Anmeldelse av Machete Kills, amerikansk film fra 2013

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Machete Kills - Trailer 02.08.2013   Machete Kills - Red band trailer 18.09.2013

Svært uhøytidelig apreget B-film-tøys!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.09.2014]

Historien er enkel. Det er krise i det hvite hus. Presidenten trenger hjelp fra Machete. Sær for grensen til Mexico befinner revolusjonæren Marcos Mendez seg. Mendez er både gal og sprø. Han har en missil rettet mot Washington, som han har tenkt å avfyre om USA ikke invaderer Mexico og rensker opp blant kartellene. Men USAs hær kan ikke blande seg inn i slike situasjoner. Machete får derfor oppdraget om å søke opp Mendez og drepe ham om alt som sies om han er sant. Som takk får Machete slettet sitt kriminelle rulleblad og han får papirer på at han er en amerikansk statsborger...

Filmen åpner med god gammeldags skurrete filmkvalitet. Det er til og med en liten snutt med Machete in Space. Dette er slik som alltid hørte med da man leide fra videobutikken når VHS-en rulte verden. Filmen er fiktiv, men ser ganske kul ut i krysningen mellom Star Wars og annet mye mer voldelige saker. Sekvensen er nok med på grunn av Machetes opphav som første begynte som en fiktiv trailer i Tarantino og Rodriguez Grindhousepakke. Med dette er stemningen satt for at seerne skal vite hvor man sitter listen. Den er lav, men med forsøk på litt småcheesy underholdning med store muskler, nådeløse menn, pene damer og store våpen.

Action fra første stund
Allerede fra første stund regner kulene over lerretet. Machete viser også at han er svært god med sin machetekniv. Han kapper blant annet en mann i to fra hodet og ned til skrittet så blodet spruter. Man skal være sabla sterk for å klare det, men Machete er mannen som får til alt om han bare bestemmer seg for det. Han bruker også seg selv som strømledning for å drepe en uheldig 'bad ass'. Machete er også litt av en fetter Anton. Det vil si at han alltid kommer seg ut av vanskelige situasjoner med livet i behold uansett hvor ille det ser ut. Han blir til og med hengt uten at det affiserer ham, fordi Machete dør aldri, han bare dreper!

Tar mer og mer av...
Jeg har en liten forkjærlighet for underholdende B-filmer. Likte den første Machete-filmen ganske godt. Den gav meg det jeg forventet og til og med litt mer, men denne oppfølgeren er ikke like ram. Man smiler litt av forsøket på den overtøysete rå humoren. Heldigvis tar filmen mer og mer av etter hvert. I begynnelsen forsøker filmen for hardt noen ganger og man ler ikke nok av alle de syke forsøkene på å kaste blod og gørr mot oss gjennom de talløse drapene. Det blir mye mange slåsskamper av det sykeste slaget, men Machete er som supermann. Han fikser biffen litt for lett hele veien. Det blir litt for problemfritt for ham. Han blir nesten like 'over powerd' som Chuck Norris i hans gullalder. Det blir også en del referanser til James Bond alla Moonraker og ellers mye annet populærkulturelt knask.

'Over the top'
Humoren i filmen er nok noe av det mest råe slaget, men det er jo hele hemmeligheten av denne filmen. Igjen sitter Robert Rodriguez bak regispakene. Jeg må si at det ikke er samme drivet over denne filmen som den første. Det er jo mye vanskeligere å lage en oppfølger, og her har man begynt å gå litt tom. Det blir litt mye opp igjen det samme som vi fikk i første film bare litt mindre engasjerende. Denne filmen er med andre ord litt ujevn. De beste øyeblikkene er verdt å se filmen alene for, men det skulle vært flere av dem. I forhold til den første Machete-filmen er jo ting dratt mye lenger slik at det hele blir svært ‘over the top’. Dette blir både filmens styrke og svake punkt. Man ler når de får det til, og ser litt på klokken når filmen fungerer så godt.

Danny Trejo danner et fint midtpunkt
Det er noe ved Danny Trejo. Han er den ultimate råtass du kan tenke deg. Han smiler aldri og har det mest arrete ansiktet du noensine har sett. Trejo har et utseende som passer som hånd i hanske for denne actionmettede testosteronbomben. Igjen er det masse stjerner i biroller som Cuba Gooding Jr., Mel Gibson og Antonio Banderas. Charlie Sheen spiller den litt slitne presidenten i USA som både banner, drikker og overtaler Machete til å gjøre skittentøysvasken for seg.

Filmen er definitivt verdt å se om man liker litt B-preget action eller bare liker at ting er litt sykere enn den vanlige Hollywoodresepten. Filmen kommer seg også noe etter hvert etter den noe trøblete starten. Dette er på en måte ‘The Expendables’ bare med drøyere vold, mer blod og mye mer over the top humor. Selv aksenten er på plass. Humoren er ikke latterknekkende, men jeg humret litt av noen av poengene og smilte av en del annet. Vi merker at dette er en Rodriguez-produksjon da han øser ut av elementer som han har brukt i lignende filmer fra før av. Jeg tenker penispistolen fra ‘From Dusk Till Dawn’, samme type vold som man finner i debutfilmen hans El Mariachi, samt tonn av humor for å gjøre dette underholdningsmessig komplett. Filmen lykkes ikke med alt den prøver seg på, men er ganske grei til tider. Den høye produksjonskvaliteten er også med å gjøre dette greit selv om det er ment å være litt B-preget. Filmen kunne også tjent noe på å vært kuttet litt slik at man fikk mer action på kortere tid. Men alt i alt en bra underholdende film, om man liker slikt tøys da?

- Alita: Battle Angel - Visuelt forførende actioneventyr
- Sin City 2 - Hardt mot hardt i syndens by.
- Småspioner 4D - Skurk vil stjele all verdens tid
- Machete - Rå og brutal action
- Robert Rodriguez's Planet Terror - Planet Terror er moro og underholdende fra start til slutt
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon

• San Francisco Chronicle
  • Trauma-magazine.com
  • The Telegraph

USA, Russland

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»