Anmeldelse av Jakten på Berlusconi, norsk film fra 2014

Action, Komedie Spilletid: 82 minutter Aldersgrense: 11 år

Jakten på Berlusconi - Trailer 01.07.2014

Sørgelig umorsomme greier...

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 11.09.2014]

Den smålubne travkusken Bjarte Lem velger å ty til lumske handlinger når han ikke lenger får tilgang på de beste travhestene. Han har en stor gjeld han ikke får betalt og i desperasjon tyr han til et dopingforsøk som ikke akkurat går etter planen. Hesten det gjelder er nemlig premiehingsten Berlusconi som imidlertid blir kidnappet, og dermed er jakten på både hest og penger i full gang.

Regissør Ole Endresen står bak mang en norsk komirull, enten det er snakk om filmen ”Kong Curling” eller tv-seriene ”Etaten”, ”Nav” og ”Uti vår hage”. Igjen er en haug med kjente norske skuespillere og komikere med i dette rotet av en mindre morsom forviklingskomedie.

Historien er altså enkel. Når Bjarte, godt trist og småtragisk vittig spilt av Edward Schultheiss, griper muligheten til å manipulere et travløp i den tro at han skal cashe inn mange penger til å betale gjelda si. Selvsagt stikkes flere kjepper i hestehjulene når et rikt karaktergalleri i den ene utrolige sammenkomsten og ”tilfeldige” hendelsen etter den andre skaper både dramatiske og smått utrolige enkelthendelser.

Denne formen for sære historier og likeså karakterer er en gjenganger hos regissør Endresen, og skuespillere som Atle Antonsen, Jon Øigarden, Morten Ramm, Henriette Steenstrup, med flere, er heller ikke akkurat debutanter i denne sammenheng. Det skulle dermed være duket for gylne og uttallige muligheter med dette castet, men verken karakterer, manus eller historie virker særlig sprudlende eller slående. Flere overfladiske, overenkle og halvhjertede personligheter leverer tidvis tamt, døvt og svært elementær form for humor, noe som sikkert treffer mang en publikummer, men som derfor heller ikke tar verken humor eller norsk film noe videre av den grunn. Som komedie er det lite annet enn rompe, tiss og puppe-vitser som serveres, selv om man skimter smått genial humor i det usakte, det som er mellom linjene i manus og tematikk, og i de minste birollene, mer enn i hovedkarakterene, dessverre.

Filmatisk er det overraskende få storslåtte scener eller særlig mange actionfylte som sådan. Mangelen på disse gjør at nærmest hele filmen flyter sammen i en slags tv-serieaktig røre, med blant andre mange lange og dialogbaserte scener. Direkte kjedelig blir det faktisk i lengden, mens de påtenkte sære og morsomme avbrekkene enten glimrer med sitt fravær eller mangler futt og sprut! Humoren er videre både tung, konstruert og treig i avtrekkeren, man sitter og får klare følelser av ’nå skal du le’-manus, hele tiden, noe som så alt for ofte virker mot sin hensikt da det verken føles ekte, naturlig eller rett og slett morsomt.

I fare for ikke å virke alt for surmaga må det sies at ”Jakten på Berlusconi” jevnt over er grei underholdning, har en fin bunke av utendørsscener som krydrer filmen bra, samt at navn som Bjørn Floberg, Hege Schøyen, Henriette Steenstrup og et par finske venner av noen pengeinnkrevere, tilfører filmen litt vidd og sjarme. Det er likevel i hovedhistorien og flere av de sentrale karakterene at filmen aldri blir særlig spretten eller morsom, og da faller tross alt veldig mye bort. Mulig man fremdeles tenker at om det bare er sært og merkelig nok, slik som karakterene til Antonsen, Øigarden og diverse andre, ja så er det automatisk morsomt og fascinerende. Fullt SÅ enkelt er det altså ikke. Det er svært mye ’helt greit’ med ”Jakten på Berlusconi”, men den er så alt for kalkulert og stivt ”morsom” til å være, eh….ja, morsom.

- Wendyeffekten - Daffe greier om Wendy og co.
- Kong Curling - Friskt og sært om curlingkamerater

11.09.2014 sier Tore Andre Øyås: Hehe, synes "Kong Curling" var bittelitt artig da, og likte "Uti vår hage" og "Nav" rimelig godt, men dette her var bare trist, selv om man skulle like både humoren og disse skuespillerne så er det ikke noe særlig til FILM! :(
11.09.2014 sier Ole Marius Repstad: Vet ikke helt hvordan jeg greide å vurdere og se den engang. Takk for advarselen.

• Jakten på Berlusconi
  • Oppland Arbeiderblad
  • Scoopet
  • Barnevakten.no

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»