Anmeldelse av Moon of the Wolf, amerikansk tv-film fra 1972

Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 75 minutter

Stillferdig krim, maskert som varulvfilm.

[Skrevet av: Petromax, Dato: 04.09.2014]

En ung jente har blitt myrdet på mystisk vis, og den lokale sheriffen (David Janssen) påtar seg oppgaven med å løse saken. Og det viser seg at dette ikke bare er et vanlig drap.

Dette er en TV-film. Det er en varulvfilm. Den er fra tidlig 70-tall. Blinker det en varsellampe nå? Det brude det gjøre. For monsterfilm og TV-film var to begreper som som ikke burde mikses på 1970-tallet. Monsterfilmer bør jo nødvendigvis inneholde et lite skrekkelement, og når vi snakker om filmer laget for TV, er vi straks underlagt strenge regler for hva som er akseptert. Så det vi har er en varulvfilm, med en nesten helt fraværende varulv. Hvorfor de valgte å lage en varulvfilm, når dette helt klart hadde funket mye bedre som ren 'krim', er et lite mysterium.

Vart du skremt no? Slik ser den skumle varulven ut.

Etter det første drapet, kan filmen oppsummeres slik (ADVARSEL: Muligens en liten spoiler involvert):
Snakk.
Mer snakk.
Enda litt mer snakk.
Varulv dukker opp.
Varulv raserer inventar.
Varulv dør.

Jeg har ikke noe imot dialogbaserte filmer, men dialogen bør jo ha en mening. Denne filmen er desverre proppfull av pjatt, i noe som virker som et bevisst forsøk på å dra ut spilletiden. Men hvis stillferdig krimdrama er din greie, så for all del. Jeg har sett verre. Bare ikke forvent deg noen god varulvfilm, eller noen skikkelige grøss.

- Cocoon - The Return - Kjip oppfølger som ikke bringer noe nytt på banen

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film
Les mer om tv-filmen

• Moon of the Wolf

Filmways Pictures

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«The Trial of the Chicago 7»

«American Murder: The Family Next Door»