøker nattklubbdanseren Nancy å finne en måte å håndtere sin kjære Hartigans død på. Byens mest hardkokte braker sammen med sine mest forhatte fiender og innbyggere!

Frank Millers klassiske historier blandes her sammen med nye fortellinger og sammen med Robert Rodriguez har han endelig levert oppfølgeren til deres suksessfulle banebrytende ”Sin City” fra 2005. Igjen er det et meget lekkert, stilig og eget filmatisk univers vi blir presentert for, med sort/hvit som hovedtema, ispedd like karakteristiske innslag av typisk rødt i lepper, blod og annet som skiller enkeltkarakterer eller annet ut.

Når det gjelder nettopp blod så er det overraskende lite å se av det røde slaget, men derimot er mye blitt til hvitt, noe som kanskje ikke er så dumt all den tid også ”Sin City: A Dame to Kill for" er sykt voldelig. Ja filmen er nærmest øredøvende brutal for hørsel i alle de sterke voldsscenene, noe man fint kunne pusset litt ned på, hilsen en smågrinete 30-åring med hørselen godt i behold, enn så lenge!

Så, til karakterene…for her følger vi enkelte hovedkarakterer, som Marv (Mickey Rourke), Nancy (Jessica Alba), Dwight (Josh Brolin) og Johnny (Joseph Gordon-Levitt). De to store hovedskurkene i Senator Roark og Ava spilles glimrende vemmelig og spydig av Powers Boothe og Eva Green. Sistnevnte er kanskje filmens lekreste og mest minneverdige, en høy, mørk, sensuell femme fatale som får vist pupper, rompe og kropp både titt og ofte. Green gnistrer som den slu og utspekulerte Ava, kvinnen som altså er verdt å drepe for, i følge filmtittelen.

Karaktergalleriet er altså kanskje, sammen med den sterke visuelle stilen, filmens sterkeste og mest interessante kort. ”Sin City: A Dame to Kill for” oser dessverre videre litt for enkel og kjapp i svingene både her og der. Karakterene er enkelt sydd i sammen, og deres relasjoner er tilsvarende overfladisk enkle. Selvsagt kan man hevde dette er i nettopp tegneseriens ånd og mening, men som spillefilm oppfattes det likevel bittelitt for enkelt og videre litt kjipt. Det hadde kostet så lite å tilført litt mer dybde, både i karakterene, deres relasjoner og sider rundt hendelser dem involvert. Dessuten så er det plutselig over, sånn på sekundet liksom, uten noe form for etterspill. Latskap, enkelt og greit, eller?

Det savnes også de helt store uforglemmelige enkeltscenene, selv om helheten altså er lekker og snacksy og overvære, og nettopp inntrykket av levende tegneserieruter er godt ivaretatt. Den evinnelige bruken av voiceover i fortellerstemmer byr også på mye svada i lengden, spesielt fordi disse bare sier åpenlyse ting som ”jeg gikk inn vinduet”, ”bilen startet å kjøre”, og liknende selvsagtheter. Det er vel heller ikke nødvendig å si at også denne andre Sin City-filmen byr på et superstraight mannsmiljø, selv med Ada i en av sjefsstolene hvor hun uansett spiller på sensuelle toner for å oppnå det hun vil. Miljøet og universet til Miller er laget av og for mannfolk slik sett, og videre er innholdet ikke overraskende også temmelig enkelt, det går stort sett i drep eller bli drept, enten for penger eller for å redde dama.

Legger man til side forventninger om noe stort annet enn ultravoldelig gladvold, visuelt billedlig lekkert gjort i denne tegneseriestilen, ja så får man nok dog masse moro utav dette! Kunne man utvidet settingen, karakterene og tematikken mer, ja så kunne Sin City-universet virkelig blitt noe storslått fascinerende, for per i dag har dette stilfulle neo-noir greiene sine begrensninger. Og ellers, verdt å vente 9 år på? Njaaa….

- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon

- The Spirit - Absurd og latterlig om The Spirit
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon

04.09.2014 sier Ole Marius Repstad: Ser veldig frem til denne filmen.

• Sin City 2
  • Scoopet
  • Filmpuls.dk
  • Sørensen Exploitation Cinema
  • Avisa Nordland
  • Filmskribenten.dk

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»